۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۳۲۸۴۴
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

حجاب؛ ضامن امنیت روانی افراد جامعه

حجاب؛ ضامن امنیت روانی افراد جامعه
بی‌حجابی امنیت فکری و روانی جامعه را به خطر می‌اندازد و رعایت حجاب زمینه را برای فعالیت صحیح افراد جامعه فراهم می‌کند و سبب جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

اشاره - حجاب‏ از مسلّمات و واجبات بلكه از ضروريّات دين‏ اسلام است، يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند. با این حال تصویب آن به عنوان یک قانون بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و مجازات متخطیان از آن به خصوص در سال های اخیر، موجب سم پاشی ها و تبلیغات سوئی علیه این حکم مسلّم اسلامی شده به طوری که ممکن است این شبهه و شائبه برای عده ای پدید آمده باشد که پرداختن به بحث حجاب، بیشتر از آنکه حکمی فقهی و شرعی باشد، یک استراتژی سیاسی و یک شعار ایدئولوژیک از سوی نظام حاکم است. در همین رابطه خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،با حجت الاسلام یدالله حاجی زاده هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

حجاب؛ ضامن امنیت روانی افراد جامعه

لطفا ضرورت حجاب را از جنبه فرهنگی و اجتماعی تبیین فرمائید؟

حجاب باعث امنیت روانی و فکری افراد جامعه می‌شود و بی‌حجابی طبیعتا امنیت فکری و روانی جامعه را به خطر می اندازد، رعایت حجاب زمینه را برای فعالیت صحیح  افراد جامعه  فراهم می کند و سبب جلوگیری از آسیب های اجتماعی می شود.

چرا قانون گذاری لازم و ضروری است و مسئولان چگونه می توانند اقدامات دقیقی در حوزه حجاب و عفاف داشته باشند؟  

وجود قانون در هر کشور لازم و ضروری است و باید مردم هر کشوری به قوانین احترام گذارند در کشور ما که از قانون اسلامی تبعیت می کند، باید مسئولان قانون حجاب را به مردم تفهیم کنند تا به این قانون عمل شود، شناخت قانون و عمل به قانون در جامعه بسیار مهم است و اهمیت این مسئله برای مردم باید بیش از پیش روشن شود، قوانینی جامعه در رابطه با حجاب نباید افراطی باشد و باید طبق آموزه های شرعی و ضرورت های فرهنگی و اجتماعی تصویب شود، اطلاع رسانی قانون برای مردم بسیار مهم است که باید به آن توجه شود.

حجاب؛ ضامن امنیت روانی افراد جامعه

حوزه های علمیه، ائمه جمعه، مبلغان چه نقش و تاثیری در تبیین مساله حجاب و تحقق جامعه دینی بر اساس عفاف و حجاب داشته و دارند؟دستگاه های تبلیغی کشور چه برنامه ریزی برای تبلیغ حجاب و عفاف می توانند داشته باشند؟

روحانیت اولا باید اطلاعات دقیقی در رابطه با مسئله حجاب داشته باشند و ضرورت ها و آسیب های اجتماعی این مسئله را برای مردم به خوبی تبیین کنند، دست های دشمن در پشت پرده این ماجرا وجود دارد و  به بهانه حجاب دنبال هدف‌های خود هستند.

هدف دشمن که از ترویج بی‌حجابی و حمایت از زنان در حقیقت حمایت از زنان نیست، بلکه به دنبال استفاده ابزاری از زنان و دختران هستند و با شعار فریبنده زن زندگی آزادی زمینه را برای سوء استفاده انسان‌ها هوسران و ایجاد ناامنی در جامعه را فراهم می کنند.

متأسفانه عده‌ای از زنان کشور در نقشه شوم دشمن بازی خوردند و به اسم آزادی و حمایت از زنان از آنها سوء استفاده شد، این مسائل باید توسط مبلغان دینی به صورت واضح و روشن تبیین شود تا همگان آگاه شوند و از نقشه دشمن پیروی نکنند.

از منظر تاریخی جمهوری اسلامی ایران چه نقش و جایگاهی برای زنان جامعه ایجاد کرد و دستاوردهای نظام در این بخش چیست؟

با پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه و منزلت اجتماعی زنان بهتر شد به زنان جامعه ارزش و بهای بیشتری داده شد، حضرت امام (ره) جایگاه و منزلت زنان را کمتر از جایگاه و منزلت مردان نمی دانستند و امام(ره) تصریح داشتند که به زنان اجازه فعالیت اجتماعی داده شود و از آنها تجلیل شود.

قطعاً جایگاه اجتماعی زنان بعد از انقلاب ارتقا پیدا کرد و آنان هویت مشخصی پیدا کردند، زنان در جامعه ما با حجاب اسلامی مناسب می توانند فعالیت اجتماعی را به نحو احسن انجام دهند و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند.

حجاب؛ ضامن امنیت روانی افراد جامعه

زن در نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی غربی چه چایگاهی دارد و تا چه اندازه نگاه جنسیت زده و کالایی به زن وجود دارد؟

زنان در نظام غربی به بهانه  استقلال مالی مورد سوء استفاده قرار می گیرند و در کارگاه ها و کارخانجات با حقوق اندک از آنها بیگاری می کشند، شعار هایی که برای آزادی مالی و جسمی داده می شود در حقیقت برای سوء استفاده از آنها است.

در جامعه ما زنان باحجاب  فعالیت می‌کنند ولی گاهی اوقات تبلیغات و تظاهر زنان بی‌حجاب موجب می شود بی‌حجابی در جامعه بزرگ دیده شود، اخیراً به خاطر قضایایی که در کشور اتفاق افتاد و بی‌حجابی نمود بیشتری پیدا کرد برخی از زنان به خاطر مسائل اقتصادی یا لجبازی یا عدم اعتقاد، ضعیف الحجاب یا بی حجاب شدند ولی بیشتر بانوان کشور به رعایت حجاب ملزم هستند.

راهکار توجه بیشتر به حجاب در جامعه چیست؟

باید از طریق قوانین بازدارنده افراد بی حجاب را ملزم و متعهد به تبعیت از قانون کرد و با ایجاد محدودیت هایی از حضور آنها در اماکن عمومی جلوگیری شود ما ملزم به تبعیت از قانون جمهوری اسلامی هستیم و رفتارهای خشونت آمیز و افراطی صحیح نیست و  ممکن است بهانه به دست رسانه های دشمن  دهد و مشکلاتی را برای کشور فراهم کند.

ضمن اینکه باید به این مسأله نیز اشاره کرد که با استفاده از ابزارهای هم اندیشی و مشورت، راه های جدید و جذابی را برای تبلیغ حجاب و توجه بانوان به رعایت حجاب پیدا کرد.

علی اکبر زهدی پور

ارسال نظرات