۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۸۹۲۳۰
ایستگاه رسانه‌ای اسلام (۳۲)؛

بعد از اربعین طلاق بگیرید!

بعد از اربعین طلاق بگیرید!
زوج های جوان با قدم نهادن در مسیر راهپیمایی اربعین و چشیدن قطره ای از دریای مصیبت اهل بیت علیهم السلام به کلی کمبودها و تلخی های زندگی را به باد فراموشی خواهند سپرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از دختران و پسران ۱۹ ساله وقتی سوال می شود ملاک شما برای انتخاب همسر آیندتون چیه؟ به مواردی اشاره می کنند که فانتزی هایی در آن دیده می شود از جمله قد بلند، چشم رنگی، موی بلند، رنگ پوست، درآمد نجومی، داشتن منزل بزرگ در منطقه لاکچری!

گاهی ما ملاک های همسر آینده را با فانتزی های خود اشتباه می گیریم. ملاک یعنی آن ویژگی که خوشبختی و آرامش ما در زندگی مشترک درگرو آن است، اما فانتزی ها تاثیر چندانی در آرامش و خوشبختی ما ندارند.
از نمونه مهم ترین ملاک ها که اسلام به آن تاکید دارد تدین و اخلاق همسر آینده است. البته دین داری واقعی نه لزوما داشتن ریش، نه لزوما خواندن نماز طولانی، نه لزوما داشتن معلومات دینی، نه صرف شرکت در راهپیمایی اربعین و هیات امام حسین.

بعد از اربعین طلاق بگیرید!

داشتن اخلاق هم به همان معنایی که امام حسین به نقل از پیامبر اسلام با عبارت کوتاهی به آن اشاره کرده و فرمودند: ابداء بمن تعول! یعنی کار نیک وقتی ارزش داره که از نزدیکان شروع شود! خوش اخلاقی و نیکی به مادر، پدر، همسر، دختر و پسر خود بعد دیگران.

بعضی از آقایان خیلی خوش صحبت هستند اما برای همکار خانم یا منشی خانم نه برای همسر! بعضی از خانم ها خیلی مهربان و خوش تیپ هستند اما برای همکار و مدیر نه برای همسر!

اما فانتزی ها هیچ دخالتی در خوشبختی فرد ندارد. چه بسیار همسرانی که با صاحب چشم رنگی یا صاحب خانه یا ماشین لوکس وصلت کردند، اما امروز در دادگاه های خانواده درصدد جدایی هستند. چه بسیار قد بلندی که همسرانشان را خوشبخت نکردند. چه بسیار صاحبان ثروتی که آرامش را به همسرانشون هدیه نداده اند!

اما همان جوان ۱۹ ساله وقتی ازدواج می کند و با همسرش زیر یک سقف می رود، اگر بعد از ۱۰ سال ملاک های صحیح انتخاب همسر را از او سوال کنیم کمتر به فانتزی ها اشاره می کند چون او دیگر با واقعیت زندگی مشترک آشنا شده است.

همچنین تصورات جوان در دوران مجردی این است ازدواج کنم که یک نفر باشه شب و روز عاشق هم باشیم، شیرین ترین لحظات عمر خویش را تجربه کنیم! اما وقتی ازدواج می کند و دوران ماه عسل تمام می شود، متوجه می شود واقعیت زندگی و ازدواج چیز دیگری است.

بعد از اربعین طلاق بگیرید!

آری! زن و شوهر با کلی تفاوت نظر، اختلاف فکری، رفتاری، فرهنگی، خانوادگی، دینی، سیاسی و اجتماعی زیر یک سقف می روند و قطعا در موضوعات متعددی به مشکل خواهند خورد. هیچ مردی بدون عیب نیست همانطور که هیچ زنی بدون ایراد نیست. هر کس در یک زمینه حسن دارد و یک زمینه دیگر عیب! یکی پولدار است اما بدون اخلاق! یکی زیبا است اما شلخته! یکی مومن است اما کم انرژی! یکی وفادار است اما رفیق باز!

بنابراین تنها راه سازش است دو طرف یعنی اینکه صبور باشند، همدیگر را اصلاح و رشد بدهند اما در کمال آرامش و احترام.

خیلی از زن ها از سختی چشم بستن بر عیوب شوهر خود می نالند و خیلی از شوهران از سختی تحمل عیوب زن خویش گله مندند!

یادم میاد سال ها قبل در آستانه اربعین یک زن و شوهر قاطعانه قصد طلاق و جدایی داشتند و به هیچ وجه تحمل همدیگر را نداشتند. از بنده نظر خواستند که بهشون گفتم حتما جدا شوید اما بعد از اینکه در راهپیمایی اربعین شرکت می نمایید. مدت ها بعد از اربعین مطلع شدم دیگر هیچ میلی به جدایی ندارند!

بعد از اربعین طلاق بگیرید!

چون در این مسیر فرصتی براشون پیدا شد که به واقعيت و ماهیت دنیا بیندیشند که دنیا همان محل امتحانی ست که انسان ها پا به آن گذاشته تا در چالش ها و سختی ها رشد کنند. همانطورکه مبارزه با باطل و ایستادگی حضرت زینب در مسیر حق بود و ایشان برای حرکت در این مسیر، رنج های بی نظیری را متحمل شدند، صبر در برابر عیوب همسر، چشم پوشی از آنها و سازش در زندگی مشترک از جمله موارد آزمایش و ابتلای انسان در مسیر رشد خواهد بود. زوج های جوان با قدم نهادن در مسیر راهپیمایی اربعین و چشیدن قطره ای از دریای مصیبت اهل بیت علیهم السلام به کلی کمبودها و تلخی های زندگی را به باد فراموشی خواهند سپرد و همچون حسین بن علی و زینب کبری خدا را ناظر تک تک لحظات خود دانسته و جمله بی نظیر "ما رایت الا جمیلا" را برای خود در برابر زحمات ورد زبان خواهند نمود.

حجت الاسلام محمد حسن روحانی

ارسال نظرات