۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۸۵۷۶۶
امام جمعه شبستر:

تعاون نماد درخشان اقتصاد اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شبستر گفت: مقوله تعاون از دیدگاه اسلام به هیچ وجه با نظام های سوسیالیستی مطابق نیست.
تعاون
حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز در به مناسبت هفته تعاون صورت گرفت، اظهار داشت: دستگیری از همنوع در تمامی ادیان الهی یک محور عمده در جهت نیل به معنویات است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از ادیان با انحرافات و کج فهمی هایی که از سوی  پیروان ایجاد شده است، این یاری رساندن در مسیر صحیح قرار نگرفته و یا حداقل محدود شده است.

امام جمعه شبستر تصریح کرد: در شریعت مقدس اسلام یاری رساندن به همدیگر برای نیل به اهدافی مقدس مورد نظر بزرگان دین و کلیت مبانی دینی قرار گرفته است به گونه ای که تعاون و همکاری در اهداف الهی نه تنها یک فعل مثبت اخلاقی شمرده می شود؛ بلکه به عنوان وظیفه شرعی نیز تلقی می شود.

وی اسلام را ابداع کننده فرهنگ تعاون و همکاری در سیستم های اجتماعی دانست و افزود: تعاون مورد نظر اسلام بر اساس سود جمعی خاص مورد نظر نیست؛ بلکه در این نوع تعاون محور اصلی خدا است و فعالیت گروه نیز باید به نفع جامعه تمام شود.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان این که تعاون مورد نظر اسلام به هیچ وجه با نظام های سوسیالیستی مطابق نیست، گفت: برخی در ابتدای پیدایش مارکسیسم به اشتباه افتاده و اصول این اعتقاد غلط سیاسی و اجتماعی را صرف نظر از اصول توحیدی منطبق با اعتقادات اجتماعی اسلام دانستند که بزرگان اسلامی به شدت در برابر آن ایستادند.

وی اسلام با اشاره به اثرات خاص اجتماعی گسترش تعاون اظهار داشت: تعاون روحیه انحصار طلبی را از بین می برد و افزون بر آن استعدادهای افراد و توانایی های محدود فردی برای نیل به هدفی بزرگ متمرکز می شود.

امام جمعه شبستر تعاون را نماد درخشان اقتصاد اسلامی دانست و افزود: در شرایطی که جهان بر اساس احتیاجات فردی، خودخواهی های شخصی و اندوختن ثروت در فرد یا گروهی خاص اداره می شد، اسلام تعاون را برای تمامی اعصار به اقتصاد جهانی هدیه کرد./935/ت302/س
ارسال نظرات