۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۶۴۵۷۷
حجت الاسلام مومنی:

قرآن و عترت؛ دو بال پرواز برای رهایی از گمراهی است

قرآن و عترت؛ دو بال پرواز برای رهایی از گمراهی است
سخنران حرم حضرت معصومه (س) گفت: عترت اهل بیت و قرآن دو بالی است که اگر به آن پناه ببریم، گمراه نمی‌شویم و ذلیل نخواهیم شد، قرآن و اهل بیت ارمغان عزت دنیا و آخرت به مومنین داده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین مومنی ظهر دوشنبه در مراسم عزاداری رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در حرم بانوی کرامت با اشاره به حدیث ثقلین گفت: داشتن اسوه و الگو لازم و ضروری است و باید این اسوه و الگو در برنامه مشخص قرار گیرد، در زندگی برای نجات از ظلمت و تحیر نیاز به پشتیبانی داریم که ثقلین گویای این مطلب است.

وی افزود: وقتی عمر بگذرد تمام شده و جای آزمون‌وخطا نیست به همین خاطر باید برنامه‌ریزی و الگو به‌درستی انتخاب شود چون زندگی به عقب بر نمی‌گردد و هر کسی نمی‌تواند اسوه انسان قرار گیرد؛ اسوه مناسب کسی است که یک لکه ظلمانی و یک لکه تیره در زندگی او نیست و یک انسان کامل به‌تمام‌معنا است.

استاد حوزه علمیه قم تمسک صحیح به قرآن و اهل بیت را راه نجات بشریت برشمرد و ابراز داشت: ثقل به معنای دو چیز گران‌بها است که می‌تواند در زندگی پشتیبانی ما باشد، به شرط اینکه تمسک صحیح داشته باشیم تا از آسیب‌های دنیا نجات یابیم.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) فرمودند که من از میان شما می‌روم، اما دو چیز ارزشمند را برای شما به امانت می گذارم، اظهار داشت: ثقلین در مصادر معتبر شیعه آمده و کمترین خدشه به آن وارد نیست و این دو عترت اهل بیت و قرآن است که اگر به آن پناه ببریم، گمراه نمی‌شویم و ذلیل نخواهیم شد.

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه کتاب خداوند و عترت آل محمد بال پرواز می‌دهند تا گمراه نشویم، عنوان کرد: تمسک به عترت به معنای این است، کلماتی که از اهل بیت (ع) به ما رسیده از سبک رفتاری آن‌ها الگو بگیریم.

وی ادامه داد: ثقل اکبر کتاب خداوند است و ثقل اصغر نیز عترت است و قرآن منهای عترت ضلالت است و عترت بدون قرآن نیز ضلالت است و باید این دو چیز ارزشمند با همدیگر باشند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه پیامبر قرآن، سنت و و سیره معصومین را برای مسلمانان به ودیعه و ارث گذاشته است، تصریح کرد: امیرالمومنین (ع) فرمودند که با قرائت قرآن، انسان آستانه تحملش در ابتلائات بالا می‌رود و شرح صدر پیدا می‌کند.

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه اندیشمندان غربی از کلام مولای ما بهره برده اند، اذعان داشت: روانشناس‌های غربی قواعد را از کلمات و فرمایش‌های امیرالمومنین (ع) بهره برده‌اند، به طوری که یک زن غربی می‌گوید که بر سنگ قبر من کلامی از امیر بنویسید.

وی با تصریح بر اینکه با کلمات معصومین انس داشته باشید، گفت: سیره، سبک رفتاری و زندگی معصومین را باید دریابیم و همچنین باید از سبک رفتاری پیامبر الگو بگیریم و طبق گفته قرآن، حضرت محمد (ص) بهترین فرد برای الگو گیری است.

حجت الاسلام مومنی اضافه کرد: قرآن کریم می‌فرماید بهترین اسوه برای امت اسلام نبی گرامی اسلام است و نبی گرامی اسلام نیز فرموده‌اند بعد از من بهترین اسوه حضرت علی علیه‌السلام و بعد از ایشان نیز فرزندان ایشان هستند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حق الناس به قدری مهم است که پیامبر در واپسین عمر خود در مسجد گفتند که اگر برگردن کسی حق الناس دارم به بنده بگوید، بنابراین بر این مورد هم باید اهتمام داشته باشیم.

ارسال نظرات