۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
کد خبر: ۶۸۷۴۰۰

دومین ماه تابستان 1400 با رکوردشکنی کرونایی تمام شد

دومین ماه تابستان 1400 با رکوردشکنی کرونایی تمام شد
درحالی آمارها بیانگر کاهش نسبی موارد ابتلای روزانه است؛ کارشناسان معتقدند با آغاز فعالیت ادارات از امروز احتمالا دوباره شاخص‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند، چون بررسی آماری وضعیت پیک پنجم در مرداد ۱۴۰۰ شاهد مثالی غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرگزای رسا؛ درحالی آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر این نکته است که تعداد موارد ابتلا نسبت به دو یا سه روز قبل سیر نزولی به خود گرفته اما کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند که اگر کمی زمان را به عقب برگردانیم و روند فعالیت ویروس جهش یافته دلتا در پیک پنجم را از ابتدای مرداد 1400 تا روز گذشته بررسی کنیم می‌بینیم سایه سنگین دلتا همچنان در سراسر ایران محسوس است.

این گروه تاکید می‌کنند آغاز به کار ادارات و موسسات دولتی و خصوصی از امروز قطعاً عامل افزایش قابل توجه جابه‌جایی در سراسر کلان‌شهرها خواهد بود که این روند مستقیم در تغییر مسیر شاخص‌های بیماری در دو هفته آینده است چون فعالیت ویروس دلتا با قدرت سرایت و بیماری زایی بسیار بالا همچنان ادامه دارد.

اما واقعیت آماری روند همه‌گیری در دومین ماه تابستان 1400 چیست که کارشناسان در این زمینه اظهار نگرانی می‌کنند و معتقدند درصورت بی‌توجهی به واقعیت آماری باید منتظر پیک ششم با اعداد و ارقام سهمگین‌تری نسبت به شرایط فعلی باشیم؟

در این زمینه اگر آمارهای رسمی منتشر شده از ابتدای دومین ماه تابستان 1400 را تا پایان روز 30 مرداد مدنظر قرار داشته باشیم، می‌بینیم همه شاخص‌ها صعودی بوده و کاملاً زیرپوستی دلتا مشغول افزایش دامنه فعالیت خود بوده؛ چون نرخ ابتلای روزانه در این دوره با رشدی معادل 10.8 درصد به رقم 24179 نفر در روز رسیده یعنی هر دقیقه متوسط 16.7 نفر به این ویروس منحوس مبتلا شده‌اند درحالی که همین شاخص در اولین روز مرداد ماه 15.1 نفر در هر دقیقه بوده است.

از سوی دیگر اگر به آمار بستری روزانه توجه کنیم در این محدوده زمانی شاهد رشد 50.7 درصدی یعنی بستری شدن 2.5 نفر در هر دقیقه است و در ادامه اگر به آمار مربوط به بستری افراد در بخش مراقبت ویژه توجه داشته باشیم 30 روز گذشته این شاخص رشدی معادل 62.39 درصد را به خود اختصاص داده است که اگر دوباره آن را با دقایق بررسی کنیم به عدد 5.2 نفر در هر دقیقه می‌رسیم.

اما واقعیت امر اینجاست که وقتی در دوره یاد شده نوبت به شاخص مرگ روزانه می‌رسیم واقعیت نگران کننده‌ای را متوجه خواهیم شد چون در این دوره زمانی با فعالیت ویروس جهش یافته دلتا شاهد رشد 159.04 درصدی تعداد موارد فوتی بوده‌ایم که براساس آخرین آمار منتشر شده هر 2.6 دقیقه یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است.

البته کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان با اشاره به کاهش معنادار زمان ثبت یک فوتی در دقیقه طی 30 روز گذشته می‌گویند آمارها نشان می‌دهد اولین روز مرداد 1400 هر 6.8 دقیقه یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده است اما در پایان ماه این زمان با کاهشی قبل توجه از نظر زمانی به ثبت هر 2.6 دقیقه یک فوتی رسیده است که واقعیت نگران کننده‌ای از فعالیت دلتا در سراسر کشور را نمایان می‌کند.

این درحالی است که با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم در دوره زمانی یاد شده با ثبت متوسط روزانه 436 مورد فوتی ناشی از کرونا 13051 نفر از هموطنان خود را از دست داده‌ایم.

تایید مقامات رسمی از روند افزایشی

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: درهفته گذشته شاهد افزایش 5 درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری کرونا و افزایش 12.5 درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

سیما سادات لاری  گفت: در هفته چهارم مرداد ماه  تعداد 233532 بیمار سرپایی مثبت در کشور شناسایی شدند که نسبت به هفته سوم مرداد ماه حدود  1.2درصد افزایش داشته است.

لاری ادامه داد: در هفته‌ای که گذشت میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود 40 نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری48.5 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استان‌های ایلام، خراسان شمالی، مازندران، چهارمحال و بختیاری و گلستان (در هفته گذشته) به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند.

دکتر لاری ادامه داد: همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور به ترتیب در استان‌های قم، گلستان، گیلان و مازندران گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: روند بستری در برخی استان‌ها نزولی شده و یا در حال عبور از قله بیماری است، ولی در مجموع همچنان شاهد تعداد بالای بیماران بستری در بیمارستان‌ها ومراکز در مانی کشور هستیم.

دومین ماه تابستان 1400 با رکوردشکنی کرونایی تمام شد

البته انتشار آمارهای رسمی آخرین روز مرداد 1400 با ثبت رکورد 684 فوتی در یک روز یعنی رشد 25.7 درصدی نسبت به روز گذشته و بستری شدن 5007 نفر بیمار جدید در بیمارستان‌های ایران یعنی رشد 36.57 درصدی نسبت به آمار قبلی و شناسایی 36419 نفر بیمار جدید یعنی رشد 50.6 درصدی نسبت روز 30 مردادماه نشان داده که هنوز تارسیدن به قله‌ پیک پنجم و مهار دلتای سرکش فاصله داریم و ظاهرا همچنان کم هزینه‌ترین راهکار در پیک حاضر حفظ فاصله اجتماعی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

ارسال نظرات