لزوم تعریف تراز انقلاب اسلامی در سینما
مقدمه: یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عناصر در فرهنگ جامعه، عنصر پر طمطراقی به نام سینماست عنصری که امام خامنهای در بیان اهمیت، از آن به عنوان کلید پیشرفت کشور یاد کردهاند بنابراین بدیهی است که غفلت از عنصر سینما، میتواند ضربات جبرانناپذیری را به بدنه فرهنگ جامعه وارد آورد و سینمای پس از انقلاب، از نقطه صفری شروع شد که بر بستر همان مسیر قبل از انقلاب قرار داشت و به بیانی دیگر سینمای اکنون ایران، تولیدات مناسب و خوب فراوانی دارد اما کلیت آن طراز انقلاب اسلامی نبوده و نیست.
به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا باتوجه به اهمیت سینما در مساله فرهنگ به گفت و گو با حسین اسدی زاده پژوهشگر و مدیر رسانه پرداخت.
رسا- میزان تحول سینمای پس از انقلاب چه اندازه است؟
سینمای انقلاب اسلامی به نسبت سینمای قبل از انقلاب یک تحول صد و هشتاد درجه ای داشته است و یک رویکرد هنری و بین المللی پیدا کرده و یک اعتبار هنری و بین المللی به دست آورده است و خود را به عنوان سینما اخلاقی و تاثیرگذار مطرح کرده است که این خود بخشی از آرمان های انقلاب اسلامی بوده است و نسبت بقیه نهادها ازجمله آموزش و پرورش، اقتصاد و حتی سیاست نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی بیشتر پیش رفته است که اگر اینطور نگاه کنیم سینمای انقلاب اسلامی از همه این ها پیشرو تر، انقلابی تر، هنری تر، بومی تر و درست تر حرکت کرده است که فکرکنم خیلی از این ها نسبت به دوران پهلوی اگر تغییر کرده باشند آن میزان بسیار اندک است اما سینمای بعد انقلاب تحول صد و هشتاد درجه ای و شأن متفاوتی پیدا کرده است.
رسا- فاصله الان سینمای ایران با سینمای تراز انقلاب اسلامی چه قدر است؟
وقتی از چیزی تعریف نداریم نمی توانیم به آن برسیم و سینمای انقلاب اسلامی برای مدیران و گزارش دادن ها جمله خوب و پرطمطراق و دهن پر کنی است اما وقتی آن را تعریف نکرده ایم نمی توانیم آن را مطالبه کنیم چراکه ما سینمایی تحت عنوان سینمای تراز انقلاب اسلامی را تعریف نکرده ایم و هنوز هم که چهل سال از انقلاب گذشته است هنوز نتوانستیم بچه های سینما را بچه های خودمان تلقی کنیم و دائما با ذره بین دنبال آدم های خلاف در بین سینما هستیم لذا اینجاست که سینمای تراز انقلاب اسلامی ابتدا باید تعریف شود و بعد بگویم بچه های انقلابی برای این تراز چه کرده اند و یک نکته دیگه را باید اضافه کرد که وقتی ما همینکه یک سینمایی داریم که در منطقه بینظیر است و درعرصه تولید احتمالا جزء ده تولید کننده اول جهانیم به نظر می رسد که در شرائط انقلاب اسلامی کاری فرهنگی بزرگی کرده ایم چرا که ما داراری سینمایی هستیم که ارزش های بومی و ملی خودش را دارد و در عین حال از هنر درجه یکی برخوردار است.
رسا- موانع و راهکار های رسیدن به سینمای تراز انقلابی چه است؟
اولین مانع اینکه سینما تعریف و از موضع تهمت خارج شود و همش فکر نکنیم بچه های سینما بچه های ضد انقلابی هستند و هی دنبال ایراد گرفتن از فیلم هاشون باشیم پس اولین کار این است که این بدگمانی را برداریم و این بدگمانی به سینما یکی از چیزایی است که از سینمای قبل از انقلاب تا الان ادامه پیدا کرده است و بعد باید سینمای ما تعریف شود که یعنی چه و چه قدر از آن تفریح و چه قدر دانش، صنعت و تفریح است و بعد مطالعات نظری انجام شود و مبانی و دانش آن تولید شود و سپس دوره آژمایش و تست باشد که آن نظریات در عرصه عمل به محصولات نمایشی تبدیل شوند و بعد از محصولات نمایشی به یک کلاس تبدیل شوند که به آن کلاس، کلاس سینمای تراز انقلاب اسلامی می گویند تا در این کلاس محصولات را بر طبق این معیار و تراز بررسی شود و بدون این تعریف و نظریه پردازی اصلا سینمای تراز انقلابی صورت نمی گیرد.
رسا- آیا مردم آمادگی پذیرش سینمای تراز انقلابی را دارند؟
بله چراکه همین مردم بودند که انقلاب کرده و اگر تراز انقلابی در سینما درست تعریف شود قطعا مردم آن را دوست خواهند داشت و از آن استقبال و حمایت خواهند کرد که برای نمونه در سالهای گذشته تجربه فیلم های خوبی داشته ایم که بنا بر فطرت پاک و نیت خیر کارگردان ها و نه الزاما رسیدن به تراز انقلابی این نوع فیلم ها ساخته شد که مورد استقبال و حمایت مردم قرار گرفت.
رسا- ممنون از اینکه وقتتان را دراختیار ما قرار دادید.