۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۷۳۲۸۸۳
گزارش تاریخی؛

عصبانیت ژنرال امریکایی از تاکتیک امام درباره ارتش

عصبانیت ژنرال امریکایی از تاکتیک امام درباره ارتش
امام‌ خمینی‌ با سیاست‌ هوشمندانه‌ خود از درگیری‌ مردم‌ با ارتش‌ جلوگیری‌ می‌كردند و آن‌ را یكی‌ از توطئه‌های‌ دشمن‌ می‌دانستند.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، امام‌ خمینی‌ (ره) با سیاست‌ هوشمندانه‌ خود از درگیری‌ مردم‌ با ارتش‌ جلوگیری‌ می‌كردند و آن‌ را یكی‌ از توطئه‌های‌ دشمن‌ می‌دانستند تا به‌ «ارتشی‌ها بگویند ملت‌ می‌خواهند شما را بكشند و ارتشی‌ها را در مقابل‌ ملت‌ قرار دهند». امام‌ خمینی‌ به‌ مردم‌ هشدار می‌دادند كه‌ مواظب‌ این‌ توطئه‌ باشید و به‌ نظامیان‌ توجه‌ می‌دادند كه‌ «متوجه‌ این‌ توطئه‌ باشند» و «افسران‌ و سربازان‌ و ارتشی‌ها، شهربانی‌ها، ژاندارمری‌ها خیال‌ نكنند كه‌ ملت‌ با ارتش‌ دشمن‌ است‌، ملت‌ فقط‌ با آن‌ مردكه‌ دشمن‌ بود كه‌ آن‌ هم‌ رفت‌.»

در کتاب «یکسال مبارزه برای سرنگونی رژیم شاه» به قلم حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:

 با اعلام حکومت نظامی و ورود نیروهای ارتشی در درگیری‌های خیابانی یک تنفر عمومی از ارتش در بین مردم پیدا شده بود؛ حتی بیمارستان‌ها و پزشکان از پذیرفتن نظامیان خودداری می‌کردند. امام خمینی نیز به این موضوع آگاهی داشتند که «الان ارتش در بین مردم بدنام است»، ولی عامل این بدنامی را شخص شاه می‌دانستند که «برای مقاصد خودش و برای مقاصد ارباب‌های خودش بدنام کرده. «با این حال امام خمینی تلاش می‌کردند که ارتش را بی‌طرف نگه دارند.

چند روز قبل از رفتن شاه خبرهایی از تصمیم بعضی گروه‌ها مبنی بر حمله به نظامی‌ها شایع شده بود، امام خمینی در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۵۷ با صدور پیامی ضمن خبر از دسیسه حمله به نظامیان هشدار دادند که «مردم موظفند به نیروهای انتظامی و ارتش با برادری و مهربانی رفتار کنند و اگر اشرار قصد حمله به آنان را داشتند از برادران خود دفاع کنند» و از ارتشیان خواستند که «با ملت به طور برادری رفتار کنند». پیام امام خمینی چونان آبی بر آتش، همه شعله‌های دشمنی را خاموش کرد.

عصبانیت ژنرال امریکایی از تاکتیک امام درباره ارتش

سازمان ملی پزشکان طی اعلامیه‌ای رسمی اعلام کرد به دنبال فرمان امام خمینی، پزشکان، ارتشیان و خانواده آن‌ها را می‌پذیرند. به دنبال این پیام، سیاست گل و بوسه با نیروهای فرمانداری نظامی در خیابان‌ها جزئی از تظاهرات گردید. در تظاهرات روز بعد (۲۴ دی ماه) تهران شاهد گلباران و روبوسی مردم با سربازان بود.

روزنامه اطلاعات نوشت‌: به دنبال هشدار امام خمینی صد‌ها هزار نفر در خیابان‌های تهران تظاهرات کردند و به سربازان گل دادند و عکس‌های امام خمینی را روی کامیون‌های نظامی نصب کردند. در تظاهرات روز بعد نیز همین کار تکرار شد. به گزارش کیهان در تظاهرات گسترده دیروز (۲۵/۱۰/۵۷) جلوه‌هایی تازه از پیوند مردم و ارتش در کوچه‌ها و خیابان‌ها دیده شد. در دست سربازی عکس امام خمینی، در دست دیگری دسته‌گلی و سربازی دیگر به احساسات مردم پاسخ می‌داد.

ارتشبد قره‌باغی رئیس ستاد مشترک ارتش نتوانست نسبت به پیام امام خمینی بی‌تفاوت بماند. وی هشدار امام خمینی را مورد ستایش قرار داد.

عصبانیت ژنرال امریکایی از تاکتیک امام درباره ارتش

 ژنرال هایزر نماینده رژیم آمریکا از تاکتیک امام خمینی یکه خورده بود و آن را یک «حمله» نام گذاشته بود. وی در خاطراتش می‌نویسد: «به دستور  [ امام] خمینی حمله جدیدی به ارتش انجام شده بود که سلاح به کار گرفته در آن، عشق و مهربانی بوده است. راهپیمایان با خود شاخه‌های گل حمل کرده بودند که آن‌ها را در داخل لوله تفنگ سربازان گذاشته بودند و بر لوله توپ و تانک‌ها حلقه گل آویخته بودند».  

هایزر درباره این تاکتیک امام خمینی می‌افزاید: «این شیوه دوستی و برادری تهدید جدیدی بود، به خصوص در رابطه با سربازان جوان خطرناک‌تر بود». ژنرال آمریکایی عصبانیت خود را از شیوه امام خمینی پنهان نمی‌کند و می‌افزاید: «باید قبول کنم که نسبت به پیروزی [امام]خمینی بر ارتش و استراتژی جدید او در زمینه طرفداری از ارتش، زخم خورده بودم. باید سریعاً می‌جنبیدم، در غیر این صورت ارتش را از دست می‌دادیم».  البته سررشته کار از دست آمریکا و شاه خارج شده بود و اینک در دستان امام خمینی پیچیده می‌شد و ژنرال، ناتوان‌تر از آن بود که با جنبیدن، کاری از پیش ببرد.

ارسال نظرات