۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۹۲۰۰۳
محقق و پژوهشگر حوزوی:

مباهله یکی از دلایل ولایت و وصایت حضرت علی است

خبرگزاری رسا ـ یکی از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم با اشاره به فرارسیدن روز مباهله گفت: براساس مفاد آیه‌ای که در این روز نازل شد، ولایت و وصایت حضرت علی(ع) اثبات می‌شود.
حجت الاسلام عقيقي بخشايشي


حجت‌الاسلام عبدالرحیم عقیقی بخشایشی از پژوهشگران حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت روز مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران، اظهار داشت: مباهله یکی از دلایل ولایت و وصایت حضرت علی(ع) است.

وی با اشاره به کیفیت این روز و نزول آیه «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنْ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ»، خاطرنشان کرد: براساس مفاد این آیه، ولایت و وصایت حضرت علی(ع) اثبات می‌شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این‌که مباهله نوعی نفرین کردن همدیگر است و پیش از پیامبر اکرم(ص) نیز رایج بود، افزود: وقتی دو نفر در مسأله‌ای به مشکل می‌رسیدند و هر یک از برهان و دلیل دیگری قانع نمی‌شد، همدیگر را نفرین می‌کردند که فرد باطل از بین برود.

وی، ادامه داد: برخی از مسیحیان نجران که یکی از مناطق یمن بود در سال دهم هجرت به پیامبر خدا(ص) ایمان آوردند و برخی دیگر عناد کرده و حقانیت رسالت پیامبر را نپذیرفتند.

حجت‌الاسلام عقیقی بخشایشی، اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) براساس فرمانی از سوی خداوند متعال، نصارای نجران را به مباهله دعوت کرد و آنان نیز پذیرفتند، از این رو آن حضرت همراه با حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) در محل مورد نظر حاضر شدند.

وی، ابراز داشت: زمانی که نصارای نجران چهره‌های نورانی پیامبر و همراهانش را دیدند با خود گفتند که اگر این چهره‌های معصوم دست بر دعا بردارند و از خداوند طلبی کنند، رد نخواهد کرد، از این‌رو دودمانمان برباد می‌رود، بنابراین با پیامبر اکرم(ص) مباهله نکردند و راضی به پرداخت جزیه شدند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که مسائل فراوانی در مباهله پیامبر اکرم(ص) با مسیحیان نجران مطرح می‌شود که از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: پیامبر اکرم‌(ص) در روز مباهله علی‌(ع) را نفس خود برشمردند و این امر یکی از دلایل وصایت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) است.

وی، افزود: هرچند شبهاتی در خصوص روز مباهله مطرح می‌شود، اما باید دانست که ولایت و امامت عین نبوت است و کاری که پیامبر اکرم‌(ص) در روز مباهله انجام دادند و آنچه از مفاد آیه مباهله به دست می‌آید، حقانیت حضرت علی(ع) و ولایت ایشان بر مسلمانان را پس از نبی مکرم اسلام(ص) اثبات می‌کند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات