۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۷۵۹۶۱۶

حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را در تاریکی مطلق فرو می‌برد؟

حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را در تاریکی مطلق فرو می‌برد؟
قطعی گسترده برق یکی از بزرگترین کابوس‌های رژیم صهیونیستی در جنگ گسترده با حزب‌الله در جبهه شمالی فلسطین اشغالی است که به اذعان مسئولان و کارشناسان اقتصادی این رژیم، می‌تواند به طور کامل اسرائیل را فلج کند.

رسانه‌های صهیونیستی طی چند هفته گذشته مطالب و تحلیل‌های خود را بر تحولات جبهه شمالی فلسطین اشغالی متمرکز کرده‌اند؛ جایی که اسرائیلی‌ها از جمله مقامات سابق امنیتی این رژیم هشدار می‌دهند که اسرائیل در شمال به دردسر بزرگی افتاده است.

اسرائیل به عصر حجر برگشته است

در همین راستا رسانه‌های عبری صحنه‌هایی از آتش سوزی در شمال اراضی اشغالی که توسط موشک‌های حزب الله هدف قرار گرفته‌اند منتشر و اعلام کردند: «شمال زیر آتش است...... حزب الله 100 موشک شلیک کرد ....آتش‌های عظیم در نهاریا، صفد و حیفا».

در این زمینه شبکه 14 رژیم صهیونیستی به نقل از «تل لویت» یکی از اعضای نهاد موسوم به گارد شهرک سازی در شمال فلسطین اشغالی اعلام کرد: «آویو کوخاوی» رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل می‌گفت اگر لبنان حرکتی علیه اسرائیل انجام دهد ما لبنانی‌ها را به عصر حجر برمی‌گردانیم. اما اتفاقی که اکنون در شمال رخ می‌دهد بیانگر آن است که در واقع اسرائیل به عصر حجر برگشته است‌.

«یعقوب عامیدرور» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و بخش تحقیقات امان در این زمینه گفت: اگر اسرائیل به سمت جنگ گسترده با لبنان برود این جنگ بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین مقامات اسرائیلی باید سرعت خود را کاهش دهند و در قبال گشودن جبهه جنگ با لبنان منطقی‌ عمل کنند. اکنون مسئولیت بزرگ اسرائیل پایان دادن به جنگ در غزه است و بعد از آن باید وضعیت را بررسی کند و ببیند که آیا قدرت کافی برای جنگ با لبنان را دارد یا نه.

«یسرائیل حسون» معاون سابق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز درباره تهدیدات مقامات کنونی صهیونیست برای جنگ گسترده با لبنان اظهار داشت: چه تضمینی وجود دارد که جنگ در شمال با خشونت ادامه پیدا نکند؟ واقعیت آن است که اسرائیل به سمت یک پرتگاه بزرگ حرکت می‌کند و ما هم در حال زندگی در میان این پرتگاه هستیم.

از طرف دیگر محافل و کارشناسان صهیونیست نگران پیامدهای جنگ گسترده با لبنان از جمله در سطح اقتصادی هستند.

محققان صهیونیست در این زمینه اعلام کردند: اسرائیل به یک استراتژی امنیتی جدید برای محافظت از بخش برق در سایه تهدیدات نظامی فزاینده نیاز دارد؛ زیرا اسرائیل در واقع یک جزیره برقی است که از شبکه‌های انرژی کشورهای همسایه جدا شده است.

این پژوهشگران افزودند که جنگ کنونی نقاط ضعف عمده‌ای را در بخش برق اسرائیل آشکار کرد؛ نقاط ضعفی که هیچ راه حل فوری ندارند. بنابراین در صورت گسترش جنگ با حزب الله شاهد قطعی مکرر برخواهیم بود؛ به طوری که در مرکز اسرائیل (فلسطین اشغالی) برق برای ساعات طولانی و حتی چند روز قطع می‌شود. این در حالی است که در مناطق مرزی به ویژه در شمال شاهد قطعی برق برای چند هفته و حتی بیشتر خواهیم بود.

محققان اسرائیلی تاکید کردند: یکی از مهمترین نقاط ضعف در بخش برق اسرائیل آن است که شهرک نشینان قادر به تحمل قطعی برق برای مدتی طولانی نیستند و این مسئله پیامدهای روانی برای آنها خواهد داشت و به نوعی موجب ایجاد ترس و وحشت بین اسرائیلی‌ها می‌شود.

عواقب ترسناک جنگ گسترده با حزب الله برای اقتصاد اسرائیل

کارشناسان اقتصادی و محققان صهیونیست با ابراز نگرانی درباره آسیب گسترده به شبکه برق این رژیم در صورت جنگ گسترده با حزب الله اعلام کردند که قطعی برق تاثیر وحشتناکی بر روال زندگی روزمره اسرائیلی‌ها دارد.

«شائول آمستردامسکی» تحلیلگر امور اقتصادی در شبکه کان رژیم صهیونیستی در این زمینه هشدار داد: اسرائیلی‌ها باید درک کنند که هزینه جنگ کامل با حزب الله در شمال بسیار بالاست و این هزینه تنها مربوط به سطح نظامی نیست، بلکه اسرائیلی‌ها در سطح اقتصادی نیز باید بهای سنگینی را بپردازند. در صورتی که یک جنگ کامل و گسترده میان اسرائیل و حزب الله رخ دهد اسرائیل کاملاً فلج می‌شود، بازار کار مختل می‌گردد، ضربات اقتصادی وحشتناکی به اسرائیل وارد خواهد شد و اقتصاد دچار رکود می‌شود. همچنین با کسری شدید بودجه مواجه خواهیم شد، زیرا کابینه مجبور می‌شود حداقل ده‌ها میلیارد دلار برای هزینه‌های جنگ وام بگیرد.

این اقتصاددان صهیونیست افزود: علاوه بر آن سرمایه‌گذارهای خارجی، اسرائیل (فلسطین اشغالی) را ترک خواهند کرد و کارخانه‌ای مانند «اینتل» که برای صد در صد فعالیت‌های خود نیاز به برق دارد، در صورت قطعی گسترده برق حتی یک روز هم در اسرائیل نخواهد ماند و فعالیت‌های خود را به خارج منتقل می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین بحران اقتصادی وحشتناکی که در جنگ گسترده با حزب الله گریبان‌گیر اسرائیل می‌شود کابینه را به سمت افزایش مالیات‌ها سوق خواهد داد. نتیجه کلی که می‌توانیم بگیریم این است که بعد از یک جنگ کامل با حزب الله، اسرائیلی‌ها دیگر هرگز نمی‌توانند به زندگی عادی برگردند و کیفیت زندگی آنها از تفریح و مسافرت گرفته تا غذا و دارو به شکل قابل توجهی پایین خواهد آمد.

نیاز فوری اسرائیل به یک استراتژی امنیتی جدید در بخش برق

مطالعه‌ای که توسط کارشناسان در موسسه پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تهیه شده، نسبت به خطراتی که بخش برق این رژیم را تهدید می‌کند هشدار می‌دهد.

محققان در این گزارش نوشتند که جنگ غزه موجب افزایش توجهات به نیاز فوری اسرائیل به یک استراتژی امنیتی جدید برای بخش برق شد؛ به ویژه با توجه به موقعیت اسرائیل که در واقع یک جزیره برقی جدا شده از شبکه‌های انرژی کشورهای همسایه در سایه وابستگی شدید به گاز است، مسئله‌ای که اسرائیل را به یک موجودیت ضعیف در برابر تهدیدات زیرساخت انرژی تبدیل می‌کند.

نویسندگان این گزارش هشدار دادند که در جنگ فرضی گسترده با حزب الله، اختلال طولانی مدت در تامین برق اسرائیل در نتیجه افزایش سریع تقاضا یا آسیب فیزیکی به زیرساخت‌های گاز و زیرساخت‌های شبکه یا سیستم تولید برق، چالش‌های زیادی برای اسرائیلی‌ها به وجود خواهد آورد. اهمیت بخش برق اسرائیل به چند مسئله اساسی مرتبط است:

- تامین مستمر برق، بخش ضروری در عملکرد اقتصاد و خدمات اساسی و همچنین تداوم فعالیت‌ها در بخش تجارت، صنعت، نظام سلامت، نظام بانکی و .... محسوب می‌شود.

- سیستم‌های حمل و نقل اسرائیل شامل راه آهن، ناوگان اتوبوسرانی شهرداری و حتی وسایل نقلیه شخصی به برق متکی هستند.

- از آنجایی که حدود نیمی از آب آشامیدنی اسرائیلی‌ها در تاسیسات نمک زدایی تولید می‌شود و بهره‌برداری از این تاسیسات هم به تامین برق مداوم نیاز دارد، سیستم آب اسرائیل تا حد بسیار زیادی وابسته به برق است.

- بخش ارتباطات به ویژه بخش تلفن همراه و اینترنت به طور کامل وابسته به برق هستند.

- مراکز داده‌های اسرائیل به شکل مستمر و زیاد نیاز به برق دارد.

فاجعه برای اسرائیل در جنگ چندجبهه‌ای

محققان مذکور صهیونیست خاطرنشان کردند: تحولات از 7 اکتبر گذشته شدت تهدید نظامی علیه اسرائیل از سوی جبهه مقاومت را آشکار کرد و سطح ترس اسرائیلی‌ها از وقوع جنگ همه جانبه را افزایش داد؛ جنگی که یک فاجعه بزرگ برای جبهه داخلی اسرائیل به وجود می‌آورد، زیرا زیرساخت‌های برق و انرژی به شدت آسیب خواهند دید، از جمله سکوهای گازی در دریا. بنابراین جنگ چند جانبه در ابعاد مختلف با جنگ‌هایی که پیش از این اسرائیل تجربه کرده تفاوت زیادی خواهد داشت:

- تعدد عرصه‌های جنگ، ارتش اسرائیل را ملزم می‌کند تا ابتدا اولویت‌های خود را در زمینه حفاظت از جبهه داخلی تعیین کند. طبق برآوردهایی که نهادهای اسرائیلی انجام داده‌اند در جنگ چند جبهه‌ای، دفاع از زیرساخت‌های برقی یا تلاش برای ترمیم آسیب‌های وارده به آن، ضمن اولویت‌های اسرائیل نخواهد بود.

- توانایی‌های نظامی دشمن، اسرائیل را در برابر آتش بی‌سابقه، چه در مرزها و چه در جبهه داخلی قرار خواهد داد؛ به ویژه با توجه به قدرت موشکی حزب الله که در حال حاضر بیش از 150 هزار فروند موشک در اختیار دارد و می‌تواند کل اسرائیل (فلسطین اشغالی) را با آنها هدف بگیرد.

- این تهدید در حوزه سایبری نیز به شدت در حال افزایش است که زیرساخت‌های انرژی و برق اسرائیل را هدف قرار می‌دهد. از آنجایی که دشمنان اسرائیل به خوبی از نقاط ضعف آن در زمینه برق خبر دارند، بخش برق هدف عمده حملات سایبری در جنگ خواهد بود.

حزب‌الله چگونه صهیونیست‌ها را در تاریکی مطلق فرو می‌برد؟

از طرف دیگر «میخائیل هراری» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قبرس و کارشناس ارشد مرکز مطالعات راهبردی رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود درباره تهدیدات بزرگی که علیه بخش برق اسرائیل در جنگ گسترده با حزب الله وجود دارد اعلام کرد: جنگ غزه ضعف‌های عمده اسرائیل را در بخش برق آشکار کرد. همچنین مشخص نیست که در صورت گسترش جنگ در جبهه شمال، چه میزان خسارت به این بخش وارد خواهد شد؛ زیرا طول مدت قطعی برق طبق از چند ساعت تا چند هفته برآورد شده است و این وضعیت در مناطق مرزی به ویژه جبهه شمال به مراتب بدتر خواهد بود.

وی افزود: از طرف دیگر امکانات کافی برای مقابله با این تهدیدات وجود ندارد؛ زیرا اقدامات لازم برای افزایش امنیت بخش برق اسرائیل در دراز مدت شامل ایجاد زیرساخت‌های گران قیمت، ایجاد میدان‌های گازی اضافی، ساخت خطوط لوله گاز پشتیبان، تلاش برای کاهش وابستگی به بخش برق، نوسازی خطوط انتقال نیرو، ترویج فناوری‌های هیدروژن برای ذخیره‌سازی برق و افزایش ذخیره سوخت اضطراری می‌شود که همه این‌ها به منابع مالی هنگفت نیاز دارد.

این محقق صهیونیست در خصوص خطرات پیش روی بخش برق اسرائیل تاکید کرد که برجسته‌ترین نقطه ضعف اسرائیل در بخش برق ناشی از آن است که اسرائیل 70 درصد از میادین گازی و خطوط انتقال گاز خود را به بخش تولید برق اختصاص داده است. جنگ در جبهه شمال به احتمال زیاد منجر به تعطیلی فوری میادین گازی لویتان و کاریش می‌گردد. بنابراین اسرائیل مجبور خواهد شد به طور کامل به میدان گازی تمار تکیه کند؛ میدانی که آن هم در صورت گسترش جنگ با لبنان به زودی بسته خواهد شد. این به معنای آن است که اسرائیل دیگر هیچ منبع گازی برای تولید برق نخواهد داشت و همین امر یکی از دلایلی است که اسرائیل تصمیم گرفته هنوز جبهه جنگ گسترده با لبنان را باز نکند.

میخائیل هراری افزود: هرچند که میادین گازی به سامانه‌های دفاعی مجهز هستند اما انتظار نمی‌رود که این سامانه‌ها در برابر تهدیدات دریایی و حملات موشکی حزب‌الله موفق عمل کنند. از طرف دیگر اسرائیل نیروگاه‌های خود را در دشت ساحلی در نقاطی متمرکز کرده که به راحتی می‌توانند در معرض حملات قرار بگیرند. این بدان معناست که نیروگاه‌ها از جمله اهدافی هستند که در جنگ گسترده مورد حمله قرار می‌گیرند و حتی اگر حمله‌ای هم به این نیروگاه‌ها نشود آنها به دلیل کمبود سوخت ناشی از وقفه در عرضه گاز طبیعی، از کار خواهند افتاد.

وی ادامه داد: علاوه بر همه این‌ها نفتکش‌های خارجی هم به دلیل ترس از موشک‌های حزب‌الله قادر به ورود به بنادر اسرائیل (فلسطین اشغالی) نخواهند بود؛ همانطور که در جنگ جولای 2006 با لبنان شاهد آن بودیم. همچنین تیر برق‌ها و خطوط برق اسرائیل از جمله آسیب پذیرترین مواضع در برابر حملات موشکی هستند و عملاً نمی‌توان از آنها محافظت کرد. این یعنی در طول جنگ، مناطق شمالی اسرائیل (فلسطین اشغالی) شاهد قطعی برق مکرر به مدت طولانی خواهند بود.

آسیب‌های روانی به صهیونیست‌ها در پی قطعی برق

کارشناس مذکور صهیونیست در مطالعه‌ای که در زمینه پیامدهای جنگ گسترده با حزب الله بر بخش برق رژیم صهیونیستی تهیه کرده است، تاکید کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین نقاط ضعف اسرائیل در بخش برق مربوط به آن است که شهرک نشینان که در همه امور زندگی خود وابسته به برق هستند، نمی‌توانند قطعی برق طولانی مدت را تحمل کنند و عادت به این وضعیت ندارند.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین قطعی برق آسیب‌های روانی گسترده‌ای به اسرائیلی‌ها وارد می‌کند و منجر به ترس و وحشت در میان آنها خواهد شد.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات