۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۷۰۳۱۸۹
گزارشی از هم‌اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه؛

از حمایت از طرح‌های پژوهشی ناظر به نیازهای روز تا لزوم تجربه نگاری تربیتی

از حمایت از طرح‌های پژوهشی ناظر به نیازهای روز تا لزوم تجربه نگاری تربیتی
پانزدهمین نشست دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه با حضور اعضای کمیته علوم تربیتی جهت بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام در این عرصه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پانزدهمین نشست دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی حوزه با حضور اعضای کمیته علوم تربیتی جهت بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام در این عرصه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه ضمن برشمردن دلایل اهمیت پرداخت علمی به مسائل روز جامعه اسلامی گفت: با وجود اینکه پژوهش حول موضوعات مربوط به علوم بنیادین لازم بوده و هست، اما در زمینه پاسخگویی به مسائل جامعه و پژوهش‌های راهبردی و کاربردی هم نیازهایی جدی داریم؛ طبیعی است که پاسخ‌های اسلامی در مسائل روز جامعه از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود.

گزارشی از هم‌اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه علمیه

وی افزود: در سال جاری تنظیم نظام مسائل پژوهشی مرتبط با نیازهای جامعه، تدوین بسته‌ای برای تعیین اولویت‌ها و افزایش گستره اثرگذاری تولیدات پژوهشی حوزه از برنامه‌های راهبردی ما بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به اولویت‌ها برگزاری جلسات و نشست‌های نخبگانی در هر رشته علمی می‌باشد.

وی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تولید کننده آثار علمی را مورد حمایت دبیرخانه دانست و گفت: دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی متناسب با نیازهای روز حوزه، جامعه و نظام صاحبان ایده‌های پژوهشی را برای به چاپ رسیدن به عنوان کتاب همراهی خواهد کرد.

در ادامه این نشست مجید طرقی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) اظهار کرد: باید تاریخچه آثار تولیدی در زمینه تربیت دینی را مورد بررسی قرار داده و آنها را به جامعه معرفی کرد.

وی افزود: برای رسیدن به پژوهش‌های جامع و کاربردی نیاز به مطالعات تخصصی بسیار محسوس است.

طرقی خاطرنشان کرد: حوزه باید در عرصه‌های تربیتی به تربیت محقق بپردازد.

گزارشی از هم‌اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه علمیه

وی نوع معماری را یکی از عوامل تأثیرگذار بر تربیت افراد دانست و گفت: رویکرد تربیت فرزند با نگاه فقهی یک برنامه جامع در جهت تحقق ساحت‌های مختلف تربیتی را می‌طلبد؛ خوشبختانه مدیر محترم حوزه‌های علمیه این رویکرد را به خوبی در حال پیگیری هستند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) تصریح کرد: شناخت نظام‌های تربیتی موجود در دنیا می‌تواند تأثیر بسزایی در رویکرد پژوهشگران عرصه تربیت داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از تجربه‌های گذشتگان در زمینه نظریه پردازی تربیتی افزود: باید روش شناسی در زمینه پژوهش‌های تربیتی سرلوحه کار قرار گیرد.

طرقی بیان داشت: باید مدیوم‌ها و رسانه‌های آموزشی را مدیریت کرد و بویژه پس از گذشت دو سال اخیر به بررسی آنها و بازخوردگیری در این زمینه پرداخته شود.

وی گفت: اگر می‌خواهیم کتاب‌های جامعی در زمینه‌های فقهی داشته باشیمT باید مجموعه‌هایی مثلاً تحت عنوان دایرة المعارف تولید کنیم.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) اظهار کرد: در سیستم تربیت اسلامی از عامل دولت اسم به میان آمده است؛ بحث‌های جدی در کتب فقهی در این مورد وجود دارد.

وی با تأکید بر لزوم مدیریت کارآمد سیستم‌های تربیتی عنوان داشت: متأسفانه عمده مدل‌های تربیتی در حال اجرا در کشور ما از نوع لیبرالی هستند.

طرقی گفت: برای رسیدن به نظام تربیتی در حوزه باید از نظام آموزشی جاری عبور کرد.

گزارشی از هم‌اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه علمیه

حجت الاسلام محمدصالح مازنی مدیرکل اداره ترویج و توسعه پژوهش حوزه‌های علمیه از دیگر سخنرانان حاضر در این نشست بود که ابراز داشت: پژوهشگران علوم تربیتی هم در حل مسائل اجتماعی که موضوعاتی میان رشته‌ای محسوب می‌شوند دارای مسئولیت هستند.

مدیرکل اداره ترویج و توسعه پژوهش حوزه‌های علمیه، افزود: شاید یکی از کلان محورهای بحث‌های پژوهشی متناسب با نیازهای روز جامعه ما «تربیت و فضای مجازی» می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مازنی خاطرنشان کرد: تعریف چند کلان پروژه که انجام آنها نیاز به حضور اعضای کمیته‌های علمی مختلف دبیرخانه حمایت از طرحی‌های پژوهشی حوزه دارند، یکی از راهبردهای پیشنهادی به این دبیرخانه می‌باشد.

وی متون درسی را دارای نقش مهم در تربیت افراد جامعه دانست و گفت: متأسفانه برخی از متون درسی موجود در بعضی نهادهای آموزشی کشور دارای آموزه‌های نادرست و انحراف آمیز هستند.

مدیرکل اداره ترویج و توسعه پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: بررسی آسیب‌های اجتماعی مرتبط با روحانیت می‌تواند یک موضوع مهم، کاربردی و کلان برای کمیته علوم تربیتی دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی باشد.

گزارشی از هم‌اندیشی دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی حوزه علمیه

در ادامه نشست حجت الاسلام علی حسین پناه عضو هیئت مدیر انجمن علمی علوم تربیتی حوزه گفت: نیاز است این دبیرخانه با مراکز آموزشی و پژوهشی مختلف ارتباط گیری کرده و به کشف مسائل تحقیقی بپردازد.

وی افزود: تألیف کتب درسی، حوزه و مردم با رویکرد تأکید بر مسائل کرونا و تعامل حوزه با نظام در حوزه تعلیم و تربیت می‌توانند از اولویت‌های پژوهشی آن باشند.

حجت الاسلام حسین پناه، خاطرنشان کرد: بررسی شاخص‌های طلبه معیار بویژه در گام دوم انقلاب اسلامی یکی دیگر از موضوعات پیشنهادی جهت حمایت حوزه است.

وی دروس اخلاق موجود در مدارس را قابل نقد دانست و گفت: باید دید این جلسات به چه سمت و سویی رفته، چه تعداد از آنها برقرارند و چه تعداد در طول دو سال اخیر به تعطیلی کشیده شده اند.

عضو هیئت مدیر انجمن علمی علوم تربیتی حوزه تصریح کرد: تجربه نگاری تربیتی می‌تواند در قالب یک جشنواره مورد توجه حوزه قرار گیرد تا با اطلاع رسانی در این مورد تجارب مربیان در نقاط و مراکز مختلف به اشتراک گذاشته شوند.

ارسال نظرات