رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:
نمایشگاه قرآن، محلی برای همافزایی مجموعههای فرهنگی است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه قرآن اصفهان نمایشگاههای تخصصی را محفلی برای آشنایی مجموعههای فرهنگی با یکدیگر دانست و افزود: کمترین فایده این گردهمایی این است که موجب جلوگیری از موازیکاریها خواهد شد.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در بیستمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان، در گفتوگویی، ضمن قدردانی از تلاشهای دستاندركاران برگزاری این نمایشگاه و همه افرادی که در راستای ترویج فرهنگ قرآن و عترت و اطلاعرسانی بههنگام اخبار این حوزه فعالیت میکنند، اظهار کرد: نمایشگاه قرآن و عترت، رویداد بسیار بزرگی بهشمار میرود که هرساله در شهر اصفهان و در قالب نمایشگاه رقم میخورد. این نمایشگاه، تنها رویداد بزرگی است که در ماه مبارک رمضان و به بهانه این ماه عزیز و همچنین به میمنت قرآن کریم، فعالان فرهنگی را دورهم جمع میکند تا تمام فعالیتها، دستاوردها و نوآوریهای خود را در طول یک سال گذشته با بقیه مجموعهها و فعالان قرآنی به اشتراک بگذارند.
وی با اشاره به دو مورد از رویکردهای مهم نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان گفت: نخستین رویکرد عبارت است از اینکه مجموعههای فعال فرهنگی بتوانند خود را به مردم معرفی کنند و به نوعی جذب مخاطب داشته باشند. اگر مجموعهای موفق بتواند از فرصت این نمایشگاه بهره ببرد، میتواند مخاطب جذب کند؛ از همین رو نمایشگاه نیز باید اطلاعرسانی جامعی در سطح عموم داشته باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با مروری بر کیفیت برگزاری نمایشگاه در طول سالیان متمادی بیان کرد: سیر نمایشگاه قرآن و عترت در طول سالهای متمادی نشان میدهد که دچار آسیبها، مشکلات و بعضاً دستاوردهای بسیار خوبی بوده است، اگرچه در مجموع، نمایشگاههای قرآن و عترت اصفهان میتوانند جایگاه بسیار بهتر و مطلوبتری از این نظر داشته باشند.
وی یادآور شد: این نمایشگاه به معرفی بخشی از ظرفیتهای قرآنی اصفهان میپردازد؛ اما معرفی کاملی انجام نمیشود. البته گمان میکنم همه نمایشگاههای تخصصی به همین شکل هستند و ضعف بزرگی نیست. هرچقدر دامنه حضور مخاطبان و مجموعههای فرهنگی در این نمایشگاه بیشتر باشد، یقیناً تأثیرگذاری بیشتری در حوزه قرآنی شاهد خواهیم بود.
حجت الاسلام احمدیان همافزایی مجموعههای فرهنگی و قرآنی را رویکرد مهم دیگر چنین نمایشگاهی برشمرد و ادامه داد: تجمع و آشنایی مجموعههای فعال در حوزه قرآن و عترت و مباحث فرهنگی با یکدیگر، هدف بسیار بزرگی است که در این نمایشگاه به منصه ظهور میرسد. فارغ از آنکه مخاطب عموم تا چه اندازه جذب این نمایشگاه میشود که قاعدتاً باید تلاش کنیم درصد زیادی باشد، صرف گردهم آمدن فعالان فرهنگی، حتی اگر مخاطب بیرونی نداشته باشند، به گمان من دستاورد بزرگی است.
وی توضیح داد: نمایشگاههای تخصصی میتوانند محفلی برای آشنایی مجموعههای فرهنگی با یکدیگر باشند و از دستاوردها، خلاقیتها و نوآوریهای همدیگر آگاه شوند و مخاطبان خود را بهمثابه شرکای فرهنگی پیدا کنند؛ همچنین میتوانند در فضایی تخصصی، کارهای مشترک فرهنگی تعريف کنند. کمترین فایده این گردهمایی این است که موجب جلوگیری از موازیکاریها خواهد شد تا مجموعهها کارهای تکراری کمتری انجام دهند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: بهطور کلی و تا جایی که از این نمایشگاه بازدید کردهام، عقیده دارم نمایشگاه امسال از حیث حضور مجموعههای جدید، موفق است. حضور مجموعههای خلاق و نوآوری که کارهای جدیدی در حوزه قرآنی ارائه کردهاند، از مزایای نمایشگاه امسال بهشمار میرود.
وی افزود: دعوت از مجموعههای موفق قرآنی کشوری و بینالمللی برای حضور در نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان که به آشنایی آنان با ظرفیت عالی مجموعههای قرآنی اصفهان و همچنین انتقال تجربه منجر خواهد شد، میتواند از نقاط قابل تأمل و قابل رشد برای برگزاری نمایشگاه در سال آینده بهشمار رود.
حجت الاسلام احمدیان با اشاره به حضور دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این نمایشگاه گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان به خودی خود غرفه خاصی در نمایشگاه امسال ندارد. سياست ما حمایت از گروهها، فعالان فرهنگی و گروههای طلبگی و فرهنگی است که در حوزه قرآن و عترت فعالیت میکنند. تلاش ما بر این بوده است که امسال نقش حمایتگر برای آنها داشته باشیم تا بتوانند نقش خود را ایفا کنند و به نوعی نماینده دفتر تبلیغات اسلامی نیز باشند.
وی تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سال جاری از ۹ مجموعه طلبگی فعال در مباحث قرآن و عترت که در حوزههای تخصصی گوناگونی همچون خانواده، کودک، آموزشهای قرآنی، بازیها، انتشارات و... مشغول فعالیت هستند، برای حضور در نمایشگاه امسال حمایت کرده است. یقیناً ظرفیت دفتر تبلیغات اسلامی برای حمایت از حضور مجموعههای قرآنی، چندین برابر ظرفیتی است که مشاهده میشود؛ اما بهدلیل تقارن این نمایشگاه با ماه مبارک رمضان و ایام تبلیغی، بسیاری از مجموعهها اکنون مشغول انجام فعالیت تبلیغی در سطح استان یا کشور هستند.
ارسال نظرات