۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۱
کد خبر: ۶۷۶۶۳۲
مؤلف موسوعه تسبیح کوثر مطرح کرد؛

لزوم پرداختن به معارف نهفته در تسبیحات حضرت زهرا

لزوم پرداختن به معارف نهفته در تسبیحات حضرت زهرا
حجت الاسلام موسوی گفت: از آنجا که در رابطه با تسبیحات حضرت زهرا (س) کار مفصلی صورت نگرفته است تصمیم گرفته شد تا نسبت به تألیف این اثر اقدام شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی در آیین رونمایی از اثر خود با عنوان موسوعه تسبیح کوثر که عصر امروز برگزار شد با اشاره به انگیزه خود از تألیف این اثر گفت: از آنجا که در رابطه با تسبیحات حضرت زهرا (س) کار مفصلی صورت نگرفته است تصمیم گرفتم تا نسبت به تألیف این اثر اقدام کنم.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: سؤالی که شاید اینجا مطرح شود این است که چرا نام کوثر را برای این تسبیح گذاشته ایم و پاسخ این است که در همه دستوارات و کارهایی که انسان بدان مأمور شده است محدودیت هایی وجود دارد و در اموری مانند نماز و روزه و خمس این محدودیت مشهود است اما این محدودیت در ذکر نیست و برای آن حدی شمرده نشده است..

وی افزود: برای ذکر حدی نیست و در همه زمان ها مطرح است و از طرفی تسبیحات حضرت زهرا(س) جامع اذکار است و تحلیل، تحمید و تسبیح در آن آمده است از این رو این ذکر کثیر در این تسبیحات تعین دارد و هم ذکر کبیر است و هم ذکر کثیر چرا که کیفیت و کمیت را هردو داراست.

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد این مهم نیاز به تحقیق و بررسی دارد و پرداختن به جنبه شرعی موضوع کافی نیست و لازم است به لحاظ فقه الحدیثی و فقه المعارفی موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

این استاد حوزه علمیه گفت: این اثر نتیجه دو سال کار تحقیقاتی است و در فصل اول آن به اصل مسأله ذکر پرداخته شده است و در ادامه نیز این موضوع مهم مورد بررسی قرار گرفته که چرا وقتی حضرت زهرا (س) از پدر بزرگوارشان خادمه ای طلب کردند تا کمک کار ایشان باشد پیامبر(ص) به جای خادمه ذکری به ایشان آموختند و چه اسراری در این ذکر نهفته است.

وی ابراز داشت: در این اثر به ذکر روایت بسنده نشده است و به درایت روایات پرداخته شده است و ما در اهمیت این تسبیح روایات متعددی داریم از جمله این عبارت امام صادق(ع) است که در آن تسبیحات حضرت زهرا(س) را از هزار رکعت نماز مستحبی نزد خود بالاتر می شمارند.

حجت الاسلام موسوی بیان داشت: بحث تقدم و تأخر تحمید بر تسبیح یکی از چالشی ترین بحث های این کتاب است که در یک بخش به آن پرداخته شده و ادله موافقان و مخالفان در این بخش ذکر شده و پس از بررسی در نهایت نظر خود را ذکر کرده ایم.

وی افزود: در تألیف این کتاب سعی شده است تا کلمات مغلق ترجمه شود و اصطلاحات علمی نظیر اصطلاحات فلسفی و اصولی و دیگر علوم در انتهای هر جلد به طور کامل شرح داده شود تا اثر برای همگان قابل استفاده باشد و در نهایت این کار را به روح بلند حضرت حمزه (ع) هدیه کردیم./1399/

ارسال نظرات