۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۸۸۳۳۴

درسنامه فن رثاء در فضای آموزش های منبر

درسنامه فن رثاء در فضای آموزش های منبر
کتاب فن رثاء به‌صورت درسنامه تدوین شده است و مراحل سخنرانی، مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی را به خواننده آموزش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا،موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب «درسنامه فن رثاء» نوشته گروه نویسندگان: جعفر واضحی آشتیانی، محمد میرزامحمدی، سید احمد میرداماد، حمیدرضا گودرزی، صمد نظری را منتشر کرده است.

یکی از نیازهای امروز جامعه تبلیغی کشور، بهره‌مندی از آموزش‌های مورد نیاز در عرصه تبلیغ و مجهز شدن به انواع روش‌های کاربردی در فضای تبلیغی است؛ یکی از این آموزش‌ها که همواره مورد نیاز مبلغان و مروجان دینی بوده، «آموزش فن رثاء» است؛ چراکه تبلیغ دین و ترویج آموزه‌های دینی، با مرثیه‌خوانی و ذکر فضائل و مناقب ائمه هدی و عجین شده و بایستی سخنرانان و مبلغان دینی، در فن رثاء نیز تخصص لازم را داشته باشند.

علاوه بر این، توجه برخی از جوانان و علاقه‌مندان به ذکر فضائل و مناقب اهل‌بیت ل به این موضوع و قرار گرفتن آنان در سلک مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت، آسیب‌ها و تنش‌هایی در برخی مواقع ایجاد کرده است. یک مبلغ دینی در مواجهه با این‌گونه افراد، بایستی تخصص حداقلی در این فن را داشته باشد تا هم بتواند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند و هم علاقه‌مندان به مرثیه‌خوانی را راهنمایی کند. بنابراین، در این کتاب به موضوع «فن رثاء» می‌پردازیم و اجزای مختلف آن را در معرض استفاده مبلغان گرامی قرار می‌دهیم.

ویژگی اثر:

کتاب به‌صورت درسنامه تدوین شده است و مراحل سخنرانی، مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی را به خواننده آموزش می‌دهد.

معرفی منابع نیز از دیگر ویژگی این اثر می‌باشد.

خواندن این کتاب را به کسانی که می‌خواهند در فضای سخنرانی و مرثیه‌خوانی فعالیت داشته باشند توصیه می‌کنیم.

برشی از کتاب:

نویسنده در صفحه 21 درباره اهدافی که مرثیه‌خوانی دنبال می‌کند تربیت جامعه مهدوی را می‌شمارد و چنین می‌نویسد:

تربیت جامعه مهدوی * رسیدن به جامعه مهدوی و ورود به خیمه منتظران حضرت، با درک بلای معصومین علم و همراهی در آن ممکن است. همان گونه که در دعای ندبه، منتظران حضرت مسیر خود تا خیمه امام ما را با درک بلا و اشک بر مصائب اهل بیت ا طی می‌کنند: « فَعَلَي الأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَعَلِيٍّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِما وَآلِهِما فَلْيَبْکِ الباکُونَ وَإِيّاهُمْ فَلْيَنْدُبِ النّادِبُونَ وَلِمِثْلِهِمْ فَلْتَذْرَفِ الدُّمُوعُ وَلْيَصْرُخِ الصّارِخُونَ وَيَضِجَّ الضّاجُّونَ وَيَعِجَّ العاجُّونَ ؛ پس با پاکان از خاندان محمد و علی، گریه کنندگان باید گریه کنند و بر آن‌ها ندبه کنندگان باید ندبه نمایند. و برای مانند آنان باید اشک‌ها جاری شود و باید فریاد کنندگان فریاد بزنند و شیون کنندگان شیون کنند و خروشندگان بخروشند.»

این پیوند در نهضت امام حسین به وضوح هرچه تمام قابل درک است، چنانچه در اعمال روز سوم شعبان، دعایی نقل شده است که خداوند را در آن به حق سیدالشهدا قسم می‌دهیم. از جمله اوصافی که در ابتدای دعا درباره ایشان آمده، چنین است: «أین الأمة من تسییر و الشقاء فی ثوبیه و الفوز معه فی أوبته و الأوصیاء من عثرته بعد قایهم و غیبته حتی یذروا الأوتار و یثأروا اللار ویژوا الجار؛ " ائمه‌ای از نسل اویند و تربت او شفاست و سعادت با اوست. در هنگام رجعتش پس از غیبت قائم [ائمه] تا اینکه تقاص‌ها را بخواهند و خون‌ها را طلب کنند و خدا را راضی نمایند.»

پس ستایشگری می‌تواند به بروز جامعه‌ای در راستای تشکیل جامعه مهدوی برای تربیت منتظران امام زمان (عج) بیانجامد.

موسسه انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، انتشارات ذکری به سفارش معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه، کتاب «درسنامه فن رثاء» نوشته گروه نویسندگان: جعفر واضحی آشتیانی، محمد میرزامحمدی، سیداحمد میرداماد، حمیدرضا گودرزی، صمد نظری را در 231 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه، در قطع رقعی، با جلد شومیز و با قیمت 20000 تومان چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات موسسه انتشارات ذکری به قم- جمکران-بلوار انتظار-مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی 02532135454 تماس بگیرند.

 

ارسال نظرات