۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۶
کد خبر: ۷۲۷۴۸۹
مداح اهل بیت:

مشکل فکری جوانان باید در هیئت حل شود

مشکل فکری جوانان باید در هیئت حل شود
حاج محمد رضا بذری گفت: امروز مدل و فضای جنگ تغییر کرده است؛ اما جهاد، همان جهاد است. لازم است امروزه آگاهی مردم بالا رفته و اعتقادات خود را محکم تر کنند.

اشاره: در آستانه میلاد پر نور و برکت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها طبق رسم دیرینه مقام معظم رهبری با مداحان اهل بیت علیهم السلام دیدار دارند؛ دیداری که سراسر رهنمود های ایشان در عرصه جامعه ایمانی و انقلابی و ساحت هیئت به عنوان پایگاهی مردمی در نشر معارف اهل بیت علهیم السلام در پستی و بلندی تاریخ است.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با حاج محمد رضا بذری مداح اهل بیت علیهم السلام گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

رسا- مقام معظم رهبری سال گذشته در دیدار با مداحان فرمودند هیئت باید محل جهاد تبیین باشد؛ جهاد تبیین متناسب با شرایط عصر انقلاب اسلامی چگونه است؟

 با عرض سلام و تبریک میلاد با برکت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، رهبر معظم انقلاب در بیانات مختلف  بر جهاد تبیین تاکید کرده اند از جمله در دیدار با مردم قم که بیاناتی راهبردی و راهگشا در امر جهاد تبیین است. ایشان فرمودند هر کسی در پیرامون خودش و در شعاع ارتباطی خودش که می تواند اثرگذار باشد به تبیین بپردازد. مداح در هیئت خودش ، طلبه ای در مسجد و محل خودش یا شخص در برخورد با خانواده و دوستانش این وظیفه را بر دوش دارد. زمانی لازم بود مردم سلاح در دست بگیرند و در مقابل دشمن بایستند چرا که دشمن وارد خاک ایران شده بود و به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی تعرض کرده بود. امروز مدل و فضای جنگ تغییر کرده؛ اما جهاد همان جهاد است. لازم است امروز در این جهاد شخص آگاهی خود را بالا ببرد اعتقادات خود را محکم تر کند و برای سوالات خود پاسخ پیدا کند.

رهبر معظم انقلاب فرمودند هیئت باید محل پاسخ گویی به پرسش جوانان باشد. هیئت فقط محل عزاداری و محل ابراز احساسات نیست و باید همین جا مشکل فکری جوانان حل شود. آنچه به  نظر بنده می رسد این است که قطعا خود جهاد تبیین نیاز به تبیین دارد؛ یعنی باید باز شود و اساتید بایستی به بیان این جهاد بپردازند تا هر کس به این باور برسد که می تواند در پیرامون خودش موثر باشد و در مسیر صحیح قدم بردارد.

 

رسا- رهبر معظم انقلاب در بیانات شان به حفظ ارزش های سنتی در مداحی تاکید کردند؛ چگونه میتوان بین هیئت متناسب با شرایط روز و هیئت با شعائر سنتی جمع کرد؟

نکته‌ای را در خصوص هیئت های سنتی عرض کنم و آن اینکه حفظ شعائر هیئت های سنتی به این معنا نیست که سینه زنی امروز ما سبک سینه زنی پنجاه سال گذشته باشد؛ گرچه که خوب است اما کار فرهنگی آمیخته با نوآوری است و نسل امروز نیز نیاز به نوآوری در این زمینه دارد؛ همانطور که امروز شاهد این نو آوری ها در عزاداری ها و سبک اجرای مراسمات هستیم. حضرت آقا فرمودند در عرصه مداحی نوآوری با هنجار شکنی متفاوت است. هر نوآوری هم برای دستگاه امام حسین علیه السلام مفید نیست. خیلی از نوآوری ها در دراز مدت لطمه می‌زند و باعث می‌شود مجموعه به پوچی برسد. یعنی محتوای غنی ایی که نیاز فکری و حتی احساسی جوانان را برطرف کند در آن نیست. متاسفانه برخی این مجموعه ها نیز الگویی برای دیگران می شوند که این خود آفت است. لذا این هویت نباید از بین برود. اگر کلان نگاه کنیم مساله قابل حل است و چنانچه هویت مداحی و دستگاه اهل بیت علیهم السلام زیر سوال نرود، اصلا بحث قدیم و جدید مطرح نمی شود.

کار مداح نشر معارف و بیان مسائل اخلاقی و معرفتی است. رهبر انقلاب سال گذشته تاکید داشتند که ابتدای منبر اشعار معرفتی و اخلاقی خوانده شود. در گذشته اینطور بوده که مداحان و اساتید مداحی سنتی در ابتدای مداحی اشعاری با موضوع پندیات و مذمت دنیا می خواندند. امروزه اشعار در مورد امام زمان یا مناجات خواندن عالی و فوق العاده است اما همین اشعار می تواند با مسائل اخلاقی آمیخته شود؛ به طور مثال اقای بردیا محمدی شعری را خطاب به امام زمان سروده است:

از آن روزی که فهمیدیم صحرا خیمه گاه توست

همیشه غبطه می خوردیم بر ریگ بیابانش

دل مجنون شکست و قصه ی لیلی زبان زد شد

همیشه رسم عشق این بوده عاشق داده تاوانش

قفس یا قصر؟ فرقش چیست وقتی یار آنجا نیست

زلیخا هر کجا یوسف نبوده، بوده زندانش

همین آشفته حالی ها نیاز وصل معشوق است

پشیمان می‌شود هر کس نمی‌گردد پشیمانش

این‌ها همه خطاب به امام زمان است اما در این میان می گوید:

برای رزق گریه چشم پوشی کن زِ مال غیر

که ابری این چنین پایان نخواهد یافت بارانش

ترکیب این مسائل اخلاقی و معرفتی در میان شعر نه تنها هیچ منافاتی ندارد بلکه کار را زیبا تر، دلنشین تر و موثرتر می کند. مطلب حضرت آقا ناظر به همین نکته است که یکی از مصادیق مهم هیئت سنتی، توجه یه مسائل اخلاقی معرفتی و بیان معارف است؛ لذا اگر چهارچوب صحیح مداحی رعایت شود، اصلا بحث سنتی و جدید مطرح نیست. سنتی بودن همین توجه هاست؛ مگر در گذشته مردم گریه و شیون نداشتند؟ خب امروز نیز همان گریه و شیون را دارند. امام حسین دیروز و امروز که فرقی نکرده است؛ منتها شیوه ها و سبک های عزاداری متفاوت شده است و حضرت آقا می‌خواهند بفرمایند این هویت نباید تغییر کند و مسیر را گم کنیم.

ارسال نظرات