۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۷۳۱۴۷۱
معاون پژوهش حوزه های علمیه خبرداد؛

هدفمندی پژوهش با ثبت آثار در سامانه پژوهشگران

هدفمندی پژوهش با ثبت آثار در سامانه پژوهشگران
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی گفت: آثار پژوهشی طلاب در سامانه پژوهشگران ثبت می شوند تا پژوهش در حوزه های علمیه هدفمند شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در گفت وگویی با تشریح طرح هدف‌مندی در عرصه پژوهش اظهار داشت: مدیریت محترم حوزه‌های علمیه در چند سال اخیر پیگیر طرح هدف‌مندی شهریه و خدمات هستند، البته پیش از این نیز با همکاری مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، موضوع هدف‌مندی عرصه تحصیل و عرصه تبلیغ اجرایی شد که آثار و برکات خوبی به همراه داشت، اما هدف‌مندی در عرصه پژوهش در مرکز خدمات در سطح پایین و حداقلی در حال اجرا بود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه افزود: با توجه به اینکه بررسی آثار پژوهشی و اطلاعات فعالیت‌های پژوهشی خود یک امر تخصصی به شمار می‌رود و نیازمند بررسی محتوا و تولیدات پژوهشی است این امر در طول سالهای قبل گسترش چندانی نیافته بود.

وی در خصوص تلاش‌های صورت گرفته در حوزه پژوهش بیان کرد: در جلساتی که در طول ماه‌های گذشته با مرکز خدمات برگزار شد توافقات بسیار خوبی شکل گرفت و قرار شد که طرح هدف‌مندی خدمات در عرصه پژوهش با همکاری معاونت پژوهش به سامان برسد.

آیین نامه و طرح هدفمندی خدمات در عرصه پژوهش نگارش شده است

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه آیین‌نامه و طرح هدف‌مندی خدمات در عرصه پژوهش نگارش شده است عنوان کرد: در جلسات مشترکی این طرح مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از تصویب در شورای تخصصی پژوهش مرکز مدیریت برادران و ابلاغ مدیر محترم حوزه‌های علمیه برای مرکز خدمات ارسال شد.

طلاب در رده تحصیلی فراخور فعالیت‌های پژوهشی خود ۵ امتیاز دریافت می‌کنند

وی در خصوص این طرح نیز تصریح کرد: در این طرح طلابی که در رده تحصیلی قرار دارند به عنوان پژوهش‌آموز فراخور فعالیت‌های پژوهشی خود ۵ امتیاز دریافت می‌کنند که سالانه بایدحداقل فعالیتی را انجام بدهند تا هدفمندی سالیانه و جاری‌ آنها استمرار پیدا کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: همچنین طلاب پژوهشگر و فعال، افزون بر این ۵ امتیاز پایه از یک امتیازهای بیشتری در طول سال نیز برخوردار می‌شوند.

وی در مورد این امتیازات گفت: در واقع پژوهش‌آموز ۵ امتیاز و طلاب پژوهش‌یاری که مقطع تحصیل خود را به اتمام رسانده‌اند و فعالیت‌های پژوهشی دارند ۱۰ امتیاز دریافت می‌کنند و افرادی که پژوهشگر شوند و محصولاتی را ارائه دهند به همین منوال امتیازهای بیشتری را دریافت می‌کنند.

امتیازات بالای پژوهشی ویژه پژوهشگران حرفه‌ای و دارای سابقه

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی افزود: طلاب پژوهشگر در ازای فعالیت‌های مستمر و سالانه مشمول هدف‌مندی پژوهش می‌شوند و اگر این امر استمرار پیدا کند سال‌های بعد نیز امتیازات تمدید خواهد شد و با بالا رفتن سطح پژوهش و میزان فعالیت طبق آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد امتیاز هدف‌مندی آنها نیز تغییر می‌کند؛ البته امتیازات بالا برای پژوهشگران حرفه‌ای و دارای سابقه‌ است.

وی بیان کرد: در مجموع امتیازات ۱۵ تا ۲۵ برای پژوهشگرانی است که دارای کتب و مقالات متعدد باشند و پژوهش‌ها به صورت سالانه استمرار داشته باشد.

ضرورت ثبت آثار پژوهشی برای هدف‌مندی پژوهش در سامانه پژوهشگران

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور پیرامون نحوه تحویل آثار پژوهشی نیز توضیح داد: پژوهش‌آموزان، پژوهش‌یاران و پژوهشگران باید آثار و فعالیت‌های خود را از طریق پیشخوان حوزه در سامانه پژوهشگران ثبت نمایند که در نهایت این اطلاعات از طریق سامانه پژوهشگران به مرکز خدمات ارسال خواهد شد.

وی عنوان کرد: پژوهشگران در جهت برخورداری از امتیازهای جاری پژوهش نیازی به مراجعه حضوری به مرکز خدمات ندارند و از طریق سامانه این اطلاعات قابل دریافت است که فراخور ثبت اطلاعات با آنها تماس گرفته و مدارک برخی نیز به صورت سامانه‌ای از آنها اخذ می‌شود و یا در صورت نیاز مدارک و کتب ارسال می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد:پژوهشگرانی که امکان بارگذاری اطلاعات را ندارند می‌توانند برای معاونت‌ها این آثار و اطلاعات را ارسال نمایند که پس از بررسی در سامانه ثبت و نتیجه به مرکز خدمات ارسال می‌شود.

تنها راه برخورداری از امتیازات پژوهش، بارگذاری اطلاعات و مدارک در سامانه پژوهشگران حوزه است

وی گفت: همچنین در سامانه، امکان ثبت پیشنهادات و انتقادات نیز وجود دارد، در بخش پژوهشگران در معاونت پژوهش در جمکران نیز امکان مراجعه و ارائه دیدگاهها وجود دارد، اما در نهایت، تنها راه برخورداری از امتیازات پژوهش، بارگذاری اطلاعات و مدارک در سامانه پژوهشگران در پیشخوان حوزه است.

حدود ۴۰ هزار اسناد و مدارک پژوهشی از پژوهشگران حوزوی در سامانه ثبت شده است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه تاکنون آئین‌نامه و طرح سامانه به طور جدی پیگیری شده است افزود: بیش از یک سال از روند قانونی اجرای طرح و فعالیت‌ها در هدف‌مندی پژوهشی می‌گذرد و در حال حاضر این سامانه فعال است و حدود ۴۰ هزار اسناد و مدارک پژوهشی از پژوهشگران حوزوی در سامانه ثبت شده است.

وی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از اسناد نیز بررسی شده و از طریق سامانه پاسخ‌ها برای افراد ارسال می‌شود، طبق آیین‌نامه نیز فعالیت‌های پژوهشی افراد باید با فعالیت‌های سال قبل‌شان متفاوت باشد.

تعامل اصولی خوبی میان مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه علمیه در ارتباط با آثار پژوهشگران و ارزیابی آن وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی تصریح کرد: این پژوهشها براساس قوانین و ضوابط آیین‌نامه پذیرش می‌شود و ضوابط نیز تابع قوانین مرکز خدمات است و یک تعامل اصولی خوبی میان مرکز مدیریت و مرکز خدمات حوزه علمیه در ارتباط با آثار پژوهشگران و ارزیابی آن وجود دارد.

وی در مورد آثار پژوهشی اساتید نیز یادآور شد: طرحی در آینده پیرامون ورود اساتید در سامانه پژوهشگران است، گام بعدی نیز طرح مشمول شدن پژوهشگران به طرح تکریم بنا بر فرموده مقام معظم رهبری است تا پژوهشگران بتوانند مشمول طرح تکریم مقام معظم رهبری شوند، در این خصوص توافقات اولیه انجام شده و در صدد نگارش آیین‌نامه‌اش هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: طرح دیگری نیز در دست اقدام است که به تازگی ابلاغ شده است، در این باره بهره‌مندی اساتید آموزش ساعتی یا تمام وقت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد پایه شهریه تکمیلی‌شان به مراتب فعالیت‌های پژوهشی، یکی از گام‌های خوبی به شمار می‌رود تا پژوهش در عرصه آموزش ورود پیدا کند و در هم‌تنیدگی ایجاد میان آموزش و پژوهش ایجاد شود.

وی عنوان کرد: اگر اساتید وارد عرصه پژوهش شوند قطعاً تأثیر خوبی در امر رشد و تعالی طلاب خواهند داشت، ضمن اینکه برخی از امتیازاتی که اساتید درون شهریه تکمیلی پژوهش می‌گیرند به واسطه ارزیابی آثار طلاب و راهنمایی در خصوص آثار و در پژوهش درسی و تحقیق پایانی یا استاد کانون پژوهشی طلاب است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: برخی از این فعالیت‌ها نیز ناظر به پژوهش خود استاد و بخشی ناظر به نظارت و ارزیابی فعالیت طلاب است، لذا هر دو جنبه در آیین‌نامه پایه شهریه تکمیلی پژوهش دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فضای پژوهشی مدارس این چند قانون با هم اجرا می شود و تأثیرات خوبی در تشویق اساتید و طلاب دارد، به ویژه اینکه در این طرح اساتید پایه شهریه تکمیلی پژوهش می‌گیرند که بخشی در ارتباط با راهنمایی طلاب است، طرح هدفمندی خدمات و طرح شرح تکمیلی با اساتید این دو مکمل هم هستند و استاد را به پژوهش کردن و نظارت و مشارکت در پژوهش طلاب تشویق می‌کند و هم طلبه در این زمینه تشویق می‌شود.

استمرار هدفمندی پژوهش با استمرار فعالیت های پژوهشی در هر سال

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در پایان یادآور شد: پژوهش آموزان و پژوهش یاران و پژوهشگران توجه داشته باشند که برخورداری افزون بر ۵ امتیاز پایه، متوقف بر فعالیت سالانه و ثبت اطلاعات آن در هر سال در سامانه پژوهشگران است و با استمرار فعالیت پژوهشی در هر سال طبق جداول آیین نامه ها، از هدفمندی در آن سال برخوردار می شوند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظرات