۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۸۷۲۰۰

نگاهی به حسینیه‌های هندوستان

نگاهی به حسینیه‌های هندوستان
حسینیه‌های (اِمام باره یا امام بارا به معنای امام خانه است که در کشور هند برای برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم استفاده می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، حسینیه‌های (اِمام باره یا امام بارا) به معنای امام خانه است که درکشور هند مخصوص شیعیان است و از آن برای برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم استفاده می‌شود.

در روز‌های سوگواری سید و سالار شهیدان در ماه محرم الحرام مرسوم بوده است که در شهر‌های شیعه نشین هندوستان به خصوص لکنهو امام‌باره‌ای نصب و آن را چراغانی کنند و همچنین در بیرون امام‌باره در گودالی آتش روشن کنند تا نشانه آتش‌افروزی یزیدیان در خیمه‌گاه امام حسین (ع) و یادآور ظلم آنان باشد.

نخستین بار نواب صفدر جنگ درسال ۱۱۶۷هجری قمری فرمانروای ایالت اوده در دهلی نو ساختمانی برای برگزاری مراسم عزاداری محرم بنا نمود که می‌توان آن را نخستین نمونه امام‌باره در هندوستان دانست.
نگاهی به امام باره‌های هندوستان

مهمترین حسینیه‌های شهر لکنهو کدام اند؟

حسینیه‌های (امام‌باره) آصف الدوله که معتبرترین بنا از این نوع در شهر لکنهو است و مجموعه‌ای از مسجد، صحن‌ها و دروازه‌هایی را در خود جای داده از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

این مجموعه حسینیه‌ (امام‌باره) و مسجد جامع لکهنو با ۳ گنبد در محوطه اصلی قرار گرفته‌اند و بنای اصلی این امام‌باره تالاری گنبددار به ابعاد ۱۶ در ۴۹ متری است و ایوان‌هایی در دو طرف آن وجود دار و نکته قابل توجه اینکه تمامی بنا را سقفی سترگ از آجر و سیمان پوشانده است.

یکی دیگر از حسینیه‌های (امام باره‌های) این شهر امام‌باره حسین آباد است که کوچک‌تر از آصفیه بوده و یک سده قبل از آن ساخته شده است.این امام‌باره که مدفن بانی آن است هرچند تزییناتی زیبا و چشمگیری دارد، اما از نظر استخوان‌بندی بنا کم‌اهمیت شمرده می‌شود.

حسینیه‌ (امام باره) بعدی لکنهو امام‌باره شاه نجف بوده که مقبره بانی آن را در خود دارد وگنبدخانه این امام‌باره محل برگزاری مراسمات تعزیه در روز دهم محرم است و مانند بسیاری از دیگر امام‌باره‌ها کارکرد چندگانه‌ای دارد.

به گفته مسئولین مذهبی شهر لکنهو بیش از ۱۰ میلیون نفر در شهر لکنهو در ایام ماه محرم الاحرام در مراسمات سوگواری امام حسین (ع) با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شرکت می‌کنند./۹۸۸/

نگاهی به حسینیه‌های هندوستان

نگاهی به حسینیه‌های هندوستان

ارسال نظرات