۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۷۴۰۹۳۷
یادداشت؛

الگوی خدمت به مردم

الگوی خدمت به مردم
در اسلام «خدمت به مردم»، «برای مردم کار کردن»، «برای مردم زحمت کشیدن» و «به مردم سود رساندن» اهمیت بسیار زیادی دارد تا آنجا که نشانه برتری و ریاست قوم معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در روایتی از پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله نقل شده که « سَيِّدُ اَلْقَوْمِ خَادِمُهُمْ فِي اَلسَّفَرِ» (مکارم الأخلاق ص 251)، رئیس هر گروهی خادم آن گروه است؛ این حدیث یا به معنای این است که هر کس بیشتر خدمت کند شایسته سیادت و رهبری است و اگر بخواهیم سید قوم را  بشناسیم باید به دنبال کسی باشیم که خدمت بشتری می کند نه اینکه حسب و نسب خاص یا اموال و دارایی زیادی دارد.

مسئولین؛ نوکر مردمند

معنای دیگری که برای این حدیث گفته‌اند این است که هرکس سید و رئیس قوم شد، باید خادم و نوکر مردم باشد؛ البته گاهی از این گفته که «مسئولین نوکر مردم هستند» عده ای ناراحت می شوند و این تعبیر  را مناسب نمی دانند در صورتی که کلمه «خادم» در این روایت به معنای « نوکر» است.

فکر و پندار اشتباهی که در فرهنگ مادی دنیا رواج پیدا کرده و در ذهن های مردم نقش بسته این است که  اگر کسی به مسئولیتی دست یافت یا به مقامی رسید، باید حصاری از عناوین و اعتبارات او را در بر بگیرد و کسی حق انتقاد از او را ندارد.

در اسلام «خدمت به مردم»، «برای مردم کار کردن»، «برای مردم زحمت کشیدن» و «به مردم سود رساندن» اهمیت بسیار زیادی دارد تا آنجا که نشانه برتری و ریاست قوم معرفی شده است؛ با نگاهی اجمالی به آیات، روایات و سیره انبیاء و اولیاء الهی به خوبی درمی‌یایم که بعد از واجبات الهی هیچ امری به اندازه خدمت به مردم در تقرب به خداوند متعال نقش ندارد.

در میان مسئولینی که در نظام جمهوری اسلامی خدمت کردند نام دو شهید زبانزد خدمت بی منت به مردم است؛ آنها اسوه اخلاق، الگوی خدمت و مجاهدان خستگی ناپذیر راه اسلام بودند؛ شهید باهنر و شهید رجائی که در تمام دوران مسئولیتی که داشتند همت و تلاش خود را در جهت خدمت به مردمی که برای انقلاب قیام کرده بودند داشتند.

امام خمینی رحمه الله علیه در مورد ویژگی های این دو شهید بزرگوار فرمودند: «من از خصوصیاتی که آقای رجایی، آقای باهنر و آقای عراقی آن ایی که به نظرم خیلی بزرگ است، این است که آقای رجایی یک نفر آدمی بود که دستفروشی می‌کرد در بازار از قراری که گفتند، من در مطالعاتی که در ایشان کردم به نظرم آمد که از حال دستفروشی‌اش تا حال ریاست جمهوری در روح او تاثیری حاصل نشد.

امام راحل در مورد کسانی که مسئولیت و مقام در آنها تاثیر می‌گذارد چنین فرمودند: «چه بسا اشخاصی هستند که اگر کدخدای ده بشوند، تغییر می‌کنند به واسطه ضعفی که در نفسشان هست، تحت تاثیر آن مقامی که پیدا می‌کنند واقع می‌شوند، و اشخاصی هستند که مقام تحت تاثیر آنهاست از باب قوّت نفسی که دارند»

مدت کوتاه مسئولیت شهیدان رجائی و باهنر برای انسان ها درس آموز بود امام خمینی رحمه الله علیه در وصف آنها فرمودند: «آقای رجایی، آقای باهنر در عین حالی که خوب، یکیشان رئیس جمهور بود، یکیشان نخست وزیر بود، این طور نبود که ریاست در آنها تاثیر کرده باشد، آنها در ریاست تاثیر کرده بودند؛ یعنی، آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان، ریاست آنها را نبرده بود تحت لوای خودش. و این یک درسی است که انسان باید از اینها یاد بگیرد»( 8 شهریور1365)

ارسال نظرات