۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۶۵۸۲۵
جلیلی:

سیاست خارجی، حوزه حرف‌های سنجیده و دقیق است

سیاست خارجی، حوزه حرف‌های سنجیده و دقیق است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حوزه سیاست خارجی حوزه حرف‌های سنجیده و دقیق است و جای حرف‌هایی است که باید مبنای صحیح داشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه شصت و نهم نشست‌ «اتفاق» بیان کرد:‌ در این دوره جدید مباحثی که تحت عنوان اندیشه و حکمت سیاسی اسلام در قرآن مطرح می‌شد، همچنان که در مباحث قبل نیز بیان کرده بودیم یکی از آن موضوعاتی که خیلی مهم است، این است که ما اگر در اینجا جلسات متعددی را در رابطه با بنیان‌های اندیشه سیاسی صحبت کردیم و درباره حکمت سیاسی گفتیم، این اهمیت دارد از این لحاظ که خیلی از موضوعات و مباحثی که در سطح جامعه مطرح می‌شود، بدانیم که مبنای آن بحث چیست.

وی افزود: بعضی اوقات اختلافات شکل می‌گیرد، در موضوعاتی نگاه‌های مختلفی مطرح می‌شود و کسانی با هم دچار یک به بگو مگوهایی می‌شوند که این بگو مگوها بیشتر ریشه در آن مبانی و نگاه‌های اساسی و پایه‌ای دارد؛ از آن طرف هم خیلی از این مباحث مبانی و نظری که مطرح می‌شود یکی از ایرادات این است که به مباحثی که در زندگی، در اجتماع، در اقتصاد و در سیاست با آن روبرو هستیم امتداد پیدا نمی‌کند.

جلیلی ادامه داد: حوزه سیاست خارجی حوزه حرف‌های سنجیده و دقیق است؛ حوزه حرف‌هایی است که باید مبنای صحیح داشت تا بتوانیم اولاً درست تحلیل کنیم و دوم درست توصیف کنیم. درست تشخیص بدهیم تا بعد درست تجویز کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: در سیاست خارجی اصل چیست؟ اینطور نیست که همینجور یک چیزی را بگوییم و مطرح کنیم، بحث‌های بسیار دقیقی‌است که باید روی آن توجه داشت چون مسائل منطقه یک بحث بسیار مهم و اساسی است.

وی تاکید کرد: اگر ما صحبت می‌کنیم از یک جهان فرصت یکی‌اش همین فرصت‌های مادی است؛ مانند معادن کشور و از این قبیل موارد اما یکی از آن فرصت‌های منطقه‌ای و سیاست خارجی است که برخی از این فرصت‌ها اگر نگوییم بی‌نظیر،‌ حداقل می‌توان گفت کم نظیر است؛ باید به این‌ها دقت کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد:‌ آیا امروز سیاست خارجی ما با آن چیزی که داریم طی می‌کنیم چقدر دارد از این فرصت استفاده لازم و حداکثری را می‌کند؟ اگر خدای نکرده جایی نقص و خطایی دارد باید آن نقاط نقص را شناخت و باید کمک کرد که این نقاط برطرف شد.

وی ادامه داد: باور ما این است که مبانی اندیشه دینی که مبتنی بر حق است و آن چیزی است که پیامبر اکرم برای ما آورده است و خداوند آنها را به انسان‌ها بیان کرده است برای سعادت آینده ما لازم است که آنها را در زندگی امتداد دهیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به مفاهیم را ضروری دانست و گفت: گاهی اوقات مفاهیمی مطرح می‌شود که به ظاهر خوب است. به طور مثال تنش زدایی را مطرح می‌کنند و این حرف درستی است که هر چقدر بتوانیم برای یک ملت و کشور تنش‌ها را کاهش بدهیم حتماً کار خوبی است اما سوال این است که چگونه؟ اگر این‌طور باشد که برای تنش زدایی یک طرف همیشه از مواضع خود پایین بیاید طرف مقابل می‌تواند همواره امتیاز بگیرد و این در عرصه سیاست و حکومتی نیز مصداق دارد.

جلیلی رفع تهدید را مسئله مهمی برشمرد و تصریح کرد: باید این ملاک باشد که برای تنش زدایی موقعیت تهدید به وجود نیاید. مفاهیم در جامعه شکل می‌گیرد مانند تنش زدایی که باید بگوییم به چه قیمتی و باید این موضوع منجر به رفع تهدید هم شود.

وی خاطرنشان کرد: همینطور مفهوم اعتدال که سخن نیکویی است اما در چه چهارچوب و تعریف آن را دنبال می‌کنند. در فضای سیاسی جامعه ما موضوعی تحت عنوان وفاق مطرح شده است و این نیز بحث خوبی است و قرآن هم می‌گوید: «وَ لَا تَکُوْنُوْا کَالَّذِیْنَ تَفَرَّقُوْا» و همینطور در ادامه آیات سوره آل عمران بیان شده است که انسان حق را بپذیرد و آنجایی که موضوعی محل اختلاف است باید توجه کنیم که حق و باطل کدام هستند.

جلیلی همچنین عنوان کرد: همه انسان‌ها برادر بودند اما هابیل و قابیل هم که برادر بودند یکی از آنها در مقام معارضه قرار گرفت و برادرش را کشت. در بحث زن زندگی آزادی این باور من بود که این سه نقاط قوت اندیشه دینی و جمهوری اسلامی است و اتفاقاً آن طرف مقابل در این ضعف دارد چون نه برای زن، نه زندگی و نه آزادی احترامی قائل نیست. راجع به بحث زن در سال گذشته هزاران زن در غزه کشته شد اما انگار نه انگار،‌ کسانی که اشک تمساح می‌ریختند عین خیالشان نبود، راجع به زندگی شما می‌بینید ۴۰ هزار زن، کودک و انسان کشته می‌شود اما انگار نه انگار، همینطور در بحث آزادی هم می‌بینید که در دانشگاهی می‌خواهند دفاع کنند از همین زن و کودک چه برخوردهایی با آنها می‌شود؛ این مباحث است. لذا این که مطرح می‌شود وفاق حول چیست، وفاق حول کار درست و صراط مستقیم است.

وی ادامه داد: وحدت و وفاق باید حول صراط مستقیم باشد همانطور که خداوند در قرآن فرموده است «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ» و «و اعتصموا بحبل الله جمیعا» خداوند در قرآن تاکید دارد که به غیر حق را مورد توجه قرار ندهید که بخواهد مبنای دوستی باشد. دوستی‌ها باید حول حقیقت و پاکی و درستی باشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش‌هایی از سخنانش با ذکر مصادیقی از اتفاق‌های روز جامعه و تطبیق آن با وقایع زمان پیامبر (ص) گفت: پیامبر هم از مبانی حقیقت کوتاه نیامد و مبنا حبل الله است. خداوند حتی در قرآن به این اشاره کرده است که حتی فرزندان، برادران و پدران شما اگر کفر برگزیدند؛ حقیقت را برگزینید.

ارسال نظرات