۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۸۹۲۸۴
مدیر موسسه پیام امام هادی قم:

کتاب الاعتقادات شیخ صدوق، منشور اعتقادی شیعه است

حجت الاسلام سید هادی رفیعی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا: کتاب الاعتقادات شیخ صدوق منشور اعتقادات و سند جاویدانی برای شیعه است.
حجت الاسلام رفيعي مدير موسسه امام هادي

حجت الاسلام رفیعی پور  مدیر مؤسسه پیام امام هادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت:  تحقیق کتاب الاعتقادات بیش از هشت سال زمان برده است و  ده نفر از پژوهشگران که بعضی آنان از محققین ویژه و سطح بالای حوزه هستند با ما همکاری داشتند و این کتاب ارزشمند درنهایت در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه قم در حضور رهبر رونمایی شد.

مدیر موسسه امام هادی انگیزه نگارش کتاب شیخ صدوق را درخواست علمای وقت نیشابور و نیاز آن زمان ذکر کرد.

وی هم چنین بیان کرد: این کتاب سبب شد تا زبان یاوه گویان که اتهامات بی جایی را به شیعیان نسبت می دادند کوتاه شود و اولین کتاب اعتقادی شیعه مدون گشته و به مثابه منشوری اعتقادی در اسناد و ذخایر علمی جهان اسلام ، باقی بماند.

حجت الاسلام رفیعی به تصحیح الاعتقادات شیخ مفید که در نقد کتاب الاعتقادات صدوق نوشته شده  نیز اشاره کرد و گفت: این دو عالم شیخ صدوق و شیخ مفید، درکلیات و اصول اختلافی ندارند و اشکالات و نقد های شیخ مفید در فروع یا در معنای یک کلمه بوده است.

وی در باره انگیزه و نتیجه تحقیق یک گروه علمی بر روی این کتاب کهن را چنین بیان کرد: آنچه از سیره علما زمان حضور معصوم یا نزدیک به آن زمان در نوشتن کتاب در فروع دین مانند فقه،  دیده می شود این است که دقت داشتند تا کلام معصوم را نقل کنند؛ به ذهن من خطور کرد وقتی چنبن ملاحظه ای را در فروع داشتند حتما باید در اصول دین که اعتقادات است ، حساسیت بیشتری وجود می داشته  و همین طور هم بود. 

وی ادامه داد : ما در این کتاب ثابت کردیم تمام عبارات شیخ صدوق یا روایت است و یا مضمون روایت و دو تن از بزرگان حوزه، آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله مصباح یزدی در جریان تحقیق این کتاب بوده اند و بعد از چاپ هم آنرا تایید کرده اند.

حجت الاسلام رفیعی در پایان از تحقیق کتاب النهایه شیخ طوسی خبر داد و گفت این کتاب در حوزه فقه است که تحقیق آن مورد تاکید آیت الله شبیری زنجانی هم هست.
922/گ3/ح

ارسال نظرات