کتاب «بایستههای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «بایستههای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» اثر «محمّدباقر نادم» از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش و مطالعات راهبردی مؤسسهی روایت سیره شهدا تهیه و به همت مؤسسهی بوستان کتاب منتشر شد.
ساختار اثر
این اثر در شش فصل تهیه و تنظیم شده است؛ در فصل اول که با عنوان «راویشناسی» تألیف شده، در ابتدا جنبههای شخصیتی راوی (ظاهری و باطنی) تبیین شده است و در ادامه به ۱۰ وظیفه ذاتی راوی در برابر مسئولیت روایتگری میپردازد که از جمله آنها میتوان به پیوند روحی و معنوی و عاطفی با شهدا، روایت منطقی و استوار، رعایت مراتب اخلاص و مسئولیتهای معنوی، نگاه جامع به دفاع مقدس، پرهیز از تحلیل و سخنان ناشیانه و تسلط بر شیوهها و قالبهای روایتگری اشاره کرد.
«آداب و اصول روایتگری» عنوان دومین فصل از این اثر است که پس از بیان اصول و مبانی روایتگری و آیات روایتگری در قرآن کریم، اصول مهندسی روایتگری (تشخیص، تبیین، تناسب، دستهبندی مطالب، تطهیر، تکریم، تسهیل، تدریج، تعلیم و تربیت، اتقان) تشریح شده است. در این فصل، اصول ایمانی معنویتساز، آثار معنویت در روایتگری، شاخصههای سنجش معنویت، شاخصههای بیان هنرمندان، و چیستی و چرایی و چگونگی روایتگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در فصل سوم این کتاب، به «مهارتهای مخاطبشناسی» پرداخته است و انواع مخاطب (عام، خاص و اخص) و ویژگیهای آنها را برشمرده است. او در این بخش به تقسیمبندی مخاطب بر اساس پذیرش روایتگری میپردازد و در ادامه به محورهای مهم در مخاطبشناسی (مانند توانشناسی، روانشناسی، زبانشناسی، مسئلهشناسی، نسخهشناسی، اقتضاشناسی) اشاره میکند.
در ادامه این فصل، مهارت همانندسازی برای مخاطب (راهکارها و مصادیق) تبیین شده و مهارتهای مواجهه با انواع مخاطب تشریح شده است.
در فصل چهارم که با عنوان «ساماندهی فرصتها در روایتگری» تدوین شده، اهمیت فرصت راهیان نور، تبیین و مفهومشناسی اردوی راهیان نور، ماهیت و اهمیت برگزاری آن و چرایی تقدس این مسئله تشریح شده است.
«مهارت محتوایابی و شیوههای ارائه در روایتگری» عنوان پنجمین فصل از کتاب «بایستههای تبلیغ فرهنگ جهاد و شهادت» است که در این فصل، اهمیت موضوعیابی و عنوانگذاری، مهارت یادداشتبرداری و تهیه محتوا، مهارت سازماندهی اطلاعات مورد نیاز در روایتگری و مهارت ارائه محتوا (شامل تقسیمبندی مطالب، ارائه محتوای رسانهای، ارائه محتوا در یادمان و ارائه محتوای مخاطبمحور) بیان شده و در پایان، نمونه موضوعات محتوایی ویژه روایتگری دانشآموزی آمده است.
نویسنده در ششمین و آخرین فصل از این اثر، «مهارت پاسخگویی به شبهات و سؤالات دفاع مقدس» را مطرح کرده و در این راستا، زمینههای ایجاد سؤال در مورد دفاع مقدس، عوامل ایجاد شبهه دراینباره، مهارتهای لازم در مواجهه با شبهه و سؤال، انواع روشهای القای شبهه، تکنیک پاسخگویی به شبهات و سؤالات، و محورهای اصلی سؤالات مخاطبان جوان تبیین شده است.