۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۸۴۴۹۷
یادداشت؛

از مهریه تا مهرآیین

از مهریه تا مهرآیین
مهریه در وضعیت کنونی بلای خانواده‌های ایرانی شده است، مگر آنکه با بازشناسی کارکرد و جایگاه مهریه، نحوه تعیین و ملاک پرداخت آن، نقش نظام قضایی و حکومتی در امر مهریه و نفی دیدگاه جرم‌انگاری در پرداخت آن، به مهرآیین تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد سلطانی، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، به‌مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و روز ازدواج، یادداشتی در خصوص جایگاه و کارکرد مهریه در جامعه ایران، نحوه تعیین، محاسبه و پرداخت آن در شرایط کنونی و برخورد دستگاه قضایی با مسائل و مشکلات ناشی از مهریه به رشته تحریر درآورده و آن را در اختیار خبرگزاری ایکنا قرار داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

جامعه ما هم‌اکنون مهریه را تضمین مالی زندگی زن (زوجه) می‌داند تا چنانکه مرد (زوج) به وظایف عرفی، قانونی و شرعی خویش عمل نکرد، زن مهریه را به اجرا بگذارد. دستگاه قضایی نیز به پشتیبانی از زن، مرد را فرا می‌خواند و با ابزارهای مالی و کیفری (منع مرد از معاملات رسمی، ضبط دارایی‌ها، دستگیری و زندان) مهریه را به اهرم فشاری بر مردان تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، هم‌اکنون مهریه بر پایه سکه طلا تعیین می‌شود و در پی کاهش ارزش واحد پول، نرخ بیکاری و نبود تعادل میان دستمزدها و تورم، درآمد مرد نسبت به ارزش سکه طلا همواره کوچک‌تر می‌شود، به‌گونه‌ای که اگر پیش‌تر با درآمد یک‌ ماه خویش می‌توانست یک سکه بخرد، هم‌اکنون با درآمد چهارماه نیز نمی‌تواند یک سکه بخرد!

نتیجه وضعیت موجود چیست؟

هر چند در دیدی سطحی و آغازین، وضعیت موجود به نفع دختران و زنان قلمداد می‌شود، ولی نتایج بلندمدت شیوه کنونی برای مردان، زنان، جامعه، دستگاه قضا و نظام سیاسی زیان‌بخش است. مردان جوان با در نظر گرفتن دشواری‌های تشکیل خانواده و به‌ویژه بار سنگین مهریه، از ازدواج روی برمی‌گردانند و برای تأمین نیازهای عاطفی و غریزی خویش به راه‌های دیگر روی می‌آورند. بی‌گمان آن‌گاه که راه پسندیده و متعارف و رسمی دشوار و پرخطر شود، کژراهه‌های ناپسند و غیررسمی رواج می‌یابد. زمانی که مردان جوان از ازدواج رسمی روی‌گردان شوند، دختران جوان تنها دو راه خواهند داشت: به زندگی مجردی ادامه دهند و تا میانسالی و حتی سالخوردگی «تنها» بمانند، یا آنکه آنان نیز به مانند مردان جوان راه‌های دیگری را برای تنها نماندن بپذیرند و در پی گیرند! نتیجه آشکار است؛ مردان و زنان خیابانی، خانه‌های اجاره‌ به‌ ساعت، گونه‌های پرشمار روابط خارج از ازدواج و در بهترین حالت، ازدواج سپید و هم‌خانگی... و البته وضعیت کنونی موجب فزونی و تراکم پرونده‌های قضایی، ازدیاد شکایات و دادرسی‌ها و فزونی آمار زندان و زندانی است که این همه برای سیستم قضایی و نظام حاکم سیاسی بسیار زیان‌بخش محسوب می‌شود.

طرح مهرآیین

مهریه مهرآیین شود! این طرح در سه مرحله تبیین می‌شود؛ نخست در حوزه بازشناسی کارکرد و جایگاه مهریه؛ دوم درباره چگونگی تعیین مهریه و ملاک پرداخت آن و سوم، درباره نقش نظام قضایی و حکومتی در امر مهریه و نفی دیدگاه جرم‌انگاری در پرداخت آن. بی‌گمان آنچه در این سه گام طرح می‌شود، از سوی پژوهشگران عرصه فقه و حقوق مورد داوری و نقد قرار گیرد تا بِه و بهتر شود، ولی آنچه مورد تأکید است، تغییر وضعیت موجود در هر سه حوزه است: شأن و جایگاه مهریه بازشناسی شود، تعیین مهریه بر پایه دیگری قرار داده شود، دخالت نظام قضایی در امر پرداخت مهریه دگرگون شود و این سه انجام شود تا مهریه مهرآیین شود!

جایگاه مهریه

«وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا؛ و مهریه (صَدُقات) زنان را به گونه هدیه بدهید، پس اگر آنان به خوشدلی از بخشی از آن (مهریه) درگذشتند، آن را به گوارایی نوش کنید» (النساء،۴).

هم‌اکنون مهریه به عنوان یک دِین (بدهی) به‌شمار می‌آید که پرداخت آن بر مرد (زوج) واجب است و نپرداختن آن به منزله جرم به‌شمار می‌آید. در واقع هم‌اکنون از آیه فوق تنها واژه «آتُوا»، امر به پرداخت مهریه، در نظر گرفته شده و از ادامه آیه چشم فروبسته می‌شود. درست است که مهریه در عقد لازم نکاح قرارداد شده است و عقل و وحی بر آن دلالت دارد و باید به عقدها و عهدها وفا کرد، ولی مهریه گذشته از دِین بودن و وجوب اداء، صَدُقات نام گرفته و به گونه نِحله پرداخت می‌شود؛ چنانکه احمد بن‌ فارس رازی می‌نویسد: «ماده ص‌د‌ق در زبان عربی بر استواری در هر چیز، به‌ویژه استواری سخن، دلالت دارد. از این روی سخن راست را صدق می‌نامند، چون استوار است، حال آنکه کذب (دروغ) را استواری نیست.» (ر.ک مقاییس اللغه، ج ۳، ص ۳۳۹). 

مهریه از آن رو صَدُقات نام گرفته که مایه کمال و تمام عقد نکاح است. مهریه و پرداخت آن، نه از نشانه‌های مفارقت مرد و زن و سرآغاز طلاق، بلکه پایه استواری ازدواج است. (به‌عنوان نمونه ر.ک. مفاتیح الغیب، ج ۹، ص ۱۴۶). ارتباط واژه صَدُقات و صدق (به معنای راستی) نیز مورد توجه مفسران قرآن قرار گرفته است. فقیه و مفسر قرن یازدهم، فاضل جواد می‌نویسد: «مهریه را صداق نام نهاده‌اند، زیرا نمایان‌گر راستگویی مرد است در ادعای مهر و محبت به زن. (مسالک الافهام، ج ۳، ص ۱۸۴) این سخن مورد تأیید مفسران معاصر نیز قرار گرفته است (ر.ک. زهره التفاسیر، ج ۳، ص ۱۵۸۷).

دومین واژه محوری در مهریه، نِحلة است. عموم مفسران بر این نکته تأکید کرده‌اند که کاربست واژه نِحلة درباره مهریه به آن معناست که پرداخت مهریه به گونه هدیه، عطیه و بخشش و با رضایت و خوشدلی روی دهد؛ از این روی، از نخستین مفسران قرآن همچون زید بن‌ علی شهید و شیخ طوسی و ابن‌ جریر طبری، تا مفسران معاصر، در تفسیر واژه نِحلة، ترکیب طیب نفس (رضایت خاطر) را به کار می‌برند. (ر.ک. تفسیر زید شهید، ج۱، ص ۱۱۵؛ المبسوط، ج ۳، ص ۳۱۵؛ تفسیر الوسیط، ج ۳، ص ۳۶). در ادامه آیه، بخشش از روی طیب خاطر و هدیه از سوی زن (زوجه) طرح شده است؛ حال اگر زن از مهریه یا بخشی از آن بگذرد، رواست مرد به گوارایی آن را برگیرد.

چشم‌پوشی از دو واژه صَدُقات و نِحله در پایه و اساس مهریه موجب آن شده که مهریه به‌عنوان یک عِوَض و به‌منزله طرف یک دادوستد طرح شود؛ گویی زن کامجویی را به مرد واگذاشته و در قبال آن مرد باید مهریه را بپردازد. متأسفانه برخی از تعبیرهای فقهی این کژفهمی را تقویت می‌کند که نکاح همچون بیع یک دادوستد است، زن (کامجویی از زن) کالا، و مهریه وجه پرداختی این کالاست! و همان‌گونه که پرداخت وجه کالای مصرف‌ شده واجب است، پرداخت مهریه نیز واجب است! حال آنکه مهریه صَدُقات است، نشانه صدق و استواری مرد در ادعای دوستی و همدلی و مایه استواری عقد نکاح است. عقد نکاح خرید و فروش نیست؛ نه زن کالاست و نه کامجویی از او، و نه مهریه وجه پرداختی (ثَمَن) است و نه مرد، خریدار!

این همه سخنان، در فهم متعارف مردم از مهریه نیز بس تأثیر گذاشته است. مردم نیز ارزش دختران و خواهران خویش را در مقدار مهریه قرار داده شده، می‌بینند. سکه طلا، آن هم به تعداد سال تولد دختر، کاملاً نشان‌دهنده آن است که دخترک خویش را به قیمت مهریه دیده و سنجیده‌اند و قانون‌گذاران نیز به‌جای تصحیح این خطا، از آن پیروی کرده‌اند و مهریه را «عِوَض بُضع» (وجه دریافتی در قبال کامجویی) تلقی کرده‌اند، مرد را ملزم به پرداخت مهریه دانسته‌اند و البته از جایگاه و کارکرد مهریه در فرهنگ قرآنی چشم پوشیده‌اند:

ـ مهریه و پرداخت آن در آغاز ازدواج و مایه استواری آن است، نه به هنگام نزاع و در آستانه طلاق.
ـ مهریه نشان‌دهنده صدق و راستی مرد در دعوی محبت و علاقه به همسر است؛ نه وجهِ پرداختی در مقابل کامجویی.
ـ پرداخت مهریه هر چند از باب لزوم وفای به عهد، واجب است؛ ولی به گونه هدیه و عطیه؛ نه به اجبار و نزاع و کیفر.

تعیین مهریه

در تعیین مهریه سه نکته اساسی مورد نظر است: تعیین مهریه بر پایه منفعت، مهریه سفهی، تفاوت ذهنیت زوجین و واقع خارجی.

ـ مهریه می‌تواند عین (پول یا کالای ملموس) یا منفعت (کارکِرد، سود، بازدهی) باشد؛ چنانکه همواره رواج داشته است، مهریه را به‌صورت عین خارجی تعیین می‌کردند. پیش‌تر مهریه بر پایه وجه رایج (ریال/تومان) تعیین می‌شد. در پی رویدادهای سیاسی و اجتماعی گسترده و تأثیر آن بر وضعیت اقتصادی و مالی، نرخ تورم شتاب گرفت و روزبه‌روز از ارزش واحد پول کاسته شد و البته مهریه‌هایی که بر اساس واحد پولی گذاشته شده بود، کم‌ارزش شدند. به‌منظور دفاع از حقوق بانوان بنا بر آن شد که در پرداخت مهریه، به جای وجه تعیین شده، قدرت خرید و میزان مالیت وجه تعیین‌ شده در نظر گرفته شود. به‌عنوان نمونه، اگر مردی در سال ۱۳۴۰ همسری اختیار کرده و مهریه وی را ده هزار تومان گذارده و حال در سال ۱۳۸۰ بناست مهریه او محاسبه و پرداخت شود، ده هزار تومان ارزش مالی ندارد و باید در نظر بگیریم که ده هزار تومان در سال ۱۳۴۰ چه مقدار مالیت (ارزش مالی) و توان خرید داشته، حال پس از چهل سال و در ۱۳۸۰ نیز به همان مقدار مالیت و قدرت خرید به زوجه پرداخت شود. این سخن کاملاً به‌جا و سزاست و البته در همه عقود، معاهدات و دادوستدها جریان دارد.

در پیِ کاهش ارزش پول ملی، خانواده‌ها عموماً مهریه را بر پایه سکه طلا تعیین کردند تا ارزش مالی و قدرت خرید وجه مهریه حفظ شود، ولی این بار سمت و سوی مردان مورد غفلت قرار گرفت؛ درآمد مردان به میزان تورم و گرانی کالاها و خدمات نیست، مقایسه نرخ تورم سالانه و نرخ رشد حقوق کارگران، کارمندان و درآمد دیگر شاغلان این واقعیت را آشکار می‌کند. حال مردی در سال ۱۳۸۱ همسری اختیار می‌کند و ۱۱۰ سکه طلا مهریه او قرار می‌دهد. قیمت سکه در آن سال حدود ۷۰ هزار تومان بوده است و حداقل حقوق کارگر در آن سال نیز در همین حدود تعیین شد. بر این اساس، هر یک سکه معادل حداقل حقوق مصوب یک‌ ماه کارگر بوده است. مرد ۱۱۰ سکه را ۱۱۰ ماه (نه سال و دو ماه) درآمد یک کارگر می‌دانسته و خود را توانا می‌دیده است که با کار و کوشش مداوم، ظرف حداکثر ده سال بتواند مهریه همسرش را بپردازد. حال اگر بنا شود در سال ۱۳۹۹ این مهریه دریافت و پرداخت شود، سکه در این سال تا ۱۶ میلیون تومان قیمت گرفت، در حالی که حداقل حقوق کارگر در این سال، کمتر از دو میلیون (۱۸۵۰۰۰۰ت.) قرار داده شد. بنابراین، یک سکه معادل درآمد هشت ماه یک کارگر شد! در چنین شرایطی پرداخت ۱۱۰ سکه چند سال طول می‌کشد؟! هر سال، حداکثر ۵/۱ سکه، ۱۱۰ سکه در طی ۷۳ سال!
سال ۱۳۸۱: درآمد یک ماه کارگر = قیمت یک سکه = ۷۰۰۰۰ت.
سال ۱۳۹۹: درآمد یک ماه کارگر × ۸ = قیمت یک سکه = ۱۶۰۰۰۰۰۰ت.

اگر تعیین مهریه بر پایه وجه رایج (ریال/تومان) موجب زیان و خسارت زنان بود، اینک نیز تعیین مهریه بر پایه سکه طلا مایه خسارت و زیان مردان شده است. چرا همواره مهریه را بر پایه عین (پول، طلا، زمین) قرار دهیم؟! می‌توان مهریه را کارکِرد و منفعت قرار داد! اجاره‌بهای یک مِلک در طی ده سال، نیمی از محصول یک باغ در طی ۱۰ سال، نیمی از درآمد مرد در طی ده سال و ...، این موارد همگی می‌تواند مهریه زوجه قرار گیرد.

به قرآن بازگردیم، تنها مورد خواستگاری و تعیین مهریه و شرایط ضمن عقد نکاح در قرآن، در جریان ازدواج حضرت موسی(ع) و دختر شعیب نقل شده است. پس از آنکه خواسته دختر و درخواست پسر احراز شد، پدرِ دختر در جایگاه وکیل، دختر خویش را به ازدواج حضرت موسی(ع) درآورد و مهریه و کابین؟! هشت سال داماد نزد پدرزن بماند و اجیر وی باشد! و اگر خود خواست، در آیات و سال دیگر نیز تا ۱۰ سال به تمام شود! و البته حضرت موسی(ع) در این ۱۰ سال از حاصل زحمت خویش سهمی داشت و شعیب و دخترش نیز سهمی داشتند. «قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِنْدِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ؛ شعيب گفت من مى‏‌خواهم يكى از اين دو دختر خود را كه مشاهده مى‌كنى به نكاح تو درآورم، به اين شرط كه هشت‏ سال براى من كار كنى و اگر ۱۰ سال را تمام گردانى، اختيار با تو است و نمى‏‌خواهم بر تو سخت گيرم و مرا ان‌شاء‌الله از درستكاران خواهى يافت.» (القصص،۲۷) و قابل توجه آنکه شعیب در پایان سخن خویش تصریح می‌کند که نمی‌خواهد بر داماد خویش سخت بگیرد، بلکه او را نیکوکار خواهد یافت!

پس تنها مورد تعیین مهریه در قرآن کریم، به منفعت است؛ هر چند در آیه بیستم سوره نساء سخن از تعیین مهر بر پایه اموال منقول (عین) نیز به میان آمده است. تعیین مهریه بر پایه منفعت/کارکرد در زمان پیامبر اکرم(ص) نیز رواج داشته است، چنانکه نقل شده مرد و زنی برای عقد ازدواج نزد پیامبر آمدند، مرد تهیدست بود و پیامبر اکرم(ص) آموزش قرآن را مهریه زن قرار داد. (الکافی، ج ۵، ص ۵۴۴).

تنها راه برون‌رفت از بحران مهریه و برای اینکه تورم و کاهش ارزش پول به زیان مرد یا زیان زن تمام نشود و با واقعیت‌های اقتصادی و مالی تناسب داشته باشد، آن است که مهریه بر پایه درآمد زوج یا درآمد مصوب کارگر تعیین شود. تعیین مهریه بر پایه توانایی مالی زوج در آیه ۲۳۶ سوره بقره مورد توجه قرار گرفته است؛ در این آیه مهرالمثل (مهر تعیین‌ نشده در عقد) بر پایه وضعیت مالی زوج تعیین می‌شود.

ـ خداوند حکیم (خردورز) است، قرآن حکیم و خردمحور است، شریعت وحیانی نیز خردبنیان است و بی‌گمان هیچ عقد، تعهد و شرط نابخردانه، از نظر شرعی مورد تأیید و امضا نخواهد بود. بسیاری از فقیهان این اصل را به‌عنوان یک قاعده فقهی مورد اتفاق به‌‍شمار آورده‌اند که بر اساس آن، هرگونه عقد و تعهد و شرط و دادوستد نابخردانه، از نظر شرعی اعتباری نخواهد داشت. (به‌عنوان نمونه ر.ک. العناوین الفقهیه، ج ۲، ص ۳۶۶).

حال به دیده انصاف بنگرید، پسر جوانی که شغل و درآمد ثابتی ندارد، یا حداکثر کارگر یا کارمند است و گذشته از هزینه‌های سنگین مسکن، خوراک، درمان و...، ۱۱۰ سکه طلا را به‌عنوان مهریه بر عهده می‌گیرد که به قیمت هم‌اکنون حاصل درآمد هفتاد سال کار وی خواهد بود، آیا چنین تعهدی سفیهانه نیست!

به هر روی، به نظر می‌رسد اگر مقدار مهریه به اندازه‌ای باشد که با وضعیت مالی زوج هیچ تناسبی نداشته باشد، چنین تعهدی نابخردانه و سفهی است و اعتبار شرعی ندارد. ممکن است گفته شود زوج خود بر چنین تعهدی اقدام کرده و به اراده آزاد و خواست خویش چنین عهدی بسته است و باید بر عهد خویش وفادار ماند! و در پاسخ باز تأکید می‌کنم که شریعت حکیم تنها و تنها عقود، عهود و شروط حکیمانه را که غرض و مقصد عاقلانه در آن هست، تأیید و امضا می‌کند و اگر کسی عقد و عهدی سفیهانه بر خود قرار دهد، مشروعیتی نخواهد داشت. فرض کنید مردی مهریه زن خویش را باری از پر مگسان قرار دهد، چنین مهری از آن نظر که سفیهانه است، مشروع نخواهد بود.

ـ تفاوت ذهنیت زوجین و واقع خارجی. به مثال پیشین بازگردیم. مردی در سال ۱۳۸۱ همسری اختیار می‌کند و مهریه وی را ۱۱۰ سکه طلا قرار می‌دهد و البته ذهنیت زوجین به هنگان عقد آن است که هر سکه تقریباً معادل درآمد یک ماه کارگر است و زوج می‌تواند حداکثر طی ۱۰ سال مهریه را بپردازد. حال در سال ۱۳۹۹، هر سکه طلا معادل هشت ماه حقوق کارگر می‌شود و پرداخت آن مهریه برابر با بیش از ۷۰ سال دستمزد فعلی کارگر است! نسبت میان پول، دستمزد و سکه طلا بسیار تغییر کرده است. آن تناسبی که در ذهن زوج و زوجه میان سکه و درآمد در سال ۱۳۸۱ بود، در سال ۱۳۹۹ از میان رفته است! در فقه، قاعده‌مانندی را بیان می‌کنند: ما قُصِد لم یَقَع، و ما وَقَعَ لم یُقصَد؛ آنچه مقصود (ذهنیت) بوده، واقع نشده و آنچه واقع شده، مقصود نبوده است! به‌عنوان نمونه، اگر فردی در تابستان قالب یخی خریداری کند و فروشنده در زمستان بیاید و قالب یخ را تحویل دهد، گویند یخ و قالب یخ همان است، ولی مقصود خریدار و فروشنده از این عقد یخ در تابستان بوده، نه در زمستان! آن‌گاه که ذهنیت (قصد) دو سوی عقد و عهد با واقعیت خارجی تغییر بسیار کند، به‌گونه‌ای که عرف وضعیت فعلی را مغایر با ذهنیت و مقصود دو سوی عهد و عقد بشمرد، این چنین عهد و عقدی باطل خواهد بود.

بر این اساس باید گفت: برای آنکه مهریه به زیان مرد یا زیان زن تمام نشود و پایه خردمندانه و استواری داشته باشد، باید بر پایه منفعت (درآمد) زوج تعیین شود.

تعیین مهریه بر پایه تعداد بسیار سکه طلا به دو دلیل مخدوش خواهد بود: سفهی بودن چنین مهریه‌ای، مغایرت مقصود (ذهنیت) زوجین در هنگام عقد با واقع خارجی به هنگام ادا (پرداخت) مهریه.

قوانین اخذ مهریه

درباره قوانین حاکم بر اخذ مهریه، بیان چهار نکته لازم است: تفکیک میان اراده آزاد زوجین در تعیین مهر و تعهد قضایی نهادهای حکومتی، نفی جرم‌انگاری در مسئله پرداخت مهریه، نفی کیفر زندان در پرداخت دیون و دریافت نیم‌عُشر (یک‌بیستم) اضافه بر محکومیت مالی به‌عنوان هزینه اجرای حکم.

ـ دختران و زنان حق دارند مهریه خویش را عین (پول، کالا) قرار دهند و چه بسا بر آن اصرار داشته باشند که سکه طلا را معیار مهریه خود قرار دهند و البته نمی‌توان و نباید آنان را به چیز دیگری مجبور کرد، ولی قانونگذاران و دستگاه قضایی به‌عنوان طرف سوم، می‌تواند در مرحله اخذ مهریه، از آن مهریه‌ای پشتیبانی کند که بر پایه درآمد و یا حداقل دستمزد کارگر تعیین شود و همچنین مهریه‌های تعیین‌ شده بر پایه سکه طلا را نیز در حدّ ۱۰ سال درآمد مرد پشتیبانی کند. بر این اساس، می‌توان میان آزادی اراده زوجین در تعیین مهریه و تعهد و پیگیری قضایی نظام حکومتی و قضایی تفکیک قائل شد و این تفکیک بر پایه رعایت مصالح عامه و تصحیح رویه نابخردانه و فرهنگ نادرست در تعیین مهریه شکل می‌گیرد.

ـ هم‌اینک پرداخت نکردن مهریه به‌عنوان جرم تلقی و کیفر بر آن قرار داده می‌شود. بی‌گمان پرداخت مهریه و هر بدهی دیگری و وفا به هر عقد و عهد مشروع و بخردانه‌ای، واجب و لازم است و البته ترک عمدی آن بدون مجوز و عذر، گناه است. ولی آیا هر گناهی، جرم است و کیفر قضایی دارد؟! اگر چنین است، باید سیستم قضایی برای دروغ گفتن، غیبت کردن، سخن‌چینی، تمسخر، طلا و ابریشم پوشیدن مردان، نگاه به نامحرم، خُلف وعده و... کیفر تعیین کند! مرد اگر دارایی و توانایی پرداخت مهریه دارد و از پرداخت آن امتناع می‌کند، به حکم قاضی، معادل مهریه تعیین‌ شده، اموالش در اختیار زوجه قرار می‌گیرد و اگر تنگدست بوده و از پرداخت مهریه ناتوان است، حکم مدیون معسِر بر او جاری است: مهلت، انتظار توانایی و دارایی مدیون. مردی که به سبب بیکار شدن، کسادی بازار، کم‌ارزش شدن پول ملی، بسته شدن شریان‌های اقتصادی و تجاری و...، از پرداخت مهریه همسرش ناتوان است، چه جرمی مرتکب شده است؟! آیا می‌توان وی را «کلاهبردار» دانست؟! به‌ویژه با توجه به نرخ فزاینده تورم و رشد چند برابری هزینه‌ها در برابر توقف یا رشد اندک درآمد مرد؟!

ـ و آخرین نکته، حکم به حبس مدیون است. سال‌ها مرسوم چنان بود که مدیون مهریه، دیه و دیون مالی و تجاری (ورشکستگان) به زندان محکوم می‌شدند. شمار محکومان به زندان در بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های خارجی و سوءمدیریت‌های داخلی چنان فزونی یافت که دستگاه قضا و نهادهای خیریه مردمی بر آن شدند که محکومان زندانی مدیون را به نحوی کاهش دهند! ولی پرسش اساسی آن است که بر چه اساسی مدیون معسر (تنگدست) زندانی می‌شود؟! یک روز زندگی انسان آزاد چه مقدار ارزش دارد که در برابر بدهی به زندان افتد و مدت عمرش هدر رود و از انجام کار مفید اقتصادی و اجتماعی باز بماند؟! خانواده مدیون چه جرمی مرتکب شده‌اند که به سبب تنگدستی، پدر یا مادر خویش را در کنار خویش نداشته باشند؟! اگر بنا بر آن است که احکام قضایی و کیفری نظام جمهوری اسلامی بر پایه شریعت اسلامی و فقه مدون سنتی باشد، مدیون بر پایه کدامین دلیل شرعی، محکوم به حبس می‌شود؟! این پرسش‌های بدون پاسخی است که همواره متوجه قانونگذاران و مسئولان قوه قضائیه می‌شود.

ـ بر اساس قوانین موجود وقتی مرد (زوج) محکوم به پرداخت مهریه شد، گذشته از هزینه‌های جاری دادرسی، یک‌بیستم مبلغ محکومیت مالی به‌عنوان هزینه اجرای حکم دریافت می‌شود. این هزینه از زوج گرفته می‌شود، حال بنگرید یک‌بیستم ۱۱۰ سکه طلا، ۵/۵ سکه طلا و با قیمت سال ۱۳۹۹ معادل ۸۸ میلیون تومان می‌شود! دریافت چنین هزینه گزافی چه مستند شرعی و یا توجیه عقلی دارد؟! اگر رسیدگی به دعاوی شاکیان، قضاوت و اخذ حقّ طلبکار از بدهکار به‌عنوان یک واجب کفایی شناخته شود، بر چه اساسی چنین وجهی به اجبار از محکوم اخذ می‌شود؟!

خلاصه طرح مهرآیین

ـ مهریه وجه پرداختی در برابر کامجویی نیست، تضمین زندگی زن (زوجه) نیست، اهرم فشار بر مرد (زوج) نیست؛ بلکه مهریه مایه استواری ازدواج و نشانه راستگویی مرد (زوج) در دعویِ محبت وی به همسرش است.

ـ تعیین مهریه بر پایه پول به زیان زوجه و تعیین مهریه بر پایه سکه طلا به زیان زوج است؛ تنها راه برون‌رفت از این مشکل، تعیین مهریه بر پایه درآمد متعارف زوج یا بر پایه حقوق مصوب قانونی در مدت زمان معین (حداکثر ۱۰ سال) است.

ـ مهریه‌های تعیین‌ شده بر پایه سکه طلا از دو ناحیه مخدوش است: در صورتی که شمار سکه قرارداد شده با وضعیت مالی زوج هیچ تناسبی نداشته باشد؛ این‌گونه قرارداد و تعهد مهریه، سفهی و نابخردانه است و البته شریعت حکیم عهد و شرط سفهی را تأیید و تقریر نمی‌کند. همچنین اگر ذهنیت و مقصود زوجین در هنگام عقد از سکه طلا (نسبت سکه طلا و درآمد زوج) با واقعیت خارجی در هنگام پرداخت مهریه بسیار تغییر کرده باشد، به مقتضای «قاعده ما وقع لم‌یقصد و ما قصد لم‌یقع»، مهریه قرار داده‌ شده (مهر المسمی) از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

ـ میان میزان مهریه قرار داده‌ شده و میزان مهریه دریافتی بر پایه قوانین حکومتی می‌توان تفکیک قائل شد؛ زوجه می‌تواند هر شمار سکه مهریه خویش قرار دهد، ولی دستگاه قضا مهریه دریافتی از مرد را فقط بر پایه درآمد وی در مدت معین‌ شده قانونی (به فرض ۱۰ سال) پشتیبانی کند. ناتوانی از پرداخت مهریه جُرم نیست. مردِ ناتوان از پرداخت مهریه و البته دیگر بدهکاران تنگدست نباید کیفر شوند. زندان کردن مدیون معسر (بدهکارِ تنگدست) با نص قرآن کریم مخالفت دارد، دریافت نیم‌عُشر (یک‌بیستم) از محکومان مالی از نظر شرعی موجَّه نیست.

مهریه در وضعیت کنونی بلای خانواده‌های ایرانی شده است، مگر آنکه بر پایه چهار بند فوق، مهریه مهرآیین شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
با سلام و درود بر شما و تمام اندیشمندان، خبرنگاران و خبرگزاری هایی که آینده جوانان و خانواده های ایرانی برایتان مهم است. واقعا که مهریه به عامل از هم پاشیدن خانواده ها تبدیل شده است.
0
0
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
متاسفانه تعدد قوانین دریافت مهریه در کشور ما این فشار را بیشتر و بیشتر میکند.
دریافت مهریه با کسر از حقوق بطور خالص و نه بعد از کسر کسورات، بستن حسابهای فرد، حراج اموال فرد و ... از این دست است.
متاسفانه طولانی شدن زمان بررسی اعتراض توسط ادارات ثبت در زمان ارسال به اداره ثبت استان این فشار را بیشتر نیز کرده است.
خواهش میکنم قوه قضاییه راهکاری برای این مشکل بیاندیشد.
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
بنده متولد۶۷هستم صرفابه دلیل نبودثبات شغلی و از اون مهمتر مهریه ازدواج نمیکنم....چراباید درخونه هرکی میری خیلی باانصاف باشه ۱۱۴سکه مهربندازه این چه رسم غلطیه منه جوان چراباید امضابدم نزدیک یکمیلیارد و دویست میلیون عندالمطالبه باید به ایشون بپردازم
ترجیح میدم مجردباشم......شکایتم رو پیش خدا میبرم
مجید
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
تمام تفسیرها منطبق با قوانین الهی و شرع میباشد ولی آیا این همه اطلاعات چه لزومی دارد که زمان تصویب آن بوجود نمی آید؟
0
0
محمدرضاپاسبان
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
سلام من ده ساله دارم سکه میدم الان خودم همسر و دو فرزند دارم و مستاجرم و به قرآن موندم دیگه شمارو بخدا قانون رو تصویب کنین تا کی باید سکه بدم و هی برم بازداشتگاه
1
0
گرفتار
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
درخواست می کنم عزیزان خبرگزاری ها این موضوع را پیگیری کنند متاسفانه با وجود صدور دستور رئیس قوه قضائیه در ارتباط با زندانی نشدن فرد معسر در موضوع مهریه، هنوز هم این مشکل وجود دارد و زندانی معسر در زندان هستند. خود بنده با وجود اینکه اعسارم پذیرفته و محرز شده 4 شاهد بردم باز با وجود اینکه قضات به این مسئله رسیدند که بنده ندارم 500 سکه بدهم بازم پیش پرداخت را 5 سکه بریدند که با تورم کنونی چیزی بالع بر 30 میلیون تومان می شود. بنده 3 فرزند دارم و ازدواج کردم درسته وقتی ندارم بازم باید 5 سکه بدهم؟ من چندبار اعسار زدم اما وقتی میگم ندارم شاهد بردم پرینت بانکها م رو بررسی کردن اما بازم 5 سکه بریدن خوب ندارم میگم ندارم باز مینویسن 5 سکه خواهشم از قوه قضائیه اینه پیش پرداخت کسی که اعسارش محرزه حذف بشود و خانواده های زیادی رو بخاطر این مبالغ از همن نپاشونیم و راهی زندان نشیم و اونجا از یک فرد سالم به یک فرد خلافکار تبدیل نشیم به نبود پدر برای 3 فرزند هم فکر بشه در صورت رفتن فرد معسر به زندان
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کسانی که عمدا یاسهوا ویابه تقلیدازرویه گذشته که اززمان قدیم معمول بوده تجارت مهریه را قانون کرده اند بایدپاسخگوی محضرالهی برای متلاشی کردن بنیان خانواده باشند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
با توجه به معضل مهریه که بخصوص در یکی دوسال گذشته بسیار جدی شده و تعداد درخواست مهریه و زندان افزایش یافته از ریاست محترم قوه قضائیه درخواست می شود طبق سنن اسلامی دفاتر ثبت ازدواج را مکلف کنند تا وقتی مسئله پرداخت مهریه حل نشده از ثبت ازدواج خودداری کنند یعنی پسر هنگام عقد مهریه را درحد توان خود کامل پرداخت نماید.
این رسم در دوران اسلامی رواج داشته است و سبب می شود تا دیگر افراد با ارقام جعلی که توان پرداخت ندارند و فقط برای چشم و هم چشمی است اقدام به ثبت مهریه نکنند. و خانواده عروس نیز نتواند فرد را مجبور به پرداخت پول زیاد و غیر ممکن کند چون هیچ کس حاضر به ازدواج با فرزندش نخواهد شد و قوانین ارث و نصف اموال همچنان برجا بماند.
متاسفانه در یکی دو سال اخیر قیمت سکه جهش بسیار چشمگیری داشته است. و همین افزایش قیمت باعث فشار بیش از پیش به افرادی که حکم به پرداخت مهریه دارند فشار وارد میکند. درحالیکه نه حقوق افراد به همین اندازه افزایش یافته و نه تورم مهار شده. این امر باعث افزایش فشار بسیار زیادی به مردم شده است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
آمار و ارقام نشان می دهد که مهریه های سنگین نمی تواند ضامن خوشبختی و یا مانعی برای از هم پاشیدگی خانواده ها باشد، پس چه خوب است که زنان و دختران جوان ما بیش از آنکه به دنبال مطالبه مهریه های سنگین و گاهی عجیب باشند تلاش کنند راه و رسم درست و با عشق زندگی کردن را از همسر خویش مطالبه کنند که مطمئناً این مطالبه می تواند ضامن خوشبختی افراد باشد
1
0
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
مهریه شرعی و قانونی است
ولی جهیزیه نه مبنای شرعی دارد نه قانونی
اما دختران زیادی به خاطر نداشتن استطاعت خرید جهیرزیه ازدواج نمی کنند یا سالها از همسر و خانواده او به خاطر کم بودن جهیزیه سرکوفت و سرزنش می شنوند
در بعضی استانها جهیزیه را مرد تهیه می کند ولی در بسیاری از استانها نه تنها به عهده خانواده دختر است بلکه خانواده داماد بسیار سختگیر و متوقع هستند که جهیزیه بهترین باشد
همسر یکی از آشنایان ما عروسی را به خاطر مختصر بودن جهیزیه به هم زد و گفت سر من کلاه گذاشته اید چون دختران دیگر فامیل ما جهیزیه مفصل داشته اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
زمان آن فرا رسیده که خانواده ها، دختران و پسران جوان و مسئولان ذی ربط چاره ای بیندیشند و راه حلی را پیشنهاد دهند که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب
1
0
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
مهریه و حق طلاق زنان شده آفت جامعه و خانواده!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
متاسفانه مسئله مهریه به یک معضل بسیار بزرگ در کشور ما تبدیل شده است و این مسئله در کنار بی توجهی های مسئولین امر، به گسترش یک فرهنگ اشتباه منجر شده است تا آنجا که علاوه بر کاهش میل و رغبت جوانان به ازدواج، در جامعه ما حجم زیادی از پرونده های مهریه در محاکم قضائی مطرح گردیده و متاسفانه یک فرد به جرم ازدواج می‌تواند زندانی شود
0
0
کاملی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
مهریه ای که در سنت و شرع مقدس پیش بینی شده به عنوان یک سرمایه نیست و امروز موضوع مهریه از اهداف نخستین وضع آن کاملا دور شده و نه تنها عاملی برای تحکیم نهاد خانواده نیست؛ بلکه موجب سیطره نگاه مادی بر معنویت عشق و علاقه ای است که لازمه استمرار و بقای زندگی مشترک است
1
0
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
بسیار نظرات درستی مطرح شده، قیمت سکه در ده سال گذشته چهل برابر افزایش داشته، آخه این چگونه حقیست که نه مبلغ مشخص داره و نه تاریخ مشخص، در کجای دنیا همچین چک سفید امضایی وصول میگردد؟ حذف ضمانت اجرایی مهریه هر چه سریعتر باید اعمال گردد چراکه هیچ منطق و عدلی در این قانون ظالمانه وجود ندارد و فقط موجب آبروریزی و کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق میشود
فراهانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
طبق ماده ۱۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هیچ کس را نمی‌توان تنها به این علت که قادر به اجرای یک تعهد قراردادی خود نیست زندانی کرد. ما به این میثاق هم پیوسته ایم و این حقیقت را نیز نباید از نظر دور نگه داشت که حبس نوعی مجازات و واکنشی است در برابر اقدام مجرمانه، اما عدم استطاعت در پرداخت مهریه عمل مجرمانه نیست که در برابر آن مدیون محبوس گردد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
مهریه بدهکاری نیست که با اون مقایسه میشه مهریه یه هدیه است که الان به خاطر قانون اشتباه گریبان جوان بیچاره رو میگیره و راهی زندان میشه
1
0
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مهریه آنچنان که در روایات دینی ما آمده است نشانی از علاقه مرد به زن است و در واقع نوعی هدیه شرعی است. قاعدتاً مهریه باید قبل از ثبت و جاری شدن عقد از سوی زوج به زوجه پرداخت گردد و یا به میزان توانائی مرد تعیین گردد. اینکه چرا این موضوعات تا کنون مغفول مانده و برای ثبت مهریه نه نیاز به اعتبارسنجی مالی مرد هست و نه سقفی برای آن از سوی قانون گذار تعیین شده است را باید مسئولین و قانوگذاران پاسخگو باشند نه آن جوان مشتاق ازدواجی که ناآگاهانه و صرفاً برای رسیدن به فرد مورد علاقه خود هر تعهد غیر منطقی را بدون بررسی عواقب آن پذیرفته است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
بهترین راه حل اینه که آقا پسرها توی خواستگاری زیر بار مهریه سنگین نرن
شب خواستگاری ازتون مهریه بالا خواستن قبول نکنید والسلام
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
بس که مردامون خوبن و فهمیییییییده!
یه جوری حرف نزنین که آدم فکر کنه وسط بهشتی از مردان عاقل و بالغ و همه چیز تمام
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
وقتی حق طلاق با مرد است و مرد حق چند همسری و محدود کردن آزادی های زن را دارد بدون مهریه زن به اسیر دست بسته تبدیل می شود که در زندان مرد گرفتار شده است
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
از قدیم گفته اند: مهر را کی داده ، کی گرفته!
0
1
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
ظالمانه ترین قانون,قانون مهریه فعلی هست که داروندار مرد رو میگیرن و زندانی میکنن و باهاش مانند یک جنایتکار رفتار میکنن این قانون اشتباه باید اصلاح بشه واگر نه دیگه تو ایران خانواده ای نخواهد ماند
ناشناس
|
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
یازده سال درگیر دادگاه وکلانتری و زندانم به خاطر همین حرف که به منم گفتند کل اونچه که از نوجوونی بدست آورده بودم از بین رفت هنوز هم رضایت نمیدن کل جوونیم سوخت نه از طرفم میگذرم نه از قاضی و نه از کسانی که این قانون من در آوردی مهریه رو تصویب کردند و اجرا می‌کنند هزار سکه هم میخوان ثبت کنن ولی با پشتوانه سند ، توی بلاد کفر هم اینجور نیست که از یه جوونی که فکر میکنه عاشقه یه امضا بگیرن بعد تا آخر عمر به بردگی بگیرنش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
میزان مهریه در اسلام تعیین شده است که به نام «مهر السنه» شناخته می شود و میزان آن معادل با 1500 گرم نقره است. مکروه است که مهریه بیش از این مقدار باشد
قانون می تواند حداقل میزان «مهرالمثل» را معادل با مهر السنه تعیین کند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
مهمتر از خود مهریه «اثر مهریه» است که زن میتونه چند روزه زندگی مرد رو قفل کنه، حسابهاش رو مسدود کنه، ماشینش رو توقیف کنه، ممنوع الخروجش کنه، به کسب و کارش لطمه بزنه و....
همه این اتفاقات چند روزه میفته تا دادگاه و حکم و.... که چند ماه طول میکشه و تو این شرایط اقتصادی زیست اقتصادی مرد نابود میشه و آثار زیانبارش تو کسب و کار دامن فرد و جامعه رو هم می گیره.
آیا این آثار زیانبار اجرای سریع حکم مهریه جایی محاسبه میشه؟!؟!؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
با سلام
در یک کلام تحت هر شرایطی حبس غیر قانونیه
و چوب لای چرخ جامعه و ضایع شدن بیت المال
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
متاسفانه قوانین فعلی خانواده که یکی هم همین مهریه است باعث از هم پاشیدن بسیاری از خانواده ها شده .
حل کردن موضوع به این واضح و روشنی اینقدر سخت است ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
قبل از اینکه بخواهیم به موضوع حل مهریه بپردازیم ابتدا باید ببینیم خداوند هدف ازدواج را چه چیزی تعیین نموده است:

«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»،

آیه 21 سوره روم

و از نشانه‌ هاى قدرت اوست كه برايتان از جنس خودتان همسرانى آفريد که در کنار او آرامش بگیرید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ یقیناً در این کار نشانه هایی است برای افرادی که می اندیشند

پس از منظر قرآن رسیدن به آرامش هدف اصلی ازدواج است و هر مسئله ای که این آرامش را برهم بزند، برخلاف منطق قرآن است
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
مشکل مهریه الان مورد خیلی مهمی برا جامعه ماست ، امیدوارم با قول هایی که کمیسیون قضایی مجلس پیش تر جهت حل مشکل فشار مهریه بر مردان را داده اند این مشکل حل بشه ، چون خود بنده طلبه با حداقل درآمد هستم و بصورت حداقلی امرا معاش میکنم و همچنین اقساط مهریه همسر سابقم را نیز بعد طلاق پرداخت میکنم.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
با افزایش بی سابقه قیمت سکه در سال های اخیر، مهریه تبدیل به ناهنجاری جامعه شده و امیدوارم با اصلاح هر چه سریعتر قانون، شاهد افزایش آمار ازدواج و کاهش طلاق باشیم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
امیدواریم که گوش شنوا در مجلس و دستگاه قضایی پیدا شود و با اصلاح قوانین مشکلات عدیده موجود مرتفع گردد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۴
ممنون ازتون برای این خبر و پیشنهاد ها با قربانیان مهریه در دادگاه ها ماننده قاتل و خلاف کار های حرفه ای برخورد میشه قضات حتا اجازه دفاع و صحبت کردن هم به ما نمیدن خیلی از رای ها سلیقه‌ای صادر میشه با این که تمام حساب ها چند سال هست از طرف اداره ثبت توقیف شده هیچ گونه دارایی نداریم یا شغل ثابت یا با درآمد بالا اما بازم رای های سنگین صادر میشه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
43 ساله هستم و مجرد. به علت مهریه سنگین و تعیین شرایط سخت امکان ازدواج ندارم. از نظر من عقد کردن با مهریه ای که هیچ وقت قادر به پرداخت آن نخواهیم بود باطل است
1
0
خاکراه
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
این جهنمی که می گید بخش زیادش بخاطر از بین رفتن نظم خانواده هاست مثلا شما تمکین را حساب کنید امروز کمتر زنی هست که از شوهرش تمکین کند چرا ؟ چون زنان بسیار قدرت گرفتند خصوصا در بحث مالی . قدیم هم زندگی ها مشکلات و دعوا داشت چرا انقدر به مشکلات حاد خوردن و طلاق به نسبت امروز کمتر بود ؟ چون مادران و مادربزرگ های ما به ازدواج به شکل دیگری نگاه می کردند پخته تر بودند رفتارهاشون سازنده تر بود واقعا دنبال زندگی کردن بودند و خانواده ها نظم داشت مثل همان تمکین و اتفاقا صبوری و سازندگی زنان خیلی از مشکلات را هم حل می کرد بحران امروز ریشه اصلیش تو قدرت گرفتن دختران و زنان و تغییر فلسفه ازدواج از زندگی کردن و سازندگی به بیزینس مربوط می شه همین تعداد سکه رقمی در حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان می شود مرد کوچکترین حرفی بزند زن می گوید مهرمو بده طلاق ! این قوانین بدجوری مردان را گوشه رینگ انداخته آن هم با وجود این همه گرانی و تورم و خروجیش این شده که دیگه خیلی از پسران جرات رفتن به سمت ازدواج را هم ندارند قدرت باید از دختران و زنان گرفته شود حالا باید فکری کرد که اگر زنی واقعا به مشکل جدی خورد که دادگاه جدی بودن آن مشکل را تایید کرد مورد حمایت قرار بگیرد بنحوی که در گذران زندگی به مشکل نخورد باور کنید بعدش همه چیز درست خواهد شد . این قوانین و وجود اژدهای فمنیسم باعث شده تقی به توقی بخورد زن طلاق بخواهد به مدد همان پشت محکمی که قوانین برایش ساخته اند .
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۱
دولت ها امتیازات اساسی بدهد ( خانه با یک پنجم قیمت به خانواده ای که حداقل ۵ فرزند بیاورند، افزایش ٥٠درصدی حقوق و مزایا ، بخشش مالیات و اجاره ها، خدمات درمانی و بهداشتی رایگان ، خدمات آموزشی تحصیلی و دانشگاهی رایگان ووو)!

اگر این امتیازات داده شود بلاشک ازدواج زياد شده و جمعیت ایران ظرف یک دهه ، چند برابر میشود

ولی آقایون و حضرات میخواهند همه چیز براشون مفت تمام بشه و بار اصلی بر دوش مردم باشه ،،،

ضمنا از قوه قضاییه این انتظار است که در گام دوم انقلاب و طرح تحول در این قوه ، به خانواده ها و زوجین بیشتر از قبل توجه کنند

متاسفانه جدایی و طلاق های بی جهت مجددا در حال افزایش است و در اکثر موارد زوجه (خانم) با کوچکترین بهانه ای به دادگاه مراجعه و مهریه به اجرا میگذارن و درخواست متارکه دارد !

قوانین و قضات خانواده باید تغییر رویکرد بدهند و با سختگیری مضاعف مانع طلاق های بیخودی شوند.
مثلا زنانی که با بهانه های واهی درخواست مهریه و طلاق دارند باید به زندان ، و اگر شاغل باشند انفصال از کار و جریمه های مالی محکوم شوند و آقایونی هم که با اذیت و آزار همسر بدنبال طلاق بی دلیل و واهی هستند نیز به زندان و جریمه محکوم شوند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
لطفا به معضل #مهریه که در سالهای اخیر تبدیل به یک بیزینس پرسود و‌ نوعی کاسبی شده رسیدگی کنید . طبق شرع مبین اسلام و فتوای مراجع و علما #مهریه هدیه است و بدهی و دین نیست ، این تعریف و تفسیر قانونی عجیب در هیچ کشور اسلامی وجود ندارد. در کجای دنیا مرد را به جرم ازدواج زندانی میکنند !! قشر نوظهور #کاسبان_مهریه در حال نابودی کانون خانواده به قیمت کاسبی با ابزار #مهریه میباشد و امار قوه قضاییه که بیش از ۸۰ درصد اجراییات #مهریه در دوران عقد است دلیل قاطع بر این موضوع است، یعنی ازدواج به قصد و نیت اجرای #مهریه و کاسبی و بیزینس با ازدواج .
کاهش شدید امار ازدواج ، افزایش شدید امار طلاق و کاهش شدید نرخ فرزند اوری (کمترین میزان در تاریخ کشور) و زندانی شدن مردان به جرم ازدواج از نتایج تبدیل امر مقدس ازدواج به کاسبی و بیزینس توسط قشر #کاسبان_مهریه است .
متاسفانه قوانین غلط در این زمینه نقش حمایتی برای #کاسبان_مهریه دارد که موجب نابودی کانون خانواده شده اند .

#کاسبان_مهریه
#زندان_نتیجه_ازدواج
#مهریه_هدیه_است _نه_بدهی
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
مهریه باید هدیه ای باشه در حدود بضاعت مرد و مطابق با آموزه های اسلامی نه ابزار فشار برای گسستن کانون خانواده .
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
به نظر بنده کلا بایستی مهریه چون هدیه است ضمانت قانونی اش برداشته شود. مثل تمکین زن که ضمانت اجرایی ندارد !!!! همین موضوع کلا حلال مشکلات است و باعث میشود زنان علاقمند به مهریه با تمکین و حسن معاشرت به مقصود خود برسند نه با تهدید حبس و زندان و توقیف اموال.... ضمنا عبارت مرکب عندالمطالبه یعنی هر موقع مطالبه کرد که این زمان که مجهوله در عندالمطالبه عقد باطله و کلا عقد غرری است. عندالمطالبه درست تعریف قانونی نشده. آخه یعنی چی زوج خودش را بدهکار کنه و زوجه هم بگه هرموقع که طلب کردم میگیرم. قصد و اراده زوجه مخدوش هست و فاقد عنصر زمان است و این خودش عقد را باطل می‌کنه ! مهریه یک توافق دوستانه است که در زمان عقد قبض و اقباض نمی شود و این به نظرم دارای اشکال هست. زوج متعهد میشه به دینی که اصلا وجود خارجی نداره و زوجه هم میگه هر وقت طلب کردم باید بدی. یعنی مسلما حالا طلب ندارم و آینده میخوام. خوب ممکنه وضعیت مالی زوج در آینده بدتر بشه قطعا باید از ضمانت اجرایی ش کاسته بشه و عندالاستطاعه بشه. #اصلاح_فوری_قانون_مهریه #حذف_جلب_بخاطر_مهریه #حذف_زندان_مهریه
1
0
حسن رمضانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
زني. كه بچه. ندارد از شوهر اول. وكمتر از پنج سال. زندگي. نكرده. وازدواج. مجدد. كرده. به. تعداد. سالي كه. زندگي. كرده. سالي يك سكه. بقيه حرام است. از شوهر اول سكه بگيري. ومهرت. را. تو. بغل. شوهر. دوم. اجرا. كني. از حيوان. پست تر
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
مسولین گرامی شما را به خدا مشکل مهریه را حل کنید و جوانها را نجات بدید بیخود نیست که همه از ازدواج میترسن یعنی چی دختری که نه دین میشناسه نه نماز میخونه و........ فقط بلده بگه مهریه حق شرعی منه چطور فقط به مهریه پایبندند ولی به هیچ اصلی از اسلام توجه ندارند حداقل قیمت سکه را مطابق با زمان عقد حساب کنید وجلوی کاسبی بعضی از زنان شیاد را بگیرید تو را خداهر چه زودتر به این مساله رسیدگی کنید خانواده های درگیر طلاق دارند نابود میشند
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
اسلام اول ببینید مردان و زنان چقدر به اسلام پایبند هستند ودوم اینکه زن بدبخت در زندگی زناشویی زجربکشه وجوونی بزاره تا دست آخر مردان به راحتی او مثل آشغال دور بیندازند وبه خوشی با نفر بعد زندگی کنند وزن بیوه دست خالی بدبخت زندگی کنه اسلام حکم اعدام برای مرد خیانتکار وسنگ سار برای زن خیانتکار گذاشته لطفا اون اجرا کنید حق زنان بدبخت راصایع نکنید
1
0
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵
چرا مسئولین فقط حرف میزنن و کاری نمیکنن ?????? طرف خانمش دوست پسر داره ولی به خاطر ترس از مهریه نمیتونه کاری بکنه .مسئولین برن تو بطن جامعه وببینن این مهریه چه ها میکنه با خانواده ها ???!!!! اینهمه حرف کارساز نیست .بیاییدمثل تمام دنیا از تصنیف اموال بدست آمده در زندگی مشترک و مهرالسنه استفاده بکنید .چرا باید یه خانم بعد ۵ ماه زندگی بیاد خونه ی پدریه مرد بیچاره رو به خاطر مهریه توقیف کنه ????? آخه این قانون مهریه به جز تخم نفاق ارمغانی برای زندگی مشترک نداره .مرد بیچاره میره پول نزول میکنه که سکه بخره که زندان نره .چرااااا کاری نمیکنید ????
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
قانون مهریه در کشور ما کلا اشتباهه مسولین خواهشا زودتر تصمیم بگیرید وخانواده ها را نجات دهید الان خودم سه پسربالای ۳۰سال دارم که گفتند تا موضوع مهریه روشن نشه ازدواج نمیکنیم حالا اگه صد سالمون هم بشه مهم نیست گناهش گردن کسی که مسئول این موضوع است مهریه
1
0
انسان خوب
Iran, Islamic Republic of
۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
دلیلی ندارد مرد مهریه بدهد و اصلا ازدواج دلیلی ندارد که برای زن مهریه تخصیص دهد. چون تمام خرج و مخارج با مرد است و زن فقط مفت خوری می کند و هیچ کارایی ندارد. بهتر است کلا اگر مهریه ای در نظر گرفته شده است، زن به همان مقدار سفته به مرد بدهد که در صورت اجرا گذاشتن مرد بتواند سفته ها را اجرا بگذارد و جفتشان به زندان بروند. یکی به زندان بند زنان و دیگری بند مردان. اینجوری با خوبی و خوشی جفتشان در زندان می پوسند. کلا مگر مغز خر خورده اید که از دواج کنید. قانون ازدواج کلا چرنده. اگه به حرف مرد اعتماد نیست و مهریه قرار می دهند آن هم سند رسمی محضری، شما آقایان هم که اصل خرج و مخارج با شماست از زن طلب سفته کنید یا ازش معادل مهریه جهیزیه بخواهید. فراموش نکنید که بیش از یک سوم ازدواج ها به طلاق منجر شده است طبق آمار. پس تا می توانید ازدواج نکنید که به زندان نروید. زن هیچ فایده ای ندارد، جز اینکه مختو میخوره.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
به وضعیت مهریه سامان دهید نمی شه که کسی به خاطر رودربایستی در مجلس عقد زیر بار چند صد سکه بره باید قانونی جلوی ثبت مهریه بالای 14 سکه را بگیرند
0
0