۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۷۹۹۰۱

پنجاه و نهمین فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره جدید خردنامه صدرا از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا به بازار نشر آمد.
پنجاه و نهمین فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه صدرا منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره پنجاه و نهم فصلنامه علمی پژوهشی خردنامه صدرا ، شامل مقالات برجسته ای با محوریت فلسفه صدرایی است.

از مقالات این فصلنامه، می توان به ملاصدرا و علم تفسیر نوشته حجت الاسلام سید محمد خامنه ای، محوریت اصل در عدل در کلام شیعه امامیه به قلم محمد کاظم علمی، رهیافتی نوین در مقایسه مقولات کانتی با معقولات ثانیه در فلسفه اسلامی نوشته مهدی حسین زاده یزدی و تقسیم تحلیلی ترکیبی قضایا و شکاکیت معرفت شناختی در فلسفه هیوم اثر دکتر عظیم حمزئیان اشاره کرد.

در سرمقاله این شماره به قلم حجت الاسلام محمدخامنه ای مدیر مسئول خردنامه صدرا می خوانیم: جوان در یک طبقه بندی ساده، از لحاظ روانشناختی و جامعه شناختی، مرکز حیات هر جامعه و نیروی مولّد و محرک آنست، زیرا کودک شأن بالقوه دارد و هنوز فعلیت نیافته و سالمندان جامعه خزانه تجربه های ملّی هستند، ولی نشاط و توان جسمی جوانان را ندارند، امّا جوانی، مقطعی از زندگی بشر است که جسم او از توان حداکثری برخوردار است و اگر به وی دو چیز دیگر داده شود بهترین نیروی حیاتبخش جامعه خواهد شد: اول، ساختار فکری و اعتقادی و روحی سالم و سازنده، و دوم، تجربه های گذشتگان و سالمندان جامعه.

سرمقاله خردنامه صدرا با اشاره به این موضوع که همواره عده یی جوان فریبخورده و آسیب رسان یافت می شوند که با وجود برخوردار بودن از سلامت و نشاط جسمانی و آموزش متوسط و حتی آموزش عالی و داشتن مسکن و شغل و همسر، بجای خدمت رسانی به جامعه دست به آزار و آسیب آن می زنند و به قولی بر سر شاخ نشسته و بن و بیخ آن را می شکنند، ریشه معضلات عنوان شده را در برنامه ریزی ملّی جستجو می کند که با وجود اختصاص بودجه-هایی برای مباحث ازدواج و مسکن و آموزش و شغل جوانان، گوئی از بایستیهای مهم دیگری غافل مانده است.

وی در ادامه می نویسد: حکما به ما آموخته‌اند سلامت روح جوان بیش از جسم او اهمیت دارد و صاحب مثنوی انسان را فقط همان اندیشه او میداند و بقیه وجود او را مشتی استخوان و ریشه معرفی می کند. تجربه تاریخی و تجربه های کوتاه مدت خود ما نیز نشان می دهد که میلیاردها تومان خرج امور ظاهری جوانان و ورزش و تربیت اندام آنها یا درس طوطی وار او کردن سود نمی دهد که حتی گاه بزیان کشور و ملّت تمام می شود و مثلی در زبان تازی است که میگوید جوانی را تیراندازی آموختم ولی چون آموخت مرا هدف قرار داد.

نظریه امر بین الامرین در آیینه تقریرها و تصویرسازی های کلامی و حکمی از امیر شیرزاد، الهیات عرفانی از محمد فنائی اشکوری، طریق شناخت عالم غیب از نظر ملاصدرا و علامه طباطبایی که کار مشترکی از « علی ارشد ریاحی و پروین ایرانپور است، و راهکارهای صدرالمتألهین در تلفیق عقل و وحی از محسن عمیق از دیگر مقالات منتخب به چاپ رسیده در این شماره است.

پنجاه و نهمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی خردنامه صدرا» در حوزه فلسفه اسلامی، در 128 صفحه به همراه ترجمه خلاصه مقالات به زبان انگلیسی، به مدیر مسئولی حجت الاسلام محمد خامنه ای و توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا بتازگی به چاپ و انتشار رسیده و در دسترس علاقمندان به مباحث فلسفی قرار گرفته است. /909/
ن602/ع

ارسال نظرات