۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۷۶۴۴۳۰
امام جمعه بابلسر:

آژیر خطر تغییر کاربری اراضی برنج کاری در بابلسر به صدا درآمده است

آژیر خطر تغییر کاربری اراضی برنج کاری در بابلسر به صدا درآمده است
حجت الاسلام قلی پور گفت: با توجه به اینکه برنج کاران با مشکلات زیادی از زمان کاشت تا برداشت دست و پنجه نرم می کنند همین امر موجب شده است تا آژیر خطر تغییر کاربری اراضی در بابلسر به صدا دربیاید.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمد اسماعیل قلی پور خطیب جمعه بابلسر در گفت‌وگویی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: برنج یکی از محصولات استراتژیک برای معیشت غذایی جامعه بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا برنج کاران در خط مقدم اجرای این سیاست کلی نظام هستند.

وی عنوان کرد: کشاورزان، جهادگران عرصه امنیت غذایی هستند و جزو بهترین مردم هستند که به دنبال رزق و روزی حلال می باشند. بنابراین لازم است تا مسئولان توجه داشته باشند که بهره بردار به غیر از تولید نباید دغدغه دیگری داشته باشد.

حجت الاسلام قلی پور گفت: اما این در حالی است که برنج کاران در همه مراحل کاشت، داشت و برنج با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

خطیب جمعه بابلسر استان مازندران عنوان کرد: عدم تامین آب مورد نیاز، سوخت و... از دغدغه های اصلی برنج کاران در مرحله کاشت است چون سوخت سهمیه ای کفاف نیاز کشاورزان را نمی دهد و کشاورزان مجبور می شوند سوخت مورد نیاز را در بازار آزاد و چندین برابر قیمت داخلی مصوب شده، تهیه کنند.

وی ضمن اشاره به مشکلات کشاورزان در زمان برداشت، اظهار کرد: بالا رفتن قیمت کود، سموم ، حق الزحمه کارگران روزمزد از جمله مشکلات کشاورزان در این برهه هستند.

حجت الاسلام قلی پور در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکلات برنج کاران در زمان برداشت محصول گریزی زد و گفت: متاسفانه کارخانجات شالی کوبی نیز بر اساس قیمت مصوب کار را انجام نمی دهند بلکه بر اساس قیمت اعلامی توسط اتحادیه که بالاتر از قیمت مصوب دولتی است دریافت می کنند.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر انباشت برنج در کارخانجات شالیکوبی و گرمای هوا باعث می شود تا محصول دچار آفت شود و همین امر نیز باعث می شود تا هزینه سنگین تری به کشاورز برای عرضه محصول تولیدی به بازار تحمیل شود.

حجت الاسلام قلی پور در بخش دیگری از صحبت هایش به مشکلات خرید تضمینی برنج نیز گریزی زد و بیان کرد: خرید تضمینی برنج تنها برای محصول درجه یک انجام می شود و همین امر باعث می شود تا بخش اعظمی از محصول روی دست کشاورز باقی بماند.

خطیب جمعه بابلسر مازندران تصریح کرد: از طرف دیگر خرید تضمینی برنج نیز در زمان برداشت محصول انجام نمی شود و همین موضوع باعث می شود تا دلالان از این فرصت استفاده کرده و برنج را با استفاده از چک و یا قیمتی پایین تر از قیمت خرید تضمینی، خریداری کنند و کشاورز متضرر شود.

وی ضمن اشاره به واردات برنج به عنوان یکی دیگر از مشکلات برنج کاران، عنوان کرد: 4 ماه در سال ممنوعیت واردات برنج در کشور در زمان تولید محصول وجود دارد اما این در حالی است که متاسفانه باز هم واردات شکل می گیرد. حتی در بازه هایی واردات برنج بیش از نیاز داخلی صورت می گیرد و باعث ضربه به معیشت و کسب و کار کشاورز می شود.

حجت الاسلام قلی پور ضمن ابراز ناراحتی از اینکه تولید برنج برای کشاورز گران تمام می شود، اظهار کرد: همین امر باعث می شود تا محصول نیز با قیمت بالا به دست مردم برسد.

خطیب جمعه بابلسر مازندران در بخش دیگری از صحبت هایش به مطرح شدن این موضوع به عنوان یکی از خواسته ها و مطالبات بحق کشاورزان اشاره و تاکید کرد: لازم است تا دولت تدابیر ویژه ای را برای رفع مشکلات کشاورزان در نظر بگیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه دولت با در نظر گرفتن یارانه برای خرید برنج می تواند از کشاورزان حمایت کند، توضیح داد: با توجه به گران تمام شدن تولید برنج برای کشاورزان، دولت می تواند با خرید تضمینی و به قیمت روز، محصول را از کشاورزان دریافت و برای مردم به عنوان خریدار، یارانه ای در نظر بگیرد.

حجت الاسلام قلی پور اظهار کرد: از طرف دیگر نبود و یا ضعف نظارت باعث شده است تا برخی در کیسه های برنج داخلی، برنج های خارجی را قرار داده و به بازار عرضه کنند و همین موضوع باعث بی اعتمادی و عدم رضایت مردم از برنج های داخلی شده است. حتی باعث شده است تا برخی از مردم به استفاده از برنج های خارجی روی بیاورند و بازار برنج داخلی با شک و شبهات زیادی مواجهه شود.

امام جمعه بابلسر مازندران ضمن تاکید بر داشتن نگاه ویژه و درست مسئولین به مشکلات برنج کاران، عنوان کرد: لازم است تا اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد و اهتمام ویژه ای برای رفع مشکلات برنج کاران وجود داشته باشد تا شاهد خروج کشاورزان از این کسب و کار و تغییر کاربری اراضی و احداث ویلا در زمین های برنج کاری نباشیم.

حجت الاسلام قلی پور بیان کرد: آژیر خطر تغییر کاربری اراضی در مازندران به صدا درآمده است و نیازمند نگاه ویژه ای برای رفع مشکلات این حوزه هستیم و نباید اجازه دهیم کشاورزی و کسب و کار این حوزه ابتر باقی بماند.

ارسال نظرات