۰۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۷۷۵۸۹۷

گزارشی از همایش آموزشی توجیهی علمداران تبلیغ ویژه ماه رمضان

گزارشی از همایش آموزشی توجیهی علمداران تبلیغ ویژه ماه رمضان
همایش آموزشی توجیهی علمداران تبلیغ ویژه ماه مبارک رمضان با حضور معاون تبلیغ حوزه های علمیه و شخصیت های حوزوی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همایش آموزشی توجیهی علمداران تبلیغ ویژه ماه مبارک رمضان صبح امروز در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد. 

بر اساس این گزارش، حجج اسلام والمسلمین حسین رفیعی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)، جعفر واضحی از اساتید فن رثاء و مداحی، سید حسین آقامیری از پژوهشگران و مبلغان حوزوی، زند وکیلی، مسئول راهبری محتوای تبلیغی اداره امور مبلغان سازمان تبلیغات اسلامي و چند تن از مبلغان در این مراسم حضور داشته و به ارائه مطالب خود پرداختند.

لزوم بهره گیری مبلغان از کتاب «زندگی با آیه ها، امت پیروز»

در ابتدا حجت الاسلام زندوکیلی، مسئول راهبری محتوای تبلیغی اداره امور مبلغان سازمان تبلیغات اسلامي به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره پرداخت و ابراز داشت: تولید محتوای تبلیغی برای عموم مبلغان صورت گرفته که این محتواها مطابق با نیاز روز جامعه و به صورت روشمند جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر فعالیت های خوبی در زمینه تولید محتوا صورت گرفته که یکی از آن ها ایجاد سایت «زندگی با آیه ها» است که از لحاظ محتوایی جامعیت خوبی برای تبلیغ دارد و در خود سایت یک دستیار هوش مصنوعی قرار داده شده که مبلغان می توانند به وسیله آن محتوای مورد نظر خود را دریافت کنند.

حجت الاسلام زندوکیلی با معرفی کتاب «زندگی با آیه ها، امت پیروز» افزود: مبلغان در باب مباحث قرآنی می توانند با رجوع به این کتاب از مطالب خوبی برخوردار شوند؛ این کتاب با تبیین 30 آیه از قرآن کریم به تبیین سبک زندگی در روابط اجتماعی پرداخته است.

کم توجهی حوزویان به مسائل فرق و ادیان

همچنین حجت الاسلام بیرانوند مدرس و پژوهشگر حوزه فرق و ادیان نیز در این جلسه ابراز داشت: یکی از مسائل ضروری و محوری که باید حوزه به آن بپردازد بحث فرق و ادیان است، درحالی که پرداختن به این مساله در حوزه بسیار کمرنگ است و به عبارتی می‌توان گفت حوزه علمیه در باب حوزه فرق و ادیان فعالیتی ندارد که البته در سال های گذشته دروسی درباره فرق و ادیان وجود داشت که دارای آثار و برکات زیادی بود که در حال حاضر این مباحث موجود نیست.

وی با بیان راهکارهایی برای نهادینه سازی مسئله فرق و ادیان در حوزه، ادامه داد: شناسایی، تأسیس و توانمندسازی نهادهای مردمی در زمینه تبلیغ، مسئله مهمی است چرا که همراهی مردم در مسائل و مشکلات کشور، باعث حل شدن آن می شود.

متأسفانه امر دعا در حوزه مورد غفلت قرار گرفته است

در ادامه این نشست حجت الاسلام جعفر واضحی مدرس فن رثاء و مقتل شناسی با اشاره به اهمیت موضوع دعا ابراز داشت: به عبارتی می توان گفت ادعیه‌ واصله از اهل بیت(ع) گنجینه ای است که به دست شیعیان رسیده و امروزه متأسفانه امر دعا در حوزه و روحانیت مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به سیره علما در زمینه دعا و مناجات خوانی بر لزوم توجه مبلغان به این مسئله تأکید کرد و ادامه داد: به عنوان مثال در ماه مبارک رمضان در مسجد جامع اصفهان دعای ابوحمزه ثمالی به صورت هر شب خوانده می شود که با استقبال مردم نیز مواجه شده و باید دانست که این مراسم قدمتی 50 ساله دارد.

حوزه باید متولی تبیین اندیشه های رهبری باشد

حجت الاسلام سید حسین آقامیری از مبلغان و پژوهشگران حوزوی نیز در این مراسم، ضرورت توجه مبلغان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به خطبه جمعه نصر ایشان، گفت: رهبری با متذکر شدن وقایع تابستان 1360 به مردم لبنان به دنبال امید بخشی به آنها بودند چرا که در آن تاریخ مثل حال حاضر لبنان بسیاری از عناصر رده بالای انقلاب ترور شدند و ایشان با متذکر شدن این مساله، امیدواری را به آنها آموختند.

وی با بیان اینکه با تبیین گذاره های تاریخی می توان ایمان مردم را تثبیت کرد، گفت: حوزه باید متولی تبیین اندیشه های رهبری باشد.

حجت الاسلام آقامیری ضمن توصیه هایی به مبلغان در زمینه مسائل مهدویت خاطرنشان کرد: مبلغان باید ابتدا مسئله مهدویت را به خوبی بشناسند تا بتوانند مردم را با این مفهوم آشنا کنند، چراکه عدم آگاهی مبلغان نسبت به مقوله مهدویت آسیب های بسیاری در پی خواهد داشت.

تبیین وظایف مبلغان در شرایط امروز جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رفیعی، معاون تبلیغ حوزه های علمیه نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن استماع نقطه نظرات مبلغان، تلاش دشمن برای در انزوا قرار دادن دین را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: دشمن در پی آن است که میان جمهوریت و اسلامیت فاصله بیاندازد؛ این در حالی است که انقلاب ما بر پایه هر دو شکل گرفته است.

وی ضمن تبیین وظایف مبلغان در شرایط امروز جامعه، وضعیت شناسی و محیط شناسی را دو امر مهم در زمینه تبلیغ توصیف کرد.

الزامات تبلیغ در ماه مبارک رمضان

در بخش پایانی این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، الزامات تبلیغ در ماه مبارک رمضان را مورد تبیین قرار داد و ابراز داشت: مبلغان در ابتدا باید عظمت ماه مبارک رمضان را مورد تبیین قرار داده و سپس ضمن بیان جایگاه اهل بیت(ع) بر اساس آیات قرآن کریم، درباره مسئله جنگ نرم دشمن برای خانواده ها روشنگری کنند.

توجه به مسئله تفسیر موضوعی قرآن کریم به صورت مختصر و مفید نیز از دیگر توصیه های حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به مبلغان بود.

برچسب ها: تبلیغ همایش حوزه
ارسال نظرات