۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۸۵۰۴

انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران

خبرگزاری رسا ـ کتاب انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران نوشته دکتر رشید جعفر پور از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشرشد.
انقلاب هاي رنگي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران، با محور قراردادن بحث انقلاب های رنگی به بررسی ماهیت انقلاب های رنگی پرداخته و درعین حال به چرایی عدم وقوع این پدیده در ایران اسلامی و موانع آن می پردازد.

کتاب حاضر شامل چهار بخش است؛ در بخش نخست با عنوان«انقلاب های رنگی» در سه فصل مجزا به بررسی ماهیت، عوامل وقوع و بازیگران حاضر در انقلاب های رنگی پرداخته است. فصل نخست، ضمن تشریح ماهیت، تفاوتها و شباهتهای انقلاب های رنگی با انقلاب های کلاسیک، جنبشها و شورشهای اجتماعی، در نهایت با مشخص کردن رنگی در سنخ براندازی نرم، این فصل به پایان می رسد.

در گزیده ای از این فصل آمده است:«انقلاب رنگی پدیده ای نوین و مربوط به دوران پسا جنگ سرد است که با هدف تغییر رژیم، بدون کشتار و خشونت، از طریق اعتراضهای مدنی یا تحصنهای گسترده و تحول نسبتا آرام و همراه با جابه جایی نخبگان در سطح بالا در زمان انتخابات و مسلط شدن نخبگان مخالف میانه رو طرفدار لیبرال دموکراسی غرب، صورت می گیرد.»

فصل دوم این بخش به مرور عوامل شکل گیری انقلاب های رنگی پرداخته و در فصل سوم بازیگران عرصه انقلاب های رنگی مانند نخبگان‌ و مخالفان سیاسی، سازمانهای غیر دولتی، احزاب سیاسی و... بررسی شده است.

بخش دوم این کتاب باعنوان«سابقه وقوع انقلاب های رنگی» در سه فصل به این سابقه در کشورهای دیگر می پردازد.

فصل اول به انقلابهای رنگی در حوزه پسا کمونیستی می پردازد؛ در فصل دوم الگوی انقلاب کاج لبنان و پیامدهای آن که به شکست انقلاب رنگی منجر شد مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل پایانی این بخش نیز با توجه به الگوی انقلاب رنگی برگزفته از الگوی براندازی نرم، به بررسی و تحلیل مصداقی بازیگران و عوامل موثر درانقلاب رنگی پرداخته شده است.

در بخش سوم کتاب حاضر با عنوان«ایران و انقلاب های رنگی» طی دو فصل به تلاشهای صورت گرفته جهت برپایی انقلاب رنگی درایران وتهدیدهای نرم علیه جمهوری اسلامی می پردازد.

فصل اول به نحوه اجرای پروژه های برانداز ی نرم علیه جمهوری اسلامی ایران می پردازد و فصل دوم به بررسی تهدیدهای نرم انقلاب اسلامی اختصاص یافته است.

«بررسی تطبیقی انقلاب های رنگی با انقلاب اسلامی»عنوان بخش چهارم این کتاب است که به تحلیل فرضیه اصلی کتاب می پردازد.

فصل نخست این بخش به آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی به مثابه قدرت نرم ایران پرداخته شده است. در فصل دوم عدم کارایی نیروهای خارجی جهت نفوذ درایران و چگونگی حضور سازمانهای بین المللی غیر دولتی و نحوه تاثیر گذاری تبلیغات رسانه ای و در نهایت محدودیت ها و موانع برپایی انقلاب رنگی درایران بررسی شده است.

کتاب انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران نوشته دکتر رشید جعفر پور و شعیب بهمن در 436 صفحه برای نخستین بار از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشرشده است. /916/ن601/ع

ارسال نظرات