۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۹۳۷۰۱

گزارشی از همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه استانها

گزارشی از همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه استانها
همایش سراسری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها، با هدف تشریح طرح ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی عرصۀ تبلیغ در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، همایش سراسری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها با حضور معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، مدیران ستادی و معاونین استانی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی و با هدف تشریح طرح ها و برنامه های راهبردی و عملیاتی عرصۀ تبلیغ در مشهد مقدس برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این همایش با سخنرانی غیرحضوری آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه آغاز شد. وی ضمن اشاره به جایگاه بلند تبلیغ دین در عصر حاضر بر لزوم توسعه و تقویت آن تأکید کرد و در این زمینه گفت: اگر معنای عامی برای تبلیغ در نظر بگیریم و مقصودمان از تبلیغ ابلاغ پیام دین و اندیشۀ الهی و منویات اسلام به جامعۀ بشری و انسان ها باشد، تبلیغ غایۀالقصوای همۀ فعالیت های حوزوی خواهد بود؛ همۀ آنچه در حوزه انجام می دهیم از آموزش، پژوهش، برنامه ریزی ها و نظامات جامع، همه برای این است که به خروجی هایی برسیم تا درهای هدایت را به روی همگان بگشایند و درهای غفلت و ضلالت را ببندند. عالم دین و اندیشۀ دینی مفتاح هدایت و قفل ضلالت است؛ بنابراین تبلیغ به معنایی که گفته شد، در هویت همۀ حوزویان باید ریشه دار و نافذ باشد.

امام جمعه قم، ضمن اشاره به برخی از بیم ها و امیدها در حوزۀ تبلیغ گفت: در عصر حاضر از طرفی شاهد ظرفیت های نو و ابزارهای جدید و فرصت های تازه و در نتیجه امیدهای فراوان هستم و در دیگر سو برخی از بیم ها و خطرات را مشاهده می کنیم که هر دو باید مورد توجه و دقت باشد.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از ثمرات اخلاص در تبلیغ انجام حرکت های جهادی و تلاش فراوان برای رسیدن به اهداف تبلیغ در عین سختیها و کاستی های ظاهری است.

آیت الله اعرافی مواردی همچون «ارتقاء سطح جامعه و ضریب سواد و تحصیل و مطالعه»، «گسترش آموزش و پرورش»، «گسترش تحصیلات دانشگاهی»، «افزایش سطح آگاهی جامعه»، «بازسازی علوم و معارف اسلامی»، «تحول در ابزارها و شیوه ها و فن آوری های نرم و سخت»، «شکل گیری نظام اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران» و... را از جمله عوامل ظرفیت ساز و مولد فرصت در دنیای امروز دانستند و گفتند: این ظرفیت ها در گذشته وجود نداشته و امروزه به کمک تبلیغ دین آمده اند و در مقابل آنها، عواملی هستند که تهدید به وجود می آورد و بیم آفرین هستند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه افزود: بخش تبلیغ حوزه دو رسالت دارد؛ رسالت اول آن است که جریان تبلیغ را برنامه ریزی کند و سامان دهد و رسالت دوم که بسیار سنگین تر است این است که تلاش کند تا همۀ سیستم ها و نظامات حوزه از آموزش و پژوهش گرفته تا فن آوری و قلمروهای مختلف، نگاه و رویکرد و جهت گیری تبلیغ در آنها جلوه گر و برجسته باشد و همۀ فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی پیوست تبلیغ داشته باشند.

در ادامۀ مراسم افتتاحیه این همایش،‌حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه ضمن اشاره به ضرورت توجه به فضائل اخلاقی به ویژه «اخلاص» در عرصۀ تبلیغ، برخی از راهبردها و راهکارهای کلان و مورد توجه معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه را تبیین و تشریح کرد و افزود: اگر در کارهایمان اخلاص داشته باشیم، خداوند ما را در همه امور از جمله در برنامه ریزی و اجرای تبلیغ یاری می دهد و افقهای نو و جدیدی در مقابلمان می گشاید.

مسئول مجتمع آموزشی – پژوهشی تبلیغ بر همکاری معاونین تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه استانها با همه سازمانها و نهادهای تبلیغی تاکید کرد و وحدت و همدلی را در همه امور تبلیغ لازم شمرد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه یکی از مهم ترین نتایج خدا نگری و اخلاص در فعالیتهای تبلیغی را درک درست از مسائل تبلیغ دانست که با لطف و عنایت پروردگار متعال حاصل می شود.

وی در ادامه به برخی از طرح ها و برنامه های جدید که در مسیر توسعه و ارتقاء تبلیغ حوزه های علمیه تدوین شده است، اشاره کرد و در این زمینه بیان کرد: در دورۀ جدید مدیریت حوزه های علمیه توجه ویژه ای به عرصۀ تبلیغ شده است و طرح ها و برنامه های جامع طراحی یا بروز رسانی شده است که از جملۀ آن ها، طرح های «هجرت بلند مدت»، «تبلیغ در فضای مجازی»، «مسجد تراز اسلام و انقلاب اسلامی» و «مدارس امین» و «هنر» است.

همایش معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استان ها به مدت سه روز در شهر مشهد مقدس برگزار می شود و پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، کارگاه های آموزشی و اجرایی با حضور مدیران معاونت تبلیغ و امور فرهنگی برای معاونین تبلیغ و امور فرهنگی مراکز مدیریت حوزه های علمیه استانها انجام خواهد شد؛ کارگاه های آموزشی و اجرایی این همایش عبارتند از «هنر و تبلیغ نوین»، «برنامه ریزی و نظارت»، «مسجد و هجرت»، «ادیان، فرق و مذاهب»، «آموزش های مهارتی – کاربردی»، «تبلیغ تخصّصی» و «همکاری با نهادهای آموزشی – قضائی».

ارسال نظرات