۰۹ دی ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۷۱۸۷۲
در شماره جدید طلوع می‌خوانیم:

فرقه‌های درون شیعی دوران امامت امام رضا

خبرگزاری رسا ـ شماره بیست و هشتم نشریه طلوع از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) منتشر شد.
طلوع
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ در شماره 28 دوماهنامه طلوع هفت مقاله برگزیده به چاپ رسیده است.

«فرقه های درون شیعی دوران امامت امام رضا(ع)(با تکیه بر فطحیه و واقفیه)» عنوان نخستین مقاله این دوماهنامه است که به شناخت علل ظهور و گسترش این فرقه و نیز چگونگی موضع گیری امام در برابر آن می پردازد.

در گزیده ای از این مقاله آمده است:«اما به هر حال گروهی در تاریخ تشیع به عنوان فطحیه ماندند و تا زمان امام حسن عسگری(ع) کم و بیش در جوامع شیعی حضور دارند، همان‌ها هستند که امام کاظم(ع) را امام هشتم خود می دانستند. از مهم ترین افراد این گرایش می توانیم از خاندان بنی فضال و از جمله حسن بن علی بن فضال نام ببریم. او در زمان امامت امام رضا(ع) می زیسته و یکی از خصیصان آن حضرت معرفی شده است و گفته اند در تمام عمر خود فطحی بوده و فقط در آخرین لحظات زندگی اعتراف به حق(انکار امامت عبدالله) کرده است.»

در مقاله «تامل در کتاب عاشورا پژوهی» در راستای بررسی تحریفات عاشورا به نقد و تحلیل کتاب عاشورا پژوهی می پردازد. در این مقاله، چهار مورد از مواردی که ادعای تحریف و بطلان در آن شده است، مورد بررسی و تامل قرار گرفته است.

«تاملی بر نظریه نزول دفعی قرآن با تکیه بر دیدگاه مشهور قرآن پژوهان فریقین» عنوان مقاله ای است در آن سعی شده است نظریه نزول دفعی و یکپارچه قرآن مورد ارزیابی قرار گیرد.
رویکرد بسیاری از علما و رجالیون اهل سنت نسبت به راویان فضایل اهل بیت(ع) غیر علمی است و از سوی دیگر آنان در ارزیابی افرادی که در صف ناصبی ها و دشمنان اهل بیت(ع) قرار دارند با تسامح و تساهل برخورد می کنند. «برخورد دوگانه با راویان اهل بیت(ع)» مقاله ای است که گوشه ای از این رویکرد دوگانه را مورد پژوهش قرار داده است.
 
«پیامبری در اندیشه قاضی عضدالدین ایجی»، «بررسی تطبیقی رابطه عقل و وحی از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک» و «شفاعت(مقایسه دیدگاه ابن تیمیه در مجموعه فتاوا و ملاصدرا در تفسیر آیة الکرسی)» عنوان سه مقاله دیگر از این دو ماهنامه است.

شماره بیست و هشتم نشریه طلوع به مدیر مسؤولی سید سجاد هاشمیان و سردبیری یعقوب علی برجی از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) منتشر شده است./916/ن601/ع
ارسال نظرات