۲۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۹۰۷۰۰

گزارشی از نخستین نشست هم‌اندیشی مدیران مدارس علمیه قم در مشهد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه هم اندیشی تربیتی و فرهنگی مدیران حوزه‌های علمیه قم به همت معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه در مشهد برگزار شد.
مدرسه فيضيه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه، در مراسم افتتاحیه هم اندیشی تربیتی و فرهنگی مدیران مدارسه علمیه قم که 25 آبان در مشهد برگزار شد، ایجاد ارتباط بین مدیران مدارس حوزه های علمیه را ضروری برشمرد و افزود: هدف از این هم اندیشی آشنایی مدیران حوزه‌ها با فعالیت‌های سایر مدارس علمیه است و این مسأله باعث ایجاد زمینه‌ای برای انتقال تجارب و تعامل بین مدیران خواهد شد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه یکی دیگر از اهداف این هم‌اندیشی را آشنایی مدیران با شرح فعالیت‌های معاونت تهذیب دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلی که در این جلسات پیگیری می‌شود، ترسیم خط‌مشی واحد در مباحث روز طلاب حوزه‌های عملیه است.

حجت الاسلام حسین‌خانی با بیان این مطلب که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر اخیر به شهر قم، تأکید بسیاری به مسأله تهذیب داشتند، افزود: ایشان در جلسه ای که با اعضای شورای عالی حوزه های علمیه داشتند خواستار تربیت طلاب در مسائل اخلاقی و اعتقادی شده اند.

این استاد حوزه علمیه قم بررسی و مطرح کردن موضوعات فرهنگی مبتلا‌به و دغدغه‌های مدیران مدارس را از اهداف برگزاری این هم اندیشی دانست و تصریح کرد: جلسه نخست هم اندیشی مدیران مدارس در قم باعث تشکیل کارگروه ها و کمیسیون هایی پیرامون مباحث روز طلاب شد و در مشهد مباحثی پیرامون چگونگی عملکرد‌ها آنها صورت خواهد گرفت.

معاون تهذیب حوزه های علمیه همچنین به کارگاه‌های در نظر گرفته شده برای مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌ها با موضوعات بررسی مسائل مربوط به زی طلبگی، شیوه‌های تقویت انگیزه طلبگی، برگزاری درس اخلاق در مدارس، فرهنگسازی بهداشت، تغذیه و خواب، فرهنگ سازی استفاده طلاب از موبایل و اینترنت و مدیریت ازدواج طلاب به مدت سه روز برگزار خواهد شد.

در ادامه حجت الاسلام مقدمی، مدیر کل اداره فرهنگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه، فعالیت های اجرایی این معاونت را بسیار گسترده دانست و افزود: برخی از برنامه ها و فعالیت های این معاونت در سال جاری آغاز شده و در حال افزایش است.

وی به ضرورت پرداختن به مباحث سیاسی در حوزه های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا فعالیت هایی نظیر جلسات پرسش و پاسخ با مسؤولان نظام صورت گرفته است.

حجت الاسلام مقدمی افزود: جلسه پرسش و پاسخ بعدی با حضور حجت الاسلام میرتاج الدینی، معاون پارلمانی رییس جمهور در اول دی ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پیرامون افزایش بینش سیاسی طلاب کلاس ها و دوره های تحلیل سیاسی با محوریت توانمندی سیاسی برگزار شده است.

مدیر کل اداره فرهنگی معاونت تهذیب تهیه بروشور های بیانات مقام معظم رهبری را از دیگر فعالیت های این اداره دانست و افزود: در این بروشور ها بیانات رهبر معظم انقلاب به صورت موضوعی دسته بندی و سؤالاتی از متون آن ها استخراج شده است.

وی برگزاری دوره های نویسندگی، نقد فیلم، فیلم نامه نویسی، تئاتر و... را از جمله فعالیت های این ادراه معرفی کرد و با عنوان این که تا کنون جلسات و مسابقات مختلفی همچون جلسه‌های اخلاق و مسابقات قرآنی‌ برگزار شده است، گفت: در این دوره ها و طرح نزدیک به بیست هزار از طلاب حضور داشته و نام نویسی کرده اند.

حجت الاسلام مقدمی با اشاره به طرح های مطالعاتی طلاب خاطر‌نشان کرد: این طرح به گونه‌ای است که طلاب کتاب‌های شهید مطهری و دیگر اساتید را مطالعه کرده و به سؤالاتی که اساتید از آنها استخراج می کنند پاسخ می دهند.

وی افزود: این طرح با مشارکتی نزدیک به 5/12 درصد از طلاب در قم و سایر شهرستان‌ها در حال اجرا است.

سپس حجت الاسلام کوثری، مدیرکل اداره امور خانواده معاونت تهذیب، به ضرورت توجه به مسائل خانوادگی پرداخت و با بیان اینکه خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: در قرآن کریم آمده است «آرامش انسان مرهون همسری همراه است»، بنابراین می توان نتیجه گرفت که بسیاری از بزرگان به جهت همراهی همسرانشان به مقام های علمی و معرفتی دست یافته اند.

وی ادامه داد: گسترش همراهی و کفویت خانواده طلاب وابسته به افزایش بصیرت و آگاهی آنها است.

مدیرکل اداره امور خانواده معاونت تهذیب با عنوان این‌که اداره امور خانواده متکفل ارائه خدمات و سرویس‌های آموزشی برای خانواده‌های طلاب است، خاطر‌نشان کرد: طلاب به جهت مأموریت‌های اجتماعی ممکن است حضورشان در خانواده کم رنگ باشد؛ بنابراین باید همسران آنها خلاء حضور آن ها را در خانواده پر کرده و از پیامد های منفی جلوگیری کنند.

وی در ادامه بیان داشت: اداره امور خانواده می کوشد تا با برگزاری دوره های معارف اسلامی، مباحث اخلاقی و اعتقادی زمینه رشد خانواده های طلاب را فراهم کند تا خانواده‌ها طلاب را در اجرای بهتر وظیفه دینی و تیلیغی همراهی کنند.

حجت الاسلام کوثری در پایان اظهار داشت: ارتقای سطح علمی همسران و دانش‌افزایی خانواده‌ها باعث می‌شود که ترویج فرهنگ اسلامی از سوی طلاب در جامعه رشد چشمگیری داشته باشد.

در ادامه حجت الاسلام اکبری، مدیرکل اداره برنامه ریزی و نظارت معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: یکی از فعالیت های این اداره ساماندهی برنامه های موجود همچون درس‌های اخلاق، مشاوره، خانواده و فرهنگی معاونت تهذیب است.

وی افزود: راه‌اندازی کانون‌های قرآن و عترت، برگزاری مسابقات قرآنی، نمایشگاه‌ها، مراسم‌های مذهبی، مسائل آموزشی و ایجاد مرکز مشاوره از جمله فعالیت های این اداره در معاونت تهذیب است.

مدیرکل اداره برنامه‌ریزی و نظارت معاونت تهذیب همچنین تأکید کرد: موضوعات ارائه شده در مباحث اعتقادی و اخلاقی باید متناسب به سن طلاب باشد.

سپس حجت الاسلام همتیان‌، مدیرکل اداره تربیت اخلاقی معاونت تهذیب، با اشاره به سخنی از امام باقر(ع)، گفت: ایشان می فرمایند«چیزی را فرا بگیرید که شیطان و سلطان ظالم را از شما دور کند» و در ادامه می فرمایند« برشما باد حب فی الله و دوستی و همکاری بر عمل صالح که این دو شیطان و ظالم را کمر شکن می کند».

مدیرکل اداره تربیت اخلاقی معاونت تهذیب در راستای کلام امام باقر(ع) اظهار داشت: بحث اخلاق در حوزه های بار سنگینی است که بر زمین مانده است و به طور یقین گروه یا اداره خاصی نی تواند به تنهایی این بار را بلند کرده و تحمل کند، بنابراین همه باید همت و تلاش کنند و این کار عظیم را عهده دار شوند.

حجت الاسلام همتیان فعالیت‌های معاونت را در دو محور اخلاق عملی و نظری دانست و با عنوان این‌که این دو محور با همکاری و همراهی مدیران مدارس میسر می‌شود، ابراز داشت: طلاب حوزه‌های علمیه باید در کنار دیگر دروس آداب و اخلاق اسلامی را فرا بگیرند؛ زیرا وظیفه طلاب این است که شیطان و ظالم را از جامعه اسلامی دور کنند.

وی ادامه داد: باید سرفصل‌ها و متونی برای آموزش اخلاقی طلاب تدوین و تبیین شود./968/ز502/س
ارسال نظرات