۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۶۶۶۶۷
یادداشت؛

مدیریت‌های بروکراتیک و ناامیدسازی نخبگان/ دو وظیفه مهم نخبگان و مدیران علمی کشور

مدیریت‌های بروکراتیک و ناامیدسازی نخبگان/ دو وظیفه مهم نخبگان و مدیران علمی کشور
مع الاسف علی رغم طراحی ساختارهای متنوع و تشکیل شعب مختلف «بنیاد نخبگان» در سراسر کشور، و علیرغم تدوین و تصویب آيین‌نامه‌های متنوع و مهمی درخصوص تسهیل جذب نخبگان؛ در عمل، آنگونه که باید کارها سامان نیافته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدحسین شریفی عضو حقیقی هیأت جذب نخبگان در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۷/ ۷/ ۱۴۰۱ در دیدار جمعی از نخبگان کشور ضمن توصیه اکید به «مدیران آموزش عالی»، «اساتید دانشگاه»، «فعالان رسانه‌ای»، «صاحبان صنایع»، «شرکت‌های دانش‌بنیان» و به طور کلی «همه مسؤولان و ذی‌نفوذان کشور» مبنی بر این که «فضا را فضای شوق‌انگیزی برای نخبه‌ها قرار بدهند»، در یک جمله مهم فرمودند: «امروز ناامید کردن نخبه‌ها و بی‌آینده نشان دادن نخبه‌ها، به نظر من، بخشی از «جنگ نرم» دشمن است.»

مع الاسف علیرغم طراحی ساختارهای متنوع و تشکیل شعب مختلف «بنیاد نخبگان» در سراسر کشور، و علیرغم تدوین و تصویب آيین‌نامه‌های متنوع و مهمی درخصوص تسهیل جذب نخبگان؛ در عمل، آنگونه که باید کارها سامان نیافته است. بروکراسی حاکم بر مدیریت کشور، آنقدر در هم تنیده و کشنده شده است که علیرغم سفارش و بلکه دستور ولی امر جامعه مبنی بر لزوم تسهیل جذب نخبگان در بخش‌های مختلف کشور، بعد از چند سال هنوز که هنوز است شاهد سردرگمی در این خصوص هستیم.

این در حالی است که در یک مدیریت جهادی، مترقی و هوشمند، اساساً نباید این همه کاغذبازی وجود داشته باشد چه رسد به مدیریت نخبگان که اگر کسی اندک شناختی از اخلاق و روان‌شناسی نخبگان داشته باشد می‌داند که مواجهه شدن نخبگان با این کاغذبازی‌های بی‌منطق و غیرعقلانی، به مثابه سمّی مهلک و کشنده برای آنان است. به تعبیر رهبر انقلاب، در مسأله جذب نخبگان: «باید دیوان‌سالاری‌ها حذف شود. ما در زمینه‌های گوناگون کاغذبازی‌ها و دیوان‌سالاری زیاد داریم. این در رابطه با مزاج ظریف نخبگان مهلک است، این کاعذبازی‌ها و پشت در نگه‌داشتن‌ها نخبگان را به کلی از پا می‌اندازد.»

حقیقتاً ریشه بسیاری از مشکلات کشور، از جمله این مشکل، همان نکته‌ای است که رهبر حکیم انقلاب در دیدار اخیر خود با نخبگان (۱۱/ ۷/ ۱۴۰۳) به درستی به آن اشاره کردند: «یک نقصی در کار ما وجود دارد ما طرح و برنامه و سیاست و پیشنهاد در مسائل گوناگون کم نداریم. اونی که کم داریم پیگیری است. اونی که کم داریم دنبال کردن است. رئیس تصمیم می‌گیرد و به معاون دستور می‌دهد و او هم می‌گوید چشم؛ و معاون به مدیر کل دستور می‌دهد و او هم می‌گوید چشم؛ بعد از یک سال، نه رئیس از معاون می‌پرسد «چه شد؟» و نه معاون به مدیر کل می‌گوید «چه شد؟»! لذا کار زمین می‌ماند.»

دو وظیفه مهم نخبگان و مدیران علمی کشور

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار روز گذشته خود با نخبگان، بر دو وظیفه جهادی بسیار مهم نخبگان و مدیران علمی کشور در حال حاضر تأکید ویژه‌ای داشتند: یک. جلوگیری از افت سرعت رشد علمی کشور. متأسفانه در چند سال اخیر شاهد کندی سرعت تولید علم هستیم. هر چند اقدامات ساختاری و تشویقی فراوانی انجام گرفته است اما در عمل تحول خاصی رخ نداده است. به هر خواسته رهبر انقلاب این است که این افت باید جبران شود. کاهش سرعت رشد علمی به معنای عقب ماندن از قافله علم و فناوری دنیا و در نتیجه عقب‌ماندگی کشور خواهد بود.

دو. ایجاد موج جدید خیزش علمی به هدف تفوق یافتن بر رقیبان و بدخواهان و ارتقاء سطح علم و فناوری انقلاب اسلامی و ایجاد اقتدار و قدرت برای جبهه حق درجلوگیری از ظلم و تجاوز ستمگران به بیگناهان و ملت‌های بی‌دفاعی مثل غزه و لبنان و .... 

رهبر معظم انقلاب جهاد خیزش جدید علمی به هدف جبران افت سرعت رشد و تفوق بر رقبا و بدخواهان را مهمترین وظیفه جهادی «نخبگان» و البته «دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی گوناگون علمی دانستند.»

ارسال نظرات