از صنایع هنری کره تا پیروی از فرهنگ غربی

مدیر گروه رصد و جریان شناسی رسانه ابراز داشت: موسیقی کره ای در واقع دنباله رو همان جریان فرهنگی غرب است و این مساله برای فرهنگ ایرانی اسلامی مضر است.
آقای احسان آذرکمند در گفتوگو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، با ابراز نگرانی از روند رو به رشد استفاده از موسیقی کرهای درباره تأثیر آن در میان جوانان و نوجوانان ابراز داشت: موسیقی کرهای تأثیر زیادی در میان جوانان و نوجوانان داشته به طوریکه براساس آمارها و نظرسنجیهای رسمی، استفاده از موسیقی کرهای در ایران روند روبه رشدی داشته است؛ این روند افزایشی در سطح کشور بهویژه در استان تهران مشهود است که به طور مثال میتوان به تغییر در پوشش و آرایش جوانان ایرانی که تحت تأثیر موسیقی کرهای قرار گرفتهاند اشاره کرد و این مسئله نشان از تأثیر فرهنگی و اجتماعی این محصولات دارد.
مدیر گروه رصد و جریان شناسی رسانه در پاسخ به جنبههای احساسی و روانی موسیقی کرهای بر روی مخاطب، اظهار داشت: جنبه دیگر استفاده از موسیقی کرهای تأثیر احساسی و روانی این نوع از موسیقی می باشد که به جوانان این امکان را میدهند تا علایق مشترک خود را ابراز کنند و در دنیای امروز، که افراد به دنبال فرار از واقعیتها و سختیهای اقتصادی هستند، این موسیقیها میتوانند نوعی آرامش لحظهای برای آنان ایجاد کنند.
وی ادامه داد: یادگیری زبان کرهای بهویژه در میان جوانان نشانه دیگری از توجه مردم به این محصولات است که در نتیجه باعث علاقه به مهاجرت به کره نیز میشود.
آذرکمند درباره تأثیرات منفی احتمالی موسیقی کرهای ابراز داشت: باید گفت که ایدهآلسازی غیرواقعی زندگی در موسیقیهای کرهای باعث میشود تا مخاطبان در مقایسه با زندگی خود احساس کمبود کنند؛ کسانی که این محصولات را دنبال میکنند، از ستارگان اجرای موسیقی بهعنوان الگو برای زندگی خود استفاده کرده و این مسئله میتواند آسیبزا باشد، زیرا فضاسازی غیرواقعی این موسیقیها باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.
مدیر گروه رصد و جریان شناسی رسانه تأثیر موسیقی کرهای بر ناآرامی های اخیر بیان داشت: به گفته بسیاری از جوانان بازداشت شده در ناآرامی های اخیر، علاقه بسیاری به موسیقی کرهای داشتهاند و این موسیقیها برای آنها هویت جمعی و کنش اجتماعی ایجاد کرده است؛ بخش زیادی از موسیقی کرهای به طور ویژه بر روی مسائل مربوط به جنسیت تمرکز دارد، که میتواند تأثیر منفی بر مخاطبان بگذارد.

آذرکمند با نگاه به فضای دیپلماسی و تأثیر موسیقی کرهای ابراز داشت: موسیقی کرهای بهطور هوشمندانهای در فضای دیپلماسی عمومی استفاده شده است به نحوی که کره جنوبی با برندسازی فرهنگی خود، در دیگر کشورها پیشروی کرده و از این طریق حتی اهداف اقتصادی خود را دنبال کرده است.
مدیر گروه رصد و جریان شناسی رسانه با ابراز نگرانی از نفوذ فرهنگی محصولات کره در ایران اظهار داشت: در نگاه اول، ممکن است گفته شود که نفوذ فرهنگ غربی در ایران بهواسطه آشنایی با فرهنگ شرقی کاهش یافته است و یا به عقیده برخی کارشناسان که بر این باورند فرهنگ شرقی بهدلیل قرابتهای سنتی بهتر است تا به جای فرهنگ غربی در میان مردم رواج یابد.
وی ادامه داد: در واقع آنچه که در خط فکری این محصولات دنبال میشود همان جریان منحط فرهنگی غرب است و اما این سوال مطرح میشود که چرا با اینکه روابط ایران و کره مساعد نیست محصولات کرهای در ایران پخش میشود؛ به نظر میرسد که این محصولات بهطور هوشمندانهای در میان خانوادههای ایرانی تأثیر گذاشتهاند و فاصله فرهنگی میان والدین و نوجوانان را بیشتر کرده و باعث به وجود آمدن چالشهایی در فضای خانواده شدهاند.
آذرکمند با بیان راهکارهایی برای مقابله با این جریان ضد فرهنگی ادامه داد: در این زمینه باید مسئولین فرهنگی توجه لازم را داشته باشند؛ نه باید با وادادگی فرهنگی روبهرو شویم و نه اینکه رفتار کاملاً سلبی در پیش بگیریم بلکه باید جذابیتهای فرهنگی ملی و دینی خود را به نحوی روشمند بیان کنیم.
مدیر گروه رصد و جریان شناسی رسانه در پایان ابراز داشت: جهانبینیهای سکولار میتوانند باعث از بین رفتن مفاهیم مهمی مانند احترام به خانواده شوند و موسیقی کرهای اگرچه ظاهر شرقی دارد، اما مفاهیم آن بهدنبال ترویج فرهنگ غربی است؛ بنابراین، این تفکر که بهجای موسیقی غربی، موسیقی شرقی را ترویج کنیم، تفکری صحیح نیست.
ارسال نظرات