جوان گرایی به وفور در سیره پیامبر مشاهده میشود
غلامحسن محرمی، استادیار گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا با اشاره به شیوه مدیریت پیامبر اسلام در رابطه با جوان گرایی گفت: ما به وفور در سیره پیامبر میدان دادن به جوان ها را میبینیم و اصلا شخص دوم حکومت اسلام و دومین نفر پس از پیامبر یک جوانی بود که نهایتا 35 ساله بود و بر طبق قول مشهور 33 سال داشته است؛ ایشان جانشین پیامبر اکرم و در کل جامعه اسلامی نفر دوم بوده که در عنفوان جوانی بود.
وی افزود: در قضیه سد الابواب همه درها و روزنه ها به مسجد بسته میشود ولی درب خانه امیرالمومنین علیه السلام بسته نمیشود و بزرگان و ریش سفیدان اعتراض میکنند که چرا درب خانه همه به جز علی بسته شد و نبی مکرم اسلام پاسخ میدهد دستور خداست؛ ما در مییابیم یک جوان میتواند از سایر ریش سفیدان بالاتر باشد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه همچنین ادامه داد: شخص فاطمه زهرا سلام الله علیها بانوی اول جهان در سن 18 سالگی بودند که به شهادت رسیدند؛ جایگاه رفیع این بانوی جوان به گونهای است که تا زنده بود امیرالمومنین امید داشت بتواند جایگاهش را بستاند؛ چنین جایگاهی برای حضرت صدیقه در اوایل جوانی مطرح بود.
وی خاطرنشان کرد: ما به وفور میبینیم عمده اصحاب کارآمد پیامبر جوان هستند؛ اینگونه نیست که پیرها کارآمد نباشند و ما مثلا سلمان فارسی را داشتیم که طبق روایت جزء اهلبیت شده بود ولی خب جوانان جایگاه بسیار ویژهای داشتند و کارکردهای اسلام از سوی جوانان بود.
حجت الاسلام محرمی اظهار داشت: به عنوان نمونههای دیگر معلمان در قبایل مختلف جوان بودند، فرماندهان جوان بودند و اسامه 19 ساله بود، 40 جوان حافظ قرآن از انصار برای تبلیغ دین به قبایل مختلف فرستاده میشوند که همه شان را شهید میکنند؛ اینها همه جوان بودند.
وی همچنین در پایان تصریح کرد: بر چه مبنایی حضرت در حکومت خود به جوانان میدان میدادند و از آنان استفاده میکردند؟ اسلام بر مبنای شایسته سالاری و فضیلت مداری است و سن اهمیتی ندارد؛ البته که تعظیم و بزرگداشت پیران و ریش سفیدان تأکید شده ولی دادن مسئولیت بر مبنای توانمندی است نه سن و سال و خب جوانان جایگاه خاصی دارند.