مدیر مسؤول نشریه دیدار:
تهمت بنیادگرایی به اسلام از تبلیغات منفی لیبرال دموکراسیها است
خبرگزاری رسا ـ مدیر مسؤول نشریه دیدار گفت: امام خمینی(ره) با برچسبزنی بنیاد گرایی به اسلام و مسلمانان به مقابله پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی مصباح از اساتید حوزه و دانشگاه، 26 فروردین، در نشست اسلام و بنیاد گرایی که در قم برگزار شد، گفت: در سه دهه اخیر، جنبش های اسلامی دارای رشد مناسبی بوده اند که بارزترین آن انقلاب اسلامی ایران است و فرهنگ لیبرال دموکراسی خود را با رقیبی جدی به نام اسلام روبهرو دید و در این جهت سعی بر حذف این تفکر با تبلیغات منفی کرده است که سیاستمداران و متفکران غربی با برچسب بنیاد گرایی به مسلمانان در سطح توده مردم و حتی قشر فرهیخته خود، در صدد بوده اند تا از نفوذ اسلام جلوگیری کنند.
وی گفت: غربی ها بسیار تلاش کرده اند تا با ذکر برخی مشخصه ها مانند نفی تکنولوژی، برگشت به قهقرا، و مباحث دیگر باعث تنفر مردم به اسلام شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن گونه که به نظرم می رسد، اولین کسی که در بین متفکران اسلامی با این تبلیغات منفی مقابله کرد، امام خمینی(ره) بود ایشان می فرمود؛ اگر منظور شما از اصول گرایی همان اصول اسلام است، ما همان اصول را قبول داریم که در واقع امام خمینی(ره) با این اقدام، یک تفسیر زیبا از بنیاد گرایی در مقابل تفسیر نامطلوب آنها ارائه کرد.
حجت الاسلام مصباح در ادامه جلسه با بیان مشخصه های بنیاد گرایی اصطلاحی، تطبیق آن را با مولفه های اسلامی مورد بحث قرار داد و ابراز داشت: این گرایش فکری دارای مشخصه هایی است که می توان از ظاهر گرایی در فهم کتاب مقدس، ضدیت با عقل، اعتقاد به رجعت حضرت مسیح و احیای پادشاهی خدا در روی زمین، اصرار بر نقش دین در تمام مسائل اجتماعی، مخالفت با مدرنیزم، اعتقاد به معاد جسمانی، نام برد.
این محقق حوزوی ادامه داد: یکی از اصول بنیادگرایی بحث جزم اندیشی است که اسلام هم به آن قایل است، یعنی ما می گوییم اسلام حق است و تمام ادیان دیگر باطل است و بحث کثرت گرایی دینی و پلوراریسم را قبول نداریم، البته باید به این نکته توجه داشت که پلوراریسم در علوم مختلف مطرح شده و منظور از آن در علوم سیاسی این ات که فقط یک گروه خاص حق حکومت دارند که اسلام با این نظر مخالف است و حق حضور را به همگان می دهد.
حجت الاسلام مصباح ادامه داد: یکی دیگر از اصول اسلامی این است که قضایای دینی، خبر از واقع می دهد و واقعا بهشت و جهنم وجود دارد، نه اینکه اینها تمثیل باشد، به عبارت دیگر، قضایای دینی، حقیقت نما است که طبق این بیان تعدد قرائت ها را از دین قبول نداریم.
وی بیان داشت: قرائت متعدد از دین باعث می شود تا دین اسباب بازی دردست مردم شود، در حالی که نظر احق این است که اگر در یک مسئله ای مانند حد سرقت دو نظر وجود دارد، به قطع یکی از نظرات باطل است.
حجت الاسلام مصباح ادامه داد: ما بر خلاف بنیاد گرایان عقل را قبول داریم و قائلیم بدوون عقل، شناخت خدا، لزوم پیامبری و اصل نیاز به دین فهمیده نمی شود و ما ادراکات عقلی و تجربی را در محدوده خودش قبول داریم و دستاوردهای بشری را مورد احترام قرار می دهیم؛ اما باید به این نکته توجه داشت که هر کدام از عقل و حس و تجربه محدوده خاصی دارند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بر اساس آموزه های اسلام، ظاهر گرایی، جمود گرایی در برداشت از دین صحیح نیست و ما در فهم دین نیاز به فهم عمیق داریم؛ اما باید توجه داشت که ما با لیبرالیسم دینی و دگراندیشانی که می خواهند با ظواهر دینی مقابله کنند را هم رد می کنیم.
حجت الاسلام مصباح با بیان اینکه نگاه ما به دین، بهعنوان برنامه زندگی است و افزون بر کارکردهای اخروی، کارکرد دنیایی هم دارد، ادامه داد: ارزش های دینی برای سعادت بشر است و دین متضمن دنیا و آخرت است؛ اما باید توجه داشته باشیم که کلیات در دین بیان شده است و جزییات را باید از همان کلیات استخراج کرد.
وی گفت: از اینکه در بعضی مبانی با بنیادگرایان مشترک هستیم، هیچ ابایی نداریم، چرا که آنها در بعضی موارد اصول صحیحی را مطرح کردهاند./909/پ202/س
ارسال نظرات