۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۷۴۹۷۹
برگزیده کتاب سال حوزه(8)؛

روان شناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی

خبرگزاری رسا ـ کتاب روان شناسی و تبلیغات(با تاکید بر تبلیغ دینی) نوشته محمد کاویانی آرانی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد و در امسال در همایش سالیانه کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
روان شناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد کاویانی آرانی نویسنده کتاب«روان شناسی و تبلیغات(با تاکید بر تبلیغ دینی)» در سال 1341 در تهران متولد شد. تحصیلات خود را در سطح خارج حوزه و مقطع دکترای دانشگاه تکمیل کرد و در زمینه تخصصی فقه و معارف اسلامی به مطالع و تحقییق پرداخت. از اساتید وی می توان به آیت الله فاضل، ایت الله جوادی آملی و آیت الله مظاهری اشاره کرد. از جمله آثار به چاپ رسیده از ایشان روان شناسی سلامت و روان شناسی اجتماعی است.

دانش تبلیغات در ذیل«ارتباطات» و نیز«روان شناسی اجتماعی» جایگاه مستقلی یافته است. اهمیت شگرف تبلیغات را می شود با زبان سیاسی، تجارت، امار و دهکده جهانی نگاشت. این دانش برای موفقیت بیشتر از رشته های مختلف علوم انسانی از جمله روان شناسی سود می جوید.

در کتاب«روان شناسی و تبلیغات(با تاکید بر تبلیغ دینی)»، قوانین مختلف روان شناختی که در تبلیغات کاربرد دارند از شاخه های مختلف روان شناسی استخراج شده و به کیفیت کاربرد هر قانون، اشاره ای شده است.

این کتاب براساس ارکان تبلیغات(ابزار، پیام دهنده، پیام گیزنده و پیام) شکل گرفته وبه هر رکن فصل های اختصاص یافته است. نویسنده پس از بیان کلیات در فصل اول، به ابزارهای تبلیغات شامل رسانه های مکتوب، دیداری، شنیداری، شنیداری ـ دیداری و کانال های ارتباطی می پردازد. ویژگی های شخصیتی پیام دهنده، روی آوری های شناختی او و تکنیک های کاربردی مورد استفاده در تبلیغات از مباحث بعدی است. در خصوص پیام گیرنده، قوانی تحولی به تناسب طبقات سنی و قوانین غیر تحولی مورد بحث قرار گرفته است. موقعیت های بحران، عزاداری، شادی، سوگ و ... در حیطه رکن چهارم یعنی پیام است. از آنجا که پیام های ما د رخلا ایجاد، ارسال و دریافت نمی شوند؛ بلکه زمینه های فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی، روان شناختی، طبیعی و... بر آن اثر می گذارند، توجه به این زمینه ها نیز یک فصل را به خود اختصاص داده است.

نویسنده در فصلی دیگر از کتاب به برخی از شیوه های جنگ روانی از دیدگاه قرآن و روان شناسی پرداخته است. ارائه مدل اسلامی جامع برای تبلیغات که شامل مدل های محتوایی، جریانی و ساختاری باشد مطالب پایانی کتاب را تشکیل داده است.

کتاب روان شناسی و تبلیغات(با تاکید بر تبلیغ دینی) نوشته محمد کاویانی آرانی در 444 صفحه برای نخستین بار در سال گذشته از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.این کتاب دریازدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده معرفی گردید./916/ن601/ع

ارسال نظرات