توجه به مبانی و مولفههای انقلاب در انتخاب رئیس جمهور
اشاره: امامین انقلاب معتقدند مردم سالاری دینی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و شریعتی است که از تعالیم دینی منشأ گرفته و در نظام اسلامی امامان و رهبران دینی مسئولیت پیگیری اجرای اصول دینی و رعایت حقوق الهی را بر عهده دارند، مردم نیز باید از طریق شوراها و انتخابات مردمی در تصمیمگیریهای مهم شرکت کنند؛ ولی در مقابل نظریه، دموکراسی غربی بر اساس اصول لائیک و تفکرات انسانی بنا شده و مردم سالاری در این سیستم بر اساس انتخابات و رأیگیری انجام میشود، قدرت و مسئولیت تصمیمگیری در اختیار مردم است و دین و مذهب به عنوان جزء اصلی تصمیمگیریها مورد توجه قرار نمیگیرد؛ تفاوت اصلی مردم سالاری دینی با دموکراسی غربی در اساس و منشأ اصول و ارزشهایی است که بر آنها تأکید شده و مردم سالاری دینی، اصول و ارزشهای دینی و شریعتی را محور تصمیمگیریها قرار داده در حالیکه در دموکراسی غربی، اصول لائیک و انسانی بر اساس اصول دموکراتیک به عنوان مبنای تصمیمگیریها مورد توجه قرار گرفته شده است.
از اینرو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای تبیین توأمان بودن جمهوریت و اسلامیت در نظریه سیاسی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با حجتالاسلام محمدعلی ليالی استاد حوزه و دانشگاه گفتوگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:
رسا ـ مردم سالاری دینی از منظر امامین انقلاب چه تفاوت ماهوی با دموکراسی غربی دارد؟
اساس نهضت اسلامی ما انقلاب اسلامی بوده و در آغاز و پیدایش انقلاب شعار دادیم، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی؛ اسلامیت محتواست و جمهوریت غالب و شکل نظام اسلامی است؛ در جمهوری اسلامی استقلال، آزادی، عدالت، حریت و توجه به محرومین، فقرا و مستضعفان در داخل و خارج معنا دارد؛ این تفاوت جدی نظام اسلامی با مفهوم دموکراسی غربی است؛ دموکراسی غربی در اندیشه سیاسی غرب یعنی رای اکثریت، البته رای اکثریت هم دروغ است، چون در غرب هیچگاه رای اکثریت نیست و رأی احزاب، رسانهها، کارتلهای سیاسی، ثروتمندان و قدرتمندان است.
نقش مردم در مردم سالاری دینی
دموکراسی به عنوان رکن چهارم بعد از مطبوعات، رسانهها و احزاب مطرح است؛ بر این اساس در دموکراسی غربی توده و عامه مردم نقش چندانی نداشته و ندارند و برعکس در نظام سیاسی جمهوری اسلامی به تعبیر حضرت آقا مردم سالاری دینی حاکم است و این مردم مسلمان هستند که نقش اساسی را در عرصه تحولات سیاسی و هر جایی که مشارکت مردم لازم است به عهده دارند؛ گذشته قریب ۴۰ انتخاب پرشکوه با آراء، نظرات و افراد مختلف که اتفاقاً ۱۸۰ درجه با هم تفاوت داشتند قابل توجه است؛ اگر انتخاب روسای جمهور، مجالس مختلف، شوراهای شهر و روستا را نگاه کنیم میبینیم افراد مختلف و متضادی در دورههای معینی مثلاً ۴ سال به قدرت رسیدند و در انتخابات بعدی جریان رقیب های به قدرت رسیدند که این از عجایب مردم سالاری دینی است.
انتخاباتی را که مرحوم آقای هاشمی انتخابات برگزار کرد آقای خاتمی پیروز شد و انتخاباتی کهدولت آقای خاتمی برگزار کرد دولت آقای احمدینژاد را بر روی کار آورد و در انتخابات دولت احمدی نژاد، دولت آقای روحانی سرکار آمد و در زمان انتخابات دولت آقای روحانی جناب شهید رئیسی رئیس جمهور شدند، دولت در بعضی جاها تا ۱۸۰ درجه با هم تفاوت داشتند و این اختلاف ها ناظر به سلامت نظام، مردم سالاری دینی و حفاظت از رای مردم است.
رای مردم امانت است و نباید در امانت خیانت کرد؛ نظام سیاسی جمهوری اسلامی به آرای مردم وفادار است و هر مسئول از دل مردم سالاری دینی و انتخاباتی که در نظام جمهوری اسلامی برگزار شده بر میخیزد و مورد احترام نظام و ساختارهای سیاسی نظام قرار میگیرد؛ خلاصه کلام این است که در جمهوری اسلامی و در دموکراسی دینی و مردم سالاری دینی، رای مردم مورد احترام است و دعوت به مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت واقعی است.
امام و ولی جامعه ساختارهای حاکمیت را در مشارکت حداکثری و حفاظت از امانتی که در صندوقهای رای است جهت دهی میکنند؛ دموکراسی دینی از دل صندوقهای رای برمیخیزد نه از دل آشوبهای خیابانی، حوادث، فتنهها و آشوبهایی که از کف خیابان برخیزند تناسباتی با مردم سالاری دینی ندارد؛ انتخابات مظهر رای مردم است نه مظهر اعتراض و اغتشاشات کف خیابانها؛ امام رضوان الله تعالی علیه و مقام عظمای امامت و ولایت همیشه در جهت دهی در انتخابات، دموکراسی و مردم سالاری دینی و رای مردم تاکید داشتند.
رسا ـ جمهوریت و اسلامیت نظام چه نقشی در گرهگشایی از مسائل کشور ایفا کرده است؟
جمهوری اسلامی مدل نظام ولایت فقیه است، نظام جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی در تاریخ بشریت بینظیر است؛ افغانستان و پاکستان جمهوری اسلامی دارند ولی مدلی که در جمهوری اسلامی و نظام مردم سالاری دینی و حاکمیت اسلامی ایران وجود دارد بینظیر است، جمهوری اسلامی متاثر از قرآن و معارف اهل بیت و سیره و سنت اهل بیت سلام الله علیهم است و بدون تعارف بگویم ما حاکمیت حکومتی شیعی داریم و متاثر از معارف اهل بیت علیهم السلام است و این حکومت در نظام جهان امروز سابقه نداشته و ندارد و جمهوریت اسلامی متاثر از رای مردم است نه رای احزاب، نخبگان، گروههای سیاسی، کارتلهای اقتصادی و اصناف؛ جمهوری مردم مسلمان اسلام آداب، شریعت، احکام و شعائری دارد و این جمهور مقید و متعهد به شعائر دینی و اسلامی است و تعارضی بین جمهوریت و اسلامیت وجود ندارد.
جمهوریت معجون و ترکیب مقدس و مبارک در نظام جمهوری اسلامی
کسی حق ندارد جمهوریت را فدای اسلامیت و یا اسلامیت را فدای جمهوریت کند، اسلامیت و جمهوریت معجون و ترکیب مقدس و مبارکی است که در نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی وجود دارد؛ البته این جمهوری اسلامی در اندیشههای امام و مقام عظمای امامت مولفههایی دارد که توجه به آنها جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی را حفظ خواهد کرد.
به عنوان نمونه مثال؛ در انتخابات ۸۸ به دلیل انتخابات سختی که بود عدهای برآشفتند و هشت ماه کشور را گرفتار آشوبهای خیابانی کردند و رای اکثریت را نپذیرفتند، امام و ولی جامعه به رای مردم تاکید کردند و پای رای مردم ایستادند و عدهای یاغی شدند و طغیان کردند و با فراخوان داخل و خارج کشور بیش از ۸ ماه کشور را گرفتار آشوب و حوادث خیابانی و بسیاری از مشکلات کردند؛ امام جامعه میدانستند که در کنار اسلامیت نظام باید از جمهوریت و رای اکثریت مردم دفاع کرد ولو اینکه مردم در انتخابات اشتباه کنند و انتخاب اشتباه داشته باشند.
مردم ما به هر دلیلی خوش استقبال و بد بدرقه اند و به همه روسای جمهور رای دادند و بعد از آن از رؤسای جمهور روی برگردانند، اگر این روسای جمهور کاندید مجلس هم شوند رای نمیآورند، مردم میبینند که این شخص در این زمان و در این قالب به نظام خدمت میکند و به تعبیر امام ملاک و میزان، رای مردم و حال فعلی افراد است و اگر این افراد میزانشان به هم خورد و از نظام، انقلاب، امامت، دفاع از مردم و جمهوریت فاصله گرفتند طبیعتاً مردم آنها را کنار خواهند گذاشت؛ اگر دفاع از جمهوریت اسلامیت نبود ما در فتنه ۸۸ و برخی فتنههای دیگر موفق نبودیم و فراخوان مردم در راهپیماییها و در انتخابات در عرصههای مختلف، نماد موفقیت مدل جمهوریت اسلامی و مردم سالاری و دموکراسی دینی است.
رسا ـ نظام مردمسالاری دینی چگونه جدول تنظیم شده سلطهگران در دنیای جدید را بر هم زد؟
نظام مردم سالاری دینی، حاکمیت حکومت اسلامی یا به تعبیر امام جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد است و یک مبانی فکری قوی دارد، جمهوری اسلامی فقط متعلق به ایران و شیعیان نیست و ارزشهای جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی و مفهومی به نام عدالت، مردم سالاری دینی، جمهوری اسلامی و آزادی تنها متعلق به ما نیست و این مفهوم جهانی است؛ نظام مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی مفهومی به نام استقلال و مبارزه با استکبار و استبداد دارد و این مفاهیم مولفههای اندیشه و ادبیات سیاسی جهان را درگیر خودش میکند.
نفی کننده مبانی و مؤلفههای نظام سیاسی غرب
امام رضوان الله تعالی علیه زمانیکه فرمودند نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی یک مدل جدید و یک گفتمان جدید در اندیشه سیاسی بوجود آورد که غرب و مبانی و مؤلفههای غرب و نظامات غربی را نفی کرد و به همان میزان نیز شرق و مؤلفهها و نظامهای شرقی و مارکسیستی و کمونیستی را نفی کرد؛ جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی موفق شد دو تا مدل بزرگ عرصه حاکمیت و حکومت نظام سیاسی یعنی مدل مارکسیسم، کمونیسم سوسیالیسم اتحاد جماهیر شوروی و در مقابل اندیشه سکولاریسم، لیبرالیسم و لیبرال دموکراسی غربی را به چالش جدی دعوت کند و رقیب جدی برای هر دو اندیشه باشد.
امروز که اندیشه مارکسیست و کمونیست به تعبیر امام رضوان الله تعالی علیه به زباله دان تاریخ فرستاده شد و چیزی از آن باقی نمانده و انشالله دور نخواهد بود که اندیشه لیبرالیسم و لیبرال دموکراسی نیز با چالشهای جدی مواجه شود؛ تنها گفتمانی که در جهان بشریت امروز میتواند در مقابل اندیشه لیبرالیسم و سکولاریسم مقاومت کند، اندیشه جمهوری اسلامی و دموکراسی اسلامی است.
به تعبیر حضرت آقا و مقام عظمای امامت و ولایت جهان در حال تغییر است و ما در پیچ تاریخی در حال تغییر به سر میبریم، جهان در حال تغییر است و مولفههای قدرت، حاکمیت و حکومت در جهان در حال تغییر است و یکی از آثار و لوازم تغییر، پیروزی گفتمان مقاومت و بیداری جهانی خواهد بود و با راهپیماییهای دانشجویان در آمریکا و اروپا رو دیدیم که بیزاری از جنایات رژیم صهیونیستی چندان دور نخواهد بود و آمریکاییها گرفتار بحرانهای داخلی و خارجی خواهند شد و جریان مقاومت و انشالله تفکر انقلاب اسلامی روز به روز پویاتر و شادابتر در عرصه جهانی خواهد درخشید و روز به روز رقیبان خودش را که شیطان اکبر و شیطان اصغر که انگلستان، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی هستند به چالش خواهد کشید.
اسرائیل، آمریکا، انگلستان و اروپا امروز گرفتار چالشهای بسیاری هستند و ما باید بر قدرت خودمان بیفزاییم، اگر اندیشه مقاومت، پایداری، استقامت، جهاد و شهادت حاکم باشد قطعاً ما پیروز خواهیم بود، اما با اندیشه سازش و کوتاه آمدن در مقابل دشمن طبیعتا شکست خواهیم خورد و با این اندیشه مبانی فکری و معرفتی خودمان را از دست خواهیم داد و حرفی هم برای گفتن نخواهیم داشت؛ در دنیای امروز کسی ماندگار است که قوت و قدرت دارد و این قوت به قدرت بخشی از آن قدرت و قدرت نظامی و بخشی باید قوت و قدرت سیاسی باشد که ما داریم و بخشی باید قوت و قدرت فرهنگی باشد که داریم و انشالله باید تلاش کنیم در عرصه اقتصادی هم به قوت به قدرت کافی برسیم تا بتوانیم در مقابل دشمنان مقابله کنیم.
این عرصه، عرصه جهاد مقدس است و به تعبیر حضرت آقا نزدیک شدن به قلهها را پیش رو داریم و اگر ما بتوانیم در عرصه اقتصاد به فکر سفره مردم باشیم و مثل عرصههای فرهنگ، سیاست، علم و علم آموزی و نظامی موفق باشیم قطعاً عنایت و لطف الهی و لطف اهل بیت علیهم السلام شامل حال ما خواهند شد و روز به روز انشالله موفقتر خواهیم بود و به قلهها نزدیک خواهیم شد.