۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۷۶۱۹۲۵

دولت منتخب در آستانه تبعیض مثبت یا منفی درباره اهل سنت؟

دولت منتخب در آستانه تبعیض مثبت یا منفی درباره اهل سنت؟
نه تنها شاهد تبعیض مثبت در حق اهل سنت نخواهیم بود بلکه شاهد یکی از منفی‌ترین تبعیض‌ها علیه عموم مردم رای دهنده اهل سنت در سرتاسر کشور خواهیم بود که تا دیروز مورد شماتت امثال مولوی عبدالحمید در هنگام حضور در پای صندوق های رای قرار داشتند.
اظهارات جواد ظریف رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم مبنی بر اینکه اگر کسی «از مذاهب و ادیان رسمی باشد امتیاز می گیرد، شیعه باشد امتیاز نمی‌گیرد» با واکنش های متعددی روبه رو شد. ظریف بعدا تلاش کرده اظهارات خود را توضیح بدهد. در همین حال برخی افراد حامی دولت منتخب این نوع امتیازات دادن خبرساز را به یک سیستم ارزیابی که در آن نوعی تبعیض مثبت و کمک به افراد نخبه و با صلاحیت مذاهب و اقلیت ها محسوب می شود، منوط کردند.
 
نوشته پیش رو درباره عمق سخنان ظریف قضاوت خاصی ندارد و حتی مباحثی مثل بحث تبعیض مثبت در سیستم ارزیابی دولت جدید را هم با تخفیف نقطه منفی نمی‌بیند. واقعیت این است که مشکل اصلی جایی دیگری است.
 
1- هر کس گفتمان انقلاب اسلامی را به خوبی درک کرده باشد، می ‌داند که جمهوری اسلامی به ذات هیچ مانعی برای اهل سنت، اقلیت‌ها و قومیت‌ها در مناصب اجرایی و سیاسی ایجاد نکرده است. در طول سالهای پس از انقلاب صدها نفر از اهل سنت، فرماندار، معاون وزیر، نماینده مجلس، سفیر و... شده اند. حتی بالاتر از این افراد زیادی از اهل سنت در نهادهای امنیتی، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران از گذشته تا کنون حضور دارند.
 
3- درباره اهل سنت وقتی سخن گفته می شود، ذهن بسیاری از افراد به نقاط مختلف کشور از سیستان و بلوچستان، هرمزگان تا کردستان، ترکمن صحرا و نقاط دیگری از ایران که عزیزان اهل سنت حضور دارند، می‌رود. در ایام انتخابات البته نام یکی از چهره‌های پرحاشیه اهل سنت بیشتر تکرار شد، تا جایی که آقای پزشکیان در مناظرات نیز از او (مولوی عبدالحمید) نام برد. در این میان مروری گذرا بر برخی مواضع علنی مولوی در دو سال اخیر قابل توجه هست. او نشان داد که برخی مبانی انقلاب اسلامی را نه تنها قبول ندارد بلکه بالعکس آن اعتقاد دارد، مثلا نسخه حکومت اسلامی را شکست خورده معرفی می‌کند و نسخه سکولار از حکومت و استفاده از افراد لائیک را در مناصب پیشنهاد می‌دهد، بر خلاف مبانی سیاست خارجه جمهوری اسلامی نه تنها مبارزه با اسرائیل و دفاع از فلسطین را بی‌فایده می داند بلکه گفتگو با اسرئیل و تشکیل دولت صهیونیستی را هم به رسمیت می شناسد و حتی در پاره ای از موارد حتی مبارزان فلسطینی را شماتت می‌کند.
 
تفکرات ضد ملی دارد، یک نمونه آشکار آن درخواست های وی درباره برگزاری رفراندوم و انتخابات در ایران با حضور ناظران بین المللی هست. اقدامات ضد امنیت ملی او هم که در دو سال اخیر اظهر من الشمس است. جالبتر آنکه مولوی عبدالحمید انتخابات مجلس را تحریم و انتخابات اخیر ریاست جمهوری را هم به صورت گسترده تخریب کرد.
 
با همه این تلاش‌ها و تخریب‌های مولوی عبدالحمید، مردم اهل سنت سیستان و بلوچستان تحریم این دو انتخابات را شکستند و مستقلا در انتخابات حضور پیدا کردند. در کنار عموم مردم اهل سنت، بسیاری از نخبگان و فعالین مستقل اهل سنت و بلوچ در ایام این دو انتخابات نقش آفرینی کردند که قاعدتا در صورت داشتن صلاحیت و طی کردن مراحل شایسته سالاری باید سهمی از دولت منتخب داشته باشند. با همین چند گزاره محدود که در این نوشته بیان شد، مولوی عبدالحمید و همفکران و نزدیکانش هیچکدام از شریطی که ظریف برای چینش نیروهای دولت منتخب منجمله اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی و داشتن تفکرات ملی را که بیان کرده، ندارند.
 
3- همه موارد بالا گفته شد تا بشود یک نگرانی بزرگتر را بیان کرد. اولین جرقه‌های نگرانی از موقعی ایجاد شده که اخبار متعددی تایید می‌کند که نمایندگان و مشاوران مولوی عبدالحمید اینک در کمیته های تصمیم گیری برای دولت منتخب و در اطراف افراد نزدیک به مسعود پزشکیان حضور جدی دارند. با این وجود این نگرانی ایجاد شده که آیا قرار است در دولت پزشکیان دوباره بسیاری از نخبگان و فعالین مستقل اهل سنت منزوی شوند و بالعکس افرادی همانند مولوی عبدالحمید که تحریم کننده و تخریب کننده انتخابات بودند، دارای سهمیه خاص و شراکت در قدرت می‌شوند؟ در این دو سال گذشته مولوی عبدالحمید و نزدیکان وی بسیاری از فعالین و بزرگان اهل سنت و بلوچ را برای عدم حضور در مجالس ساده حاکمیتی تحت فشار قرارمی‌دادند و همواره بر تخریب انتخابات تاکید و کسانی را که مشارکت در انتخابات را دنبال می کردند تحریم و تخریب می کردند، ولی اینک چگونه سر سفره انتخاب مردم ایران می‌خواهند حضور پیدا کنند؟ اگر این اتفاق صورت بگیرد و نزدیکان معلوم الحال مولوی عبدالحمید و یا افراد مورد تایید او صاحبان مدیریت های مختلف در دولت منتخب شوند، نه تنها شاهد تبعیض مثبت در حق اهل سنت نخواهیم بود بلکه شاهد یکی از منفی‌ترین تبعیض‌ها علیه عموم مردم رای دهنده اهل سنت در سرتاسر کشور خواهیم بود که تا دیروز مورد شماتت امثال مولوی عبدالحمید در هنگام حضور درپای صندوق های رای قرار داشتند.
 
انتظار می رود که رئیس جمهور منتخب جلوی سنگین ترین و تاریخی‌ترین ظلم و تبعیض به مردم بلوچ و اهل سنت را قبل از آنکه دیر بشود بگیرد.عدالت واقعی آن هست که عموم نخبگان اهل سنت که در این دو سال زیر فشار و تخریب مولوی عبدالحمید پای کار جمهوری اسلامی و انتخابات بودند، در دولت منتخب جای داشته باشند نه امثال مولوی عبدالحمید که از قضا بدون رای دادن می خواهند میوه انتخابات مردم شیعه و سنی ایران را غصب کنند.
 
مهدی جهان تیغی
ارسال نظرات