۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۸۴۱۲۹
مدیر استانی حوزه‌های علمیه اردبیل:

مقوله ولایت فقیه ریشه در تاریخ اسلام و مبانی قرآن دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه‌های علمیه اردبیل گفت: خلاف تصور غلط برخی افراد مغرض، فلسفه ولایت فقیه تنها در صد سال اخیر نبوده است، بلکه از زمان پیامبر(ص) بوده، چون قرآن بوده است.
ولايت فقيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، همزمان با ماه مبارک رمضان، نشست بررسی «نظام سیاسی در اسلام» امروز در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی نوروزی، مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل، در سخنانی با تشریح مسأله ولایت فقیه در نظام اسلامی اظهار داشت: بر اساس مبانی دینی شجاعت، فقاهت، عدالت و تقوا مهم‌ترین ویژگی‌های ولی فقیه باید باشد.

وی با تأکید بر این‌که اختیار ولی فقیه همانی است که پیامبر اسلام(ص) داشته است، گفت: خلاف تصور غلط برخی افراد مغرض، فلسفه ولایت فقیه تنها در صد سال اخیر نبوده است، بلکه از زمان پیامبر(ص) بوده، چون قرآن بوده است.

حجت الاسلام نوروزی ادامه داد: از نظر اسلام فقیه کسی است که قدرت استنباط احکام را از قرآن و حدیث دارد، البته ولایت به معانی مختلفی آمده؛ اما یکی از معانی اصطلاحی آن تعدی امر و اداره حکومت است.

مدیر حوزه علمیه اردبیل با تأکید بر رسالت هر مسلمان در اطاعت و پیروی از ولایت فقیه افزود: فقه در لغت به معنای آگاهی و در معنای لغوی به عنوان فهم دین عنوان شده است.

وی به تعریف ولایت مطلقه فقیه اشاره کرد و اظهار داشت: مطلق یعنی اختیاراتی که خداوند به پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) داده، به ولایت فقیه انتقال پیدا می کند.

حجت الاسلام نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ولایت فقیه رمز بقای نظام اسلامی ایران است، تصریح کرد: در شرایطی که که همه از گفتن هر سخنی علیه آمریکا می ترسیدند، امام خمینی(ره) با شجاعت تمام گفتند؛ آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

وی انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای به رهبری نظام اسلامی از سوی مجلس خبرگان را یکی از عنایات ویژه الهی به مردم ایران دانست و گفت: خلف صالح امام راحل در طول دو دهه رهبری داهیانه، لیاقت و شایسته ای خود را رخ دشمنان اسلام کشیده اند.

مدیر حوزه های علمیه استان اردبیل در پایان با تاکید بر اینکه استکبار جهانی تضعیف جایگاه ولایت است، ادامه داد: نباید نسبت به ناتوی فرهنگی غرب بی تفاوت بود، چراکه لبه تیز حملات دشمنان متوجه ولایت فقیه است./935/پ202/س
ارسال نظرات