۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۷۶۴۴۸۷

ارائه ۴۷ بسته برنامه فرهنگی‌ در ایام پایانی ماه صفر

ارائه ۴۷ بسته برنامه فرهنگی‌ در ایام پایانی ماه صفر
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی از ارائه ۴۷ بسته برنامه فرهنگی در دهه پایانی صفر و فعالیت گسترده این معاونت در حرم خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت‌الاسلام حسین شریعتی نژاد، معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، به برنامه‌های فرهنگی گسترده و مختلف حرم مطهر در آخرین روزهای پایانی ماه صفر اشاره کرد. 
 
عیون اخبارالرضا محور اصلی برنامه‌ها 
وی کتاب "عیون اخبارالرضا" را به عنوان محور این برنامه ها ذکر کرد و  گفت: "عیون اخبارالرضا" یکی از منابع معتبر و فاخر شیعه است که احادیث و سیره حضرت رضا(ع) در این کتاب شریف توسط یکی از بزرگترین عالمان شیعی یعنی شیخ صدوق گردآوری شده است.
 
حجت الاسلام شریعتی‌نژاد بر اهمیت این کتاب غنی تاکید کرد و ادامه داد: لازم است زائرانی که به حرم مطهر مشرف می‌شوند با این منبع موثق و کتاب ارزشمند آشنا شوند. به همین جهت در دهه آخر صفر و همزمان با شهادت امام رضا(ع) محور محتوایی برنامه‌ها بر معرفی این کتاب و معارف و محتوا و احادیث موجود در آن است.  
 
وی افزود: با توجه به این‌که این کتاب در دوره خیلی نزدیک به عصر زندگی اهل بیت(ع) نگاشته شده، از کتب موثق عالم تشیع بشمار می‌رود. آثار بسیار ارزشمندی از احادیث شیعه در این کتاب گردآوری شده که حتی امروزه در بسیاری از منابع علمی ما وجود ندارد. 
 
وی درباره محتوای این کتاب گفت: شیخ صدوق که از معتبرترین دانشمندان شیعه بوده است در کتاب عیون اخبار‌الرضا مباحث بسیار ارزشمندی را در موضوع توحید، امامت و معرفی جایگاه امام و نقش امام معصوم در راهبری عالم اسلام جمع‌اوری کرده است. وی همچنین بخشی از روایات حضرت رضا(ع) در خصوص سبک زندگی و مجموعه‌ای از معارف را در خصوص زندگی اصحاب حضرت(ع) در این کتاب شریف آورده است. در بخش پایانی نیز به موضوع ارزش و اعتبار و اهمیت زیارت پرداخته است. 
 
 معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت این کتاب، برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه پیش‌بینی شده است، افزود: برنامه مفصلی در خصوص معرفی این کتاب در نظر گرفته شده که شامل برگزاری مسابقه بزرگ چشمه رضوان(برگزیده ترجمه این کتاب)، معرفی در یکصد منبر حرم مطهر، معرفی توسط مجریان و عرضه رایگان یکصد هزار شماره چشمه رضوان به زائران است. 
 
وی بیان کرد: علاوه بر آن معرفی این کتاب و شخصیت شیخ صدوق در قالب نمایش‌های آیینی از برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر است که امیدواریم مورد استقبال زائران قرار گیرد." 
اجرای برنامه‌های فرهنگی برای همه اقشار 
به گقته حجت الاسلام شریعتی نژاد، دهه پایانی ماه صفر مصادف با رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، است و ما  مشهدیها میزبان خیل زائرین و عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستیم. در این ایام زائران و دلدادگان حضرت(ع) در قالب هیئات مذهبی، گروه‌ها و کاروان‌های زیارتی و به صورت خانوادگی به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که امیدوارم بهره خوبی را در این ایام از زیارت اهل بیت(ع) ببرند. 
 
وی ادامه داد: با توجه به حضور خیل مشتاقان حضرت رضا(ع)، به بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی برنامه‌های متنوعی را در ۴۷ بسته برنامه فرهنگی و تبلیغی برای زائران گرامی در نظر گرفته است. برنامه‌های شب‌های حرم مطهر بعد از نماز مغرب و عشا شامل دو بخش سخنرانی و عزاداری خواهد بود که با حضور حضور حجج اسلام رفیعی، سید حمید میرباقری، حجت الاسلام اصلانی و سایر عزیزان و خطبای گرامی و همچنین مداحان اهل بیت سید مجید بنی فاطمه، حاج مهدی رسولی و ... برگزار خواهد شد. 
 
 حسینیه حرم میزبان ۲۰ کاروان زیارتی  
وی در ادامه به معرفی بخش‌های اختصاصی برنامه‌‌های فرهنگی حرم مطهر پرداخت و اضافه کرد: حسینه حرم امسال میزبان ۲۰ کاروان زیارتی از استان‌های مختلفی چون خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و ... خواهد بود که از ساعت ۱۶ تا ۲.۳۰ بامداد به عزاداری خواهند پرداخت. همچنین ویژه‌برنامه‌ای نیز از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با حضور ارزشمند هیئت بیت‌الحسین برای مجاوران در حسینه حرم در نظر گرفته شده است. 
 
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی همچین به سایر برنامه‌های حرم مطهر در این ایام اشاره کرد و حسینیه کودک، حضور هیئات مذهبی در روز شهادت امام رضا(ع) در ایوان مقصوره و سایر صحن‌های حرم مطهر، مراسم چهارپایه خوانی در صحن پیامبر اعظم، اجتماع زائران آذری زبان در روز شهادت امام رضا(ع)، حماسه زنان نوغان، برنامه‌های ویژه نوجوان شامل ابنا‌الرضا و ریحانه‌های رضوی، نمایش آئینی آهوان، حلقه‌های معرفت را از جمله این برنامه‌ها ذکر کرد. 
 
 وی گفت: برنامه‌های حرم مطهر در این ایام تقریبا به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود و زائرین گرامی در هر زمان که مشرف شوند می‌توانند در رواق امام خمینی(ره)، مسجد گوهرشاد، حسینیه حرم و صحن پیامبر اعظم و صحن امام مجتبی(ع) از این برنامه‌ها استفاده کنند. 
 
حجت الاسلام شریعتی نژاد تصریح کرد: برای زائرین عرب زبان و اردو زبان نیز ویژه‌برنامه‌هایی در صحن غدیر و سایر صحن‌های حرم مطهر در نظر گرفته شده است. 
 
وی در ادامه به دو برنامه مهم حرم مطهر همزمان با شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در شب شهادت امام رضا(ع) نیز مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت با حضور خدمه حرم مطهر در صحن پیامبر اعظم(ص) و با سخنرانی تولیت معزز آستان قدس برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری مراسم شام غریبان نیز با حضور خدمه آستان مقدس حضرت در صحن انقلاب اسلامی در شام شهادت حضرت رضا(ع) از دیگر برنامه‌های مهم این ایام است. 
 
معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، درباره ویژه‌برنامه‌های ایام رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام حسن مجتبی نیز  توضیح داد: ویژه برنامه شهادت امام حسن مجتبی در ۵ شب تدارک دیده شده است که در دو شب شهادت و شام غریبان حضرت ویژه همراه با عزاداری همراه خواهد بود.  
 
وی افزود: همچنین در ویژه‌برنامه‌های شب رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز اجتماع خانواده قرآنی مشهد مقدس با حضور ارزشمند حفاظ قاریان و فعالان عرصه قرآنی در صحن پیامبر اعظم برگزار خواهد شد. برنامه‌های متنوعی این شب بر محور وحدت امت اسلام و محکومیت جنایات صهیونیست در غزه خواهد بود. 
 
از پذیرایی در مواکب خدمت رسانی تا درمان و تسهیل زیارت 
معاون خدمات زائرین حرم مطهر رضوی نیز در ادامه به تشریح برنامه‌های این ایام در هفت فصلِ مواکب، اسکان زائر، درمان، تسهیل زیارت، چایخانه‌ها، فرش‌آرایی، کتیبه‌ها و سیاهپوشی حرم مطهر اشاره کرد و گفت: مواکب و پایگاههای خدمت رسانی در سه بخش بین راهی، درون شهری و حریم حرم مشغول به خدمت رسانی هستند. 
 
محمد شبان در ادامه خاطر نشان کرد: مواکب حریم حرم (در 5 نقطه منتهی به حریم حرم)، 138 موکب فرهنگی، پذیرایی و.. برنامه‌روزی شده و از امروز شنبه دهم شهریور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. 
 
 وی ادامه داد: علاوه براسکان درون شهری و برون شهری، در حرم  مطهر رضوی با ظرفیت 33 هزار اسکان در شبانه روز پذیرای زائران هستیم. همچنین با هماهنگی آموزش و پرورش، نزدیک به 40 هزار اسکان در 29 مدرسه در مجاورت حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده است. 
 
۴۹ هزار خادم آماده میزبانی از زائران  
جانشین معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز با اشاره به خدمت‌رسانی بیش از ۴۹ هزار خادم در حوزه حرم مطهر و پذیرایی از زائران گفت: بیش از ۱۱ پایگاه در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی پذیرای زائران در این ایام هستند. 
 
مهدی رمضانی، تصریح کرد: روزانه بالغ بر ۷۰ هزار پذیرایی و همچنین اسکان در ۱۱ موکب در جاده‌های منتهی به شهر و ۲۳ موکب پذیرایی نیز درسطح شهر مشهد برای اسکان زائرین پیاده راه‌اندازی شده است که با ظرفیت ۵۰ هزار نفر اسکان تدارک دیده شده است.  
 
وی در ادامه به برگزاری آیین سنتی خطبه خوانی اشاره کرد و افزود: آیین خطبه خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع) با حضور خدمه بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) و همراه با ذکر مصیبت مداحان و سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. 
 
رمضانی همچنین خاطر نشان کرد: در روز شهادت حضرت رضا(ع) و در شام شهادت خدمه بارگاه حضرت رضا(ع) از خیابان نواب طی مسیر می کنند و در صحن انقلاب این مراسم خاتمه می‌یابد. 
 
 وی با اشاره به اینکه پارکینگ‌های یک و سه آماده پذیرایی برای اسکان و استراحت موقت پیش‌بینی شده است، ادامه داد: مراسم تعویض پوش پرچم و مراسم تعویض گل نیز در سوم ربیع الاول ساعت ۵ صبح برگزار خواهد شد و پرچم مشکی تعویض و به رنگ سبز تغییر پیدا خواهد کرد./933/
جواد رستمی
ارسال نظرات