۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۷۰۷۵۹۶

پاکستان و تشدید احساسات ضدآمریکایی در داخل و چالش ترمیم روابط با غرب

پاکستان و تشدید احساسات ضدآمریکایی در داخل و چالش ترمیم روابط با غرب
کابینه دولت ائتلافی در پاکستان زیر سایه ملاحظه ها و اختلاف های زودهنگام از سوی احزاب هم پیمان امروز کار خود را آغاز کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، ۹ روز از انتخاب محمدشهباز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان سپری می‌شود و روز گذشته (۳۰ فروردین) نیز اعضای کابینه دولت این کشور معرفی و از امروز فعالیت رسمی وزرا و دیگر اعضای کابینه آغاز شد.

در واقع کابینه دولت ائتلافی از امروز درحالی فعالیت خود را آغاز می کند که جدای از مشکلات معیشتی، حل اختلاف ها در درون حکومت، ترمیم روابط با غرب، فشار جناح مخالف برای برگزاری انتخابات پیش از موعد زیر سایه تشدید احساسات ضدآمریکایی در داخل به یک آزمون سخت برای دولت شهبازشریف تبدیل شده است.

این درحالی است که انتظار می‌رفت «بلاول بوتو زرداری» رئیس حزب مردم به عنوان وزیر فدرال امور خارجه پاکستان معرفی شود اما هرچند وی در مراسم ادای سوگند اعضای کابینه در کاخ ریاست جمهوری حضور داشت اما اسمی از وی در میان وزرای جدید مشاهده نشد، که البته شنیده‌ها از بروز اختلاف میان دولت ائتلافی حکایت دارد.

منابع خبری پاکستان گفتند: هنوز چند هفته از تشکیل دولت ائتلافی به رهبری شهباز شریف نگذشته که اختلاف های درون حکومت پایه‌های آن را به لرزه در آورده تا جایی که هیاتی از حزب مردم به ریاست بلاول زرداری برای طرح این اختلاف ها عازم لندن شده است، جایی که رهبران حزب مردم قرار است با نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز دیدار کنند.

شنیده‌ها از نارضایتی ۲ حزب دیگر که در انتخاب شهباز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان مشارکت داشتند، حکایت دارد. حزب ملی عوام و حزب عواملی بلوچستان نیز نسبت به رسیدگی نشدن به مطالبات خود خوشحال به نظر نمی‌رسند.

در کنار اختلاف های سیاسی میان احزاب شامل دولت ائتلافی در پاکستان، بحران اقتصادی کشور به ویژه تورم، کاهش ذخایر ارزی، بدهی خارجی، تعلیق در دریافت وام از صندوق بین المللی پول و از همه مهم‌تر ترمیم روابط خارجی اسلام‌آباد به ویژه با غرب و آمریکا به آزمونی سرنوشت ساز برای دولت شهباز شریف تبدیل شده است.

در کنار همه این موارد، حزب تحریک انصاف به رهبری عمران‌خان که با رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس از منصب نخست وزیری پاکستان برکنار شد، همچنان بر برگزاری انتخابات زودهنگام اصرار دارد، مطالبه‌ای که حتی از زبان همپیمانان سیاسی دولت شهباز شریف از جمله حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل نیز شنیده می‌شود.

پاکستان و تشدید احساسات ضدآمریکایی در داخل و چالش ترمیم روابط با غرب

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که ترمیم روابط با غرب و جبران آسیب‌های وارد شده در مناسبات پاکستان با برخی از کشورها از جمله آمریکا موضوعی است که دولت شهباز شریف روی آن تمرکز کرده و انتظار می‌رود گشایش‌هایی در این خصوص صورت بگیرد.

روزنامه «اکسپرس تریبیون» چاپ اسلام‌آباد امروز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: دولت جدید در تکاپوی برقراری ارتباط فوری و موثر با کشورهای اروپایی و ایالات متحده است و پیش بینی می‌شود که بتوانیم در مدت کوتاهی دستاوردهای خاصی را در سیاست خارجی داشته باشیم.

منابع آگاه افزودند که تخریب روابط پاکستان با آمریکا در دوره عمران‌خان به ویژه پس از جنجال برکناری نخست وزیر وقت و اتهام دخالت واشنگتن برای تغییرحکومت در پاکستان، چالشی است که دولت جدید درصدد پرداختن به آن است درحالی که احساسات ضدآمریکایی در پاکستان تشدید شده و رهبر مخالفان دولت اعلام کرده که حاضر به پذیرش دولت جدید نیست زیرا دست‌های خارجی از جمله توطئه آمریکا پشت سر آن دیده می‌شود.

عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان پس از برگزاری دو اجتماع بزرگ در شهرهای پیشاور و کراچی، قرار است فردا پنجشنبه سومین اجتماع سیاسی حزب خود را با حضور هوادارانش در شهر «لاهور» برگزار کند. وی پیش‌تر اعلام کرده بود که هیچ چیزی جز برگزاری انتخابات زودهنگام در پاکستان را قبول ندارد در غیر این صورت هرج و مرج تشدید شده و بحران سیاسی تمام کشور را فرامی گیرد.

هر چند رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان از جمله شخص عمران‌خان همچنان بر توطئه واشنگتن برای تغییر رژیم در آن کشور اصرار دارند اما ایالات متحده مدعی حمایت از برتری نهادهای دموکراسی در پاکستان و عدم دخالت در امور این کشور است. روزهای اخیر پیام‌هایی از واشنگتن برای دولت جدید شهباز شریف مبنی بر همکاری سازنده منعکس شد و در مقابل دولت پاکستان نیز طی چند بیانیه‌ای بر اهمیت روابط دوجانبه و تعهد برای همکاری براساس برابری و منافع مشترک تاکید کرد.

در عین حال احساسات ضدآمریکایی طی هفته‌های اخیر در پاکستان بار دیگر افزایش یافته و هواداران عمران‌خان با پیروی از خط مشی و مواضع وی، تاکید دارند که آمریکایی‌ها علیه یک دولت منتخب دست به توطئه زده و آنان هرگز در مقابل دسیسه خارجی ساکت نخواهند ماند.

عمران‌خان بارها دولت‌های خارجی به ویژه آمریکا را متهم به مداخله در امور داخلی پاکستان و تلاش برای تغییر دولتش کرده است. تلاش دولت آمریکا برای مداخله در امور سایر کشورها و تغییر دولت در آن‌ها مساله تازه‌ای نیست و به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این کشور تنها در طول جنگ سرد ۷۲ مرتبه تلاش کرده بود تا دولت‌ها را در سایر کشورها تغییر دهد.

عمران خان روز یکشنبه ۲۸ فروردین در جمع ده‌ها هزار نفر از حامیان خود در شهر «کراچی» از مداخله سفارت آمریکا در اسلام‌آباد برای پیشبرد توطئه تغییر رژیم در پاکستان، دیدارهای پنهانی با برخی از عوامل داخلی و سیاسیون پرده برداشت./۹۸۸/

ارسال نظرات