۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۷۵۹۰۹۳
رییس صداوسیما:

مناظره نامزد‌های ریاست‌جمهوری بعد از اذان مغرب شروع خواهد شد

مناظره نامزد‌های ریاست‌جمهوری بعد از اذان مغرب شروع خواهد شد
جبلی با بیان اینکه مناظره نامزد‌های ریاست‌جمهوری بعد از اذان مغرب شروع خواهد شد، تصریح کرد: زمان مناظره‌ها ارتباط مستقیم با تعداد نامزد‌ها دارد؛ ما هم منتظر نظر نهایی شورای نگهبان هستیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست خبری رئیس سازمان صدا و سیما با موضوع نقش این سازمان در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

در ابتدا حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما به‌عنوان مجری از پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما دعوت کرد.

سپس جبلی پشت تریبون گفت: بدرقه تاریخی مردم از رئیس جمهور شهید اتفاق مهم و بزرگی بود که یک حماسه آفرید، اتفاقی که آزمونی برای رسانه ملی در پوشش کامل این اتفاق بود و به شهادت مرکز افکار سنجی صدا و سیما در این مسئله موفق شدیم.

وی ادامه داد: این حماسه وصل به حماسه بعدی شده که انتخابات است و به نوعی باید آن را حماسه جمهور نامید؛ بعد از اتفاقی که برای رئیس جمهور پرتلاش ایران اسلامی افتاد حدود ۱۲ درصد مشارکت قطعی رشد داشته است.

جبلی افزود: نسبت به سال ۱۴۰۰ هم ۲۳ درصد در عدم مشارک قطعی کاهش داشتیم، این آمار می‌تواند متناسب باشد با انعکاس رسانه ملی از اقیانوس بدرقه شهید جمهور که تلاش همکاران ما در رسانه ملی توانست این مهم را محقق کند.

وی ادامه داد: ما در چند ماه اخیر چند آزمون بزرگ را داشتیم، انتخابات مجلس شورای اسلامی، ادامه عملیات طوفان‌الاقصی، عملیات وعده صادق و در نهایت شهادت آیت الله رئیسی آزمون‌های رسانه ملی بود.

جبلی گفت: ما توانستیم ۲۰۰ کانال انتخاباتی مخصوص به حوزه‌های انتخابیه راه‌اندازی کنیم و در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس این فعالیت را انجام دادیم.

رییس رسانه ملی توضیح داد: فایده این ۲۰۰ کانال شابد برای ما در تهران احساس نشد اما برای مردم مناطق محروم و نقاط دور دست قطعا متفاوت بوده است، برای نامزدهای انتخابات هم که توانستند بدون هزینه این ظرفیت را داشته باشند مورد استفاده بوده است و ما براساس عمل در خطوط سبز این اتفاق را رقم زدیم. در اقدامات و برنامه‌های ما متعهد هستیم که بر اساس سند تحول و عدالت محوری آن فعالیت انجام دهیم.

جبلی گفت: مبنا بودن مردم سالاری دینی یکی از بندهای سند تحول ما است و تلاشمی‌کنیم تا آن را تبیین کنیم.

وی گفت: اطلاع یافتن از برنامه‌های همه نامزدها برای همه مردم عزیزمان از سرفصل‌های همین عدالت محوری است و فعالیت‌های ما در انتخابات مبتنی بر سند تحول است. البته این حادثه تلخ باعث شد اقداماتی که سازمان صدا و سیما در طول یک سال انجام می‌داد را در چند هفته انجام دهیم.

جبلی گفت: تلاش برای افزایش مشارکت و ارائه برنامه‌های همه نامزدها یکی از سرفصل‌های ما است.

وی ادامه داد: ارائه سرفصل‌های اصلی حکم‌رانی یکی دیگر از رویکردهای مهم ما است.

جبلی گفت: مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان برای تدوین محور های مناظره‌ها از دیگر راهبردهای ما در این مدت کوتاه بود.

وی افزود: مقابله با تخریب‌ها و لجن‌پراکنی و تحقق اخلاق حسنه در انتخابات از راهبردهای ما است.

حرکت در محدوده بایدها و خطوط سبز و عبور از محدوده نبایدها و خطوط قرمز از راهبردهای ما است و در طراحی برنامه‌ها نقش جدی داشت.

جبلی گفت: از اندیشکده‌ها و طرفیت نخبگانی استفاده کردیم و ذیل رویکردهای تحولی رسانه ملی است. در این دوره ۵ مناظره را مدنظر داریم که پیش‌بینی ما زمان ۳ یا ۴ ساعت خواهد بود، که موضوعات آن طبق سند هفتم خواهد بود و سوالات را با کارشناسان طراحی کردیم و زمانی را برای پاسخ به نظرات یکدیگر خواهند داشت.

رئیس رسانه ملی افزود: مناظرات از بعد مغرب شروع خواهد شد و زمان آن بستگی به تعداد نامزدها خواهد داشت و ما هم منتظر اعلام شورای نگهبان هستیم. قرعه کشی هم بلافاصله بعد از اعلام اسامی انجام خواهد شد.

وی گفت: سرفصل‌ها در اختیار کاندیداها قرار خواهند گرفت، نامزدها خود را در قامت رئیس جمهور می‌دانند و باید در تمامی حوزه‌ها برنامه داشته باشند.

جبلی ادامه داد: مجری مناظرات در حال بررسی است و گمانه‌زنی‌ها درست نیست.

وی افزود: میزگرد‌هایی برای هر نامزد برگزار شده و هر نامزد با تعدادی از مشاورین خود می‌تواند حاضر شده و پاسخ نخبگانی که حضور دارند را خواهد داد، این برنامه هم زنده خواهد بود.

جبلی در ادامه گفت: برنامه صف اول به صورت ضبطی بازخوانی سوابق نامزدهای محترم را بررسی خواهد کرد، در این برنامه نامزدها به پیشینه‌ای که شورای نگهبان آن‌ها را مطابق با آن رجل سیاسی تشخیص داده‌اند پاسخ داده و آن رابرای تبیین کنند.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی ویژه خبری و یک گفت‌وگو در بدون تعارف هم خواهیم داشت.

رییس رسانه ملی گفت: هر نامزد ۲ مستند تلویزیونی و رادیویی هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه را خواهیم داشت، یک برنامه رو به دوربین هم خواهیم داشت که در روزهای اول پخش خواهد شد، نامزدها این ظرفیت را دارند که ۳۱ برنامه رو به دوربین را برای هر استان به صورت مجزا ضبط کنند.

وی ادامه داد: ما پیشنهاد دادیم که نامزدهایی که احتمال حضورشان را بیشتر می‌دانند تولید این موارد زودتر شروع کنند‌.

جبلی گفت: برای جلوگیری از توهین، تخریب و لجن پراکنی در انتخابات حتما برخورد قاطعی خواهیم کرد، ستادهای انتخاباتی هم می‌توانند برای پاسخ به تخریب‌ها فعال باشند.

وی ادامه داد: در تلوبیون هر نامزد می‌تواند یک شبکه داشته باشد و ما استدیو در اختیارشان خواهیم گذاشت، مشاهده این برنامه‌ها نیز با اینترنت رایگان خواهد بود.

جبلی گفت: ساترا قطعا کمک خواهد کرد به سکوهایی که می‌خواهند در انتخابات فعالیت کنند و مجوز پخش زنده‌هم برای سکوها قابل استفاده است.

وی افزود: آماده سازی دکورها و زیرساخت‌های برنامه‌ها تقریبا نهایی شده است، نظرسنجی‌های رسانه ملی هم برای تمامی ستادها ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با رابطه نسبی یکی از نامزدهای انتخاباتی با قائم مقام سازمان صدا و سیما گفت: تلاش می‌کنیم تا شفاف برخورد کنیم تا همه چیز مشخص بوده و امکان اعمال حب و بغض در فرآیند انتخابات نباشد.

جبلی ادامه داد: در حال بررسی هستیم تا در صورت امکان برخی برنامه‌ها با حضور خبرنگاران برگزار شود.

جبلی گفت: شبکه‌های برون مرزی نقش مهمی در انتقال مفاهیم دارند، یکی از میزگردها مربوط به سیاست خارجی خواهد بود و شبکه‌های برون مرزی هم پوشش خواهند داد.

وی ادامه داد: کمبود زمان یکی از چالش‌های ما و نامزدها در ایام انتخابات خواهد بود، اما ما شرایط نامزدها را هم در این پروسه درنظر گرفته و برای هر نفر ۵ روز را خالی گذاشتیم تا به سفرهای استانی خودشان هم برسند.

جبلی گفت: مناظره رودررو را هم در قالب‌های مناظره‌های جهان داریم و در ایران هم تجربه آن را داشتیم، اما تعداد نامزدها و شرایط سلامت انتخابات و حق مردم نسبت به آگاهی از برنامه‌ها امکان آن را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در صورت رسیدن انتخابات به دور دوم طراحی جدیدی برای مناظرات خواهیم داشت و در صورت تایید شدن اعلام خواهیم کرد.

جبلی همچنین توضیح داد: افرادی که شائبه حضورشان به نفع یک نامزد باشد، حتی اگر از مدیران ارشد رسانه ملی باشند در ستاد انتخابات رسانه ملی و جلساتی که تصمیم‌گیری‌ها در آن انجام می‌شود حضور نخواهند داشت و از چرخه تصمیم گیری خارج می‌شوند تا شائبه‌ای به وجود نیاید.

ارسال نظرات