۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۷۹۹۳۱

فرهنگنامه‌ رجال روحانی عصر امام خمینی(ره) منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ فرهنگنامه‌ رجال روحانی عصر امام خمینی(ره) به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
فرهنگنامه رجال روحاني

به گزارش خبرگزاری رسا، فرهنگنامه‌‌ رجال‌ روحانی عصر امام خمینی(ره) با موضوع نقش‌ روحانیت‌ در یاری رسانی به امام خمینی(ره) در ایجاد انقلاب اسلامی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین‌ و منتشر شد.

شرح‌ حال‌ زندگی‌ شخصیت‌های‌ برجسته‌ای‌ است‌ که‌ در دوره‌‌ سیاه‌ استبداد و خفقان‌ رژیم‌ پهلوی‌ شالوده‌ مقاومت‌ پایان‌ناپذیری‌ را پی‌ریزی‌ کردند که‌ سرانجام‌ در تلاطم‌ امواج‌ خروشان‌ مردمی‌ به‌ سرنگونی‌ رژیم‌ پهلوی‌ انجامید و از پی‌ فرسودگی‌ ارکان‌ هیئت‌ مستبد، استقرار نظم‌ دینی‌ و سازمان‌ سیاسی‌ جدیدی‌ را در پهنه‌‌ ایران‌ اسلامی‌ محقق‌ ساخت‌.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: بی‌شک‌ در پیشینه‌ پرفراز و نشیب‌ تاریخ‌ ایران‌، انقلاب‌ اسلامی‌ نقطه‌ عطفی‌ در جریان‌ هویت‌یابی‌ و پویش‌ تحولات‌ سیاسی‌ اجتماعی‌ مردم‌ ایران‌ به‌ حساب‌ می‌آید. انقلاب‌ ایران‌ با ماهیتی‌ اسلامی‌ در عصر انقلاب‌های‌ مدرن‌ و گسست‌ فکری‌ جوامع‌ سیاسی‌ نوین‌ از دوره‌ی‌ حاکمیت‌ فلسفه‌‌ سنتی‌ حیات‌ به‌ وقوع‌ پیوست‌. ویژگی‌ خاص‌ این‌ انقلاب‌ برخلاف‌ رویکرد دین‌گریز انقلابات‌ مدرن‌، بازگشت‌ به‌ دین‌، و پی‌ریزی‌ نظام‌ اجتماعی‌ جدیدی‌ با اتکا به‌ هنجارهای‌ سیاسی‌ و اجتماعیِ برگرفته‌ از دین‌ است که‌ در آن‌ مبنای‌ میثاق ملی‌ و حقوق و تکالیف‌ اجتماعی‌ را بایدها و نبایدهای‌ دینی‌ تعیین‌ می‌کند. علاوه‌ بر گرایش‌ به‌ دین‌، وجه‌ تمایز دیگر این‌ انقلاب‌ حضور متولیان‌ دین‌ یعنی‌ روحانیون‌، در اداره‌ و رهبری‌ آن‌ بود؛ ویژگی‌ای‌ که‌ در مقایسه‌ با سایر جنبش‌های‌ سیاسی‌ مقارن‌ از جهت‌ نوع‌ نیروهای‌ کارگزار انقلابی‌ و مشارکت‌ نخبگان‌ دینی‌ در آن‌ درخور استثناست‌. سابقه‌‌ حضور روحانیت‌ شیعه‌ در عرصه‌های‌ گوناگون‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ هرچند دیرینه‌ تاریخی‌ دارد و فرازهای‌ برجسته‌‌ آن‌ در ادوار مختلف‌ مبارزات‌ ضداستبدادی‌ و ضد استعماری‌ ملت‌ ایران‌ قابل‌ جستجو است‌، اما واقعیت‌ این‌ است‌ که‌ در جریان‌ انقلاب‌ اسلامی‌ نمودهای‌ تحرکات‌ سیاسی‌ درون‌‌صنفی‌ این‌ قشر و حضور فعال‌ و آگاهانه‌ی‌ آنها در توجیه‌، سازماندهی‌ و بسیج‌ نیروهای‌ مردمی‌ به‌ گونه‌ای‌ بود که‌ جلوه‌ی‌ خاصی‌ به‌ گستره‌‌ پیکارهای‌ مردمی‌ بخشید و با ارتقای‌ نقش‌ ارشادی‌ روحانیت‌ شیعه‌، ایشان‌ را در صف‌ مقدمِ‌ مقابله‌ با عناصر استبداد داخلی‌ و استعمار خارجی‌ قرار داد؛ مبارزه‌‌ پیگیر و پردامنه‌ای‌ که‌ ابعاد و آثار وجودی‌ آن‌ صرفاً به‌ ایران‌ اسلامی‌ محدود نماند و ارزش‌های‌ فکری‌، نمادهای‌ مذهبی‌ و الگوهای‌ شخصیتی‌ آن‌ به‌ پدیده‌های‌ فراملی‌ و جهانی‌ بدل‌ شد.

فرهنگنامه‌ رجال روحانی عصر امام خمینی(ره) تالیف مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 595 صفحه و تیراژ 2500 نسخه به قیمت 150 هزار ریال، تیرماه سال جاری از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی تدوین و به بازار نشر آمده است. /909/د102/ع

ارسال نظرات