۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۸۷۵۰۶

تداوم سرکوب معترضان فلسطینی در رام‌الله/ 21 فعال بازداشتی اعتصاب غذا کردند

تداوم سرکوب معترضان فلسطینی در رام‌الله/ 21 فعال بازداشتی اعتصاب غذا کردند
سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه سرکوب فعالان فلسطینی، 21 نفر از آن‌ها را دو روز پیش بازداشت کرد که همگی از روز گذشته اعتصاب غذا کرده‌ اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، گروه «محامون من اجل العداله» (وکلا برای عدالت)، فلسطین اعلام کردند که سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، شنبه شب پیش، ۲۱ فعال و آزاده فلسطینی را دستگیر کردند و همگی آن‌ها در اعتراض به این اقدام، از دیروز (یکشنبه)، اعتصاب غذا کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، در میان اسامی بازداشت‌شدگان، وکیل «بسام القواسمی» و فرزندش، «کوثر العبوینی»، «ضحی معدی»، «یوسف عمرو»،« عبد الهادی أبو شمسیة»، «غسان السعدی»، «أبیّ العابودی»، «ماهر الأخرس» آزاده فلسطینی، «جهاد عبدو»، «عماد البرغوثی»، «یوسف شرقاوی»، «إبراهیم أبو حجلة»، «حمزة زبیدات»، «معین البرغوثی»، «عمر عساف»، «عبادة القواسمی»، «موسى أبو شرار»، «سالم قطش» به چشم می‌خورد. سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان در روز یکشنبه نیز «خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی را بازداشت کردند.

این گروه فلسطینی تاکید کرد که نیروهای امنیتی تشکیلات، از هرگونه همکاری با وکلا یا ارائه اطلاعات در خصوص این بازداشتی‌های سیاسی خودداری می‌کنند.

به نوشته «عربی ۲۱»، از سوی دیگر، هیأت مستقل حقوق بشر از «دیوان المظالم» خواست تا هر چه سریعتر کلیه افراد بازداشت شده توسط نیروهای تشکیلات خودگردان در رام الله را که قصد داشتند در یک تجمع مسالمت‌آمیز شرکت کنند، آزاد کند. این تجمع مسالمت آمیز که برخی گروه‌های فعال حقوق بشری به آن فرا خوانده بودند، تنها خواستار بازخواست عاملان قتل «نزار بنات» - فعال فلسطینی که در ژوئن گذشته کشته شد- بود.

این هیأت طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که موضوع بازداشت ۲۱ فرد بازداشتی را پیگیری خواهد کرد و از طرف‌های رسمی می‌خواهد که به حق آن‌ها در برگزاری تجمع اعتراضی مسالمت آمیز و تامین امنیت شرکت‌کنندگان در این تجمع احترام بگذارند.

پلیس فلسطین، شنبه پیش، مانع تجمع اعتراضی و خواستار بازخواست قاتلان نزار بنات، در رام‌الله شد و فعالان فلسطینی که قصد شرکت در این تجمع را داشتند، بازداشت کرد.

خانواده‌های این افراد بازداشت شده مقابل مرکز پلیس فلسطین در محله «البالوع» در شهر البیره در مجاورت رام‌الله، تحصن کردند و خواستار آزادی آن‌ها که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، شدند.

تداوم سرکوب از سوی رام‌الله

سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، دیروز نیز، برای دومین روز متوالی، مانع برگزاری تظاهرات در مرکز رام‌الله در اعتراض به بازداشت این ۲۱ نفر شدند.

شمار زیادی از نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در مرکز شهر رام‌الله مستقر شدند و شماری از فعالان فلسطینی را به محض رسیدن به محل تجمع اعلامی، بازداشت کردند.

«عارف حجاوی» خبرنگار فلسطینی می‌گوید: « تشکیلات خودگردان فلسطین، شاعر "زکریا محمد» را بازداشت کرد. او بزرگتر و فراتر از زندان‌های شماست. او را کجا خواهید برد؟»

« لؤی زریقات» سخنگوی پلیس رام‌الله در توجیه این سرکوب فعالان فلسطینی گفت که تجمع در مرکز شهر رام‌الله یک فراخوان از سوی چند جنبش و گروه بود و مجوزی و دستوری رسمی برای برگزاری آن صادر نشده بود..24 نفر در این میان دستگر شدند و برای اعمال قانون به دادستانی ارجاع داده شدند.

نزار بنات، فعال و منتقد فلسطینی اهل شهر الخلیل در کرانه باختری در بیست و چهارم ژوئن گذشته (سوم تیر ماه) به دست نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بازداشت شد.

طبق گفته خانواده این فعال فلسطینی، ۲۵ مأمور امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ساعت ۳:۳۰ بامداد به خانه او حمله کرده و با شلیک گلوله و پرتاب بمب صوتی و با زور در خانه را شکسته و وارد شدند و در حالی که اهالی خانه خواب بودند، شروع به ضرب و شتم شدید «نزار بنات» کردند.

به گفته خانواده وی، مأموران در حین بازداشت هیچ یک از پروتکل‌های قانونی را رعایت نکرده و هیچ حکم جلبی نیز به اعضای خانواده و شخص نزار بنات نشان داده نشد. ساعاتی پس از بازداشت استانداری الخلیل خبر فوت وی را به خانواده‌اش داد و ساعاتی بعد در بیانیه‌ای مدعی شد که مأموران در حین بازداشت حکم جلب به همراه داشتند و نزار بنات به علت سکته قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

پس از کشته شدن این فعال فلسطینی، تظاهرات گسترده‌ای در کرانه باختری رخ داد و فلسطینی‌ها خواستار استعفای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و دولت رام‌الله به نخست‌وزیری «محمد اشتیه» شدند. تظاهرات‌هایی که با سرکوب مستمر سرویس‌های امنیتی رام‌الله همراه است./۹۸۸/

ارسال نظرات