۲۰ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۷۸۹۱۲
در دو فصلنامه مطالعات اسلام و روان شناسی می‌خوانیم؛

تحلیلی بر تصویر سازی ذهنی از خداوند در نوجوانان و جوانان بزهکار

خبرگزاری رسا ـ چهارمین شماره دو فصلنامه مطالعات اسلامی و روان شناسی به همت پژوهشگاه حوزه ودانشگاه منتشر شد.
مطالعات اسلام و روان شناسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ در چهارمین شماره دو فصلنامه مطالعات اسلامی و روان شناسی هفت مقاله برگزیده به چاپ رسیده است.

هدف از مقاله «تبیین علل و زمینه های خشونت خانگی» بررسی علل و زمینه های خشونت خانگی علیه زنان است. بدین منظور، یک فرا تحلیل نظری بر روی تعداد زیادی از پژوهش های انجام شده قبلی، اعم از داخل و خارج از کشور انجام شد. یافته ها نشان داد که علل خشونت در سه دسته فردی، تعامل بین فردی و اجتماعی محدود می شود.

درمقاله «سلامت عمومی دانشجویان تابعی از جهت گیری مذهبی، پای بندی مذهبی و باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویه ای» هدف، بررسی نقش جهت گیری مذهبی، و باورهای دنیای عادلانه توزیعی و رویه ای در سلامت عمومی دانشجویان می باشد که از نوع مطالعات هم بستگی است.

در مقاله «بررسی مقایسه ای ابعاد هوش اخلاقی از دیدگاه دانشمندان با قرآن کریم و ائمه معصومین» سعی شده تا اصول هوش اخلاقی ازنگاه قرآن کریم با تاکید بر نهج البلاغه استنباط، استخراج وتبیین شود.

در گزیده ای از مقاله«تحلیلی بر تصویر سازی ذهنی از خداوند در نوجوانان و جوانان بزهکار» آمده است:«در خصوص جامعه پذیری ونقش والدین در تصویرسازی کودکان از خدا، می توان به نظریه یادگیری اجتماعی اشاره کرد. درنظریه یادگیری اجتاعی براهمیت مشاهده و تقلید از نقش مذهبی ومعنوی وپذیرش خداوند تاکید زیادی شده است. طبق این نظریه، دین به شدت تحت تاثیر محیط خانوادگی و روابط والدین با فرزند قرار دارد.»

مقاله «نگاهی به ریشه های«نظریه صفات شخصیت» در اخلاق» به بررسی ریشه های روان شناسی صفات در اخلاق پرداخته شده است. «درمان یکپارچه توحیدی، رویکردی دینی در درمان اختلالات روانی» و «رابطه بین ویژگی های شخصیتی باعمل به باورهای دینی در دانشجویان» از دیگر مقالات این دو فصلنامه است.

چهارمین شماره دو فصلنامه مطالعات اسلامی و روان شناسی به مدیر مسؤولی سید محمد غروی و سردبیری دکتر محمد کاویانی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است./916/ن601/ع
ارسال نظرات