۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۷۵۹۶۹۶

حضور مقام‌های عالی قضایی در منزل حمید نوری

حضور مقام‌های عالی قضایی در منزل حمید نوری
مقام‌های عالی قضایی امروز و همزمان با عید سعید قربان در منزل حمید نوری حضور یافتند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، صبح امروز و همزمان با روز عید سعید قربان محمدرضا صارمی؛ رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه و ناصر سراج؛ معاون سیاسی رئیس قوه قضاییه، به نمایندگی از رئیس قوه قضاییه، در منزل حمید نوری حضور یافتند و با وی دیدار کردند.

در ادامه این دیدار، صارمی؛ رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه بیان کرد: رئیس قوه قضاییه تاکید کردند که در نخستین فرصت به دیدار شما بیاییم؛ باید به خانواده شما تبریک و چشم روشنی بگوییم؛ زحمات و غصه‌های زیادی را خانواده شما در این مدت تحمل کردند.

سراج؛ معاون سیاسی رئیس قوه قضاییه در این دیدار گفت: مسئولان دستگاه قضایی با همراهی وزارت امور خارجه تلاش زیادی برای آزادی حمید نوری انجام دادند.

وی یادآوری کرد: رئیس قوه قضاییه پیگیر موضوع بود؛ نیرو‌های امنیتی را پشت پرده بسیج کرده بودند تا هر چه زودتر تکلیف شما روشن شود.

سراج با بیان این که دستگاه قضایی پیگیری‌های زیادی در زمینه آزادی حمید نوری انجام داده، بیان کرد: هر تبعه ایرانی که این مشکل برایش پیش آید، این اقدام‌ها انجام می‌شود؛ پیگیری‌هایی صورت گرفت، بخشی از طریق وزارت امور خارجه و از طریق آقای غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اقدام شد.

معاون سیاسی رئیس قوه قضاییه گفت: گروهک تروریستی یک سازمان مخوف است و به هیچ‌کس حتی به نزدیکان خود رحم نمی‌کند.

معاون سیاسی رئیس قوه قضاییه آزادی حمید نوری را برای منافقین سنگین توصیف کرده و خطاب به نوری گفت: آزادی شما برای آن‌ها سنگین بود؛ دیدید که می‌گفتند خدا هم نمی‌تواند حمید نوری را آزاد کند و اکنون که شما آزاد شدید شوکه شده‌اند؛ می‌گویند نمی‌دانیم چه شد که دولت سوئد این تصمیم را گرفت.

سراج با اشاره به اینکه خانواده حمید نوری در این مدت سختی بسیاری کشیدند، بیان کرد: این یک تجربه سنگین است و در نهایت به نفع نظام و مردم تمام شد، اکنون منافقین ضربه سنگینی خوردند.

در ادامه این دیدار حمید نوری به بیان مواردی از دوران حبس خود در سوئد و برخی از سختی‌هایی را که در این دوران داشت، مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، حمید نوری، پس از تحمل هزار و 680 روز حبس، روز شنبه، 26 خرداد، به ایران بازگشت و مورد استقبال قرار گرفت.

حمید نوری، شهروند ایرانی، در 18 آبان سال 1398 پس از سفر به سوئد از سوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد.

ارتباط حمید نوری با خانواده از لحظه دستگیری تا 7 خرداد 1399 قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید.

محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت.

این شهروند ایرانی پس از برگزاری 92 جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد.

روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از 11 ژانویه 2023 (21 دی 1401) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز 17 آبان 1402 به پایان رسید.

در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز 19 دسامبر (28 آذر 1402) صادر و در دسترس قرار گرفت.

اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد.

پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.

توماس بودستروم؛ وکیل سوئدی حمید نوری، پیش از این در گفت‎وگو با میزان تاکید کرد که رای دادگاه تجدید نظر سوئد درباره این شهروند ایرانی بسیار ناامیدکننده بوده و این دادگاه تصمیم نادرستی را در این‌باره اتخاذ کرده است.

ارسال نظرات