۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۸۴۲۳۱
آیت‌الله سبحانی:

مخالفت با خدا و رسول موجب عذاب الهی و سقوط است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی، مخالفت با خدا و رسول(ص) و انتقاد از خدا و رسول(ص) را موجب عذاب الهی دانست و گفت: کسانی که با خداوند تبارک و تعالی و همچنین حضرت رسول(ص) در بیفتند،‌ به این راحتی ها خلاص نخواهند شد.
حضرت آيت‌الله جعفر سبحاني آيت الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر پنج شنبه در هشتمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارکه حشر، با اشاره به آیه سوم این سوره مبارکه، به بررسی احتمالات موجود در نحوه عذاب قوم بنی النضیر پرداخت و گفت: کشته شدن به وسیله صاعقه‌ و زلزله، عذاب روحی و کشته شدن در جهاد با مسلمانان از جمله احتمالاتی است که در عذاب این قوم ذکر شده است.

وی ابراز داشت:‌ اگر کسی احتمال دهد که مقصود از «لیعذبهم فی الدنیا» یعنی عذاب از طریق صاعقه،‌ زلزله و امثال این امور، این برداشت درست نیست و با محتوای آیه شریفه نمی سازد.

این مفسر قرآن کریم در تفسیر «لهم فی الاخره عذاب النار» نیز گفت: آنهایی که کوچ کنند چه از طریق جهاد با مسلمانان کشته شوند و چه از طریق سایر عذاب ها،‌ کارشان تمام نیست و برایشان در آخرت از سوی خدا عذابی شدید خواهد بود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مخالفت با خدا و رسول(ص)عذاب الهی را به دنبال دارد تاکید کرد: کسانی که با خداوند تبارک و تعالی و همچنین حضرت رسول(ص) در بیفتند،‌ به این راحتی خلاص نخواهند شد و همه باید توجه داشتند باشند که این موضوع آسان نیست و نعوذ بالله درافتادن و انتقاد از خدا و رسول به این آسانی نیست و حتما منجر به سقوط می شود.

وی در تفسیر آیه چهارم سوره مبارک حشر« ذلک بانهم شاقوالله و رسوله ... » نیز گفت:‌ عذاب خدا حساب و کتاب دارد و بی جهت نیست،‌ قوم بنی النضیر با خدا و رسول(ص) درافتادند و نسبت به آنها عداوت ورزیدند و نتیجه آن را نیز دیدند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: علت اینکه در آیه فوق «شاقوالله و رسوله» آمده و واژه رسول در کنار الله قرار گرفته،‌ به دلیل تعظیم و تکریم پیامبر گرامی اسلام است.

کیفیت صلوات فرستادن بر پیامبر گرامی اسلام

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: پیامبر گرامی اسلام،‌ مقام و مرتبه بسیار بالایی دارد و همه باید برای ایشان احترام قائل شویم و هرجایی که نامی از ایشان می بریم و یا می نویسیم، حتما در کنار آن صلی الله علیه و آله را نیز بکار ببریم.

وی با تشریح کیفیت و نحوه صلوات فرستادن بر پیامبر(ص) ابراز داشت: در حدیثی که شیعه و سنی از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده، از آن حضرت آمده است؛ اگر خواستید بر من صلوات بفرستید بگویید «اللهم صل علی محمد و آل محمد کما صلیت علی ابراهیم و آل ابراهیم».

حضرت آیت‌الله سبحانی افزود: متاسفانه براداران اهل سنت ما در این زمینه کم لطفی می کنند و می گویند صل الله علیه و سلم و از واژه و آله خبری نیست، در حالی که پیامبر گرامی اسلام به نحو دیگری مطلب را بیان کرد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: اینها که اهل سنت بیان می کنند و می گویند با نوشته ها و گفتار حضرت خاتم(ص) در تعارض است و متاسفانه هر زمان که می خواهند واژه آله را بیاورند،‌ واژه اصحاب را نیز در کنار آن ذکر می کنند، در حالی که پیامبر(ص) اصحاب را ذکر نکرده است.

وی با ابراز تاسف از دوری جستن از شیوه و روش پیامبر گرامی اسلام ابراز داشت: ‌صلوات تنها بر رسول فرستادن و همچنین ضمیمه کردن واژه اصحاب به صلوات،‌ خلاف دستور پیامبر گرامی اسلام است و باید از آن اجتناب کرد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فضیلت قرائت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان و همینطور دیگر ماه های الهی، حفظ قرآن را دارای فضیلت فراوان دانست و تاکید کرد:‌ هرچند حفظ قرآن کریم مهم است، ولی مهم تر از حفظ، تدبر و فهم و درک مفاهیم این کتاب آسمانی است. /924/202/ج
ارسال نظرات