کتاب «جایگاه رسانه ملی در تقویت نهاد خانواده» منتشر شد
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، این کتاب مجموعه نظریات و تحلیلهای مرتبط با تحلیل تاثیرات رسانههای ارتباط جمعی به ویژه «رسانه ملی» بر جامعه و به طور نهاد خانواده را با رویکردی پژوهشی و مقایسهای منتشر شده است.
حمیدرضا منتظری پژوهشگر و کارشناسارشد مدیریت رسانه در بخشی از پیشگفتار این کتاب نوشته است: «در دنیای امروز، وسایل ارتباط جمعی با انتقال گسترده اطلاعات و شکلدهی موثر افکار عمومی، در توسعه و تغییر تمدن ِ فرهنگی بشری از جایگاه قابل توجهی برخوردار هستند. نهاد خانواده با دارا بودن پیشینه و قدمتی به تاریخ آفرینش بشر، مهمترین و مقدماتیترین واحد جامعه بشری است و در تعبیری دیگر، نهاد آغازگر زندگی اجتماعی انسان در اجتماع بهشمار میرود؛ نهادی که در سیمای مطلوب آن، کانون تعادل، آرامش و شکلگیری شخصیت انسانها و همچنین نخستین بستر مناسب انتقال فرهنگ و آموزههای بنیادین اخلاقی و تربیتی" بهشمار میآید.»
منتظری مدرس سینما و رسانه در تألیف و تدوین کتاب «جایگاه رسانه ملی در تقویت نهاد خانواده»، بسته به فراخور بحث در مواردی از ترجمهی مطالب منتقدان برجستهای همچون جان تامپسون، آلبرت باندورا، کریس بارکر، جورج گرینر، استفاده و تلاش کرده قدمی در راستای آسیبشناسی خلاء موجود در زمینهی مطالعات خانواده و رسانههای جمعی بویژه تلویزیون بردارد و بستری برای ادامه فعالیتهای پژوهشی و توسعه و تعمیق مطالعات رسانهای و اجتماعی فراهم نماید.
در بخش دیگری از مقدمه این کتاب آمده است: «امروزه با تغییر شرایط و مناسبات اجتماعی، خانواده با تحولات معناداری از جمله بحرانهای مختلف پوچی و زوال امید مواجه است؛ به گونهای که نقطه عطف "بحران خانواده"، از دست دادن ارزشهای ذاتی و تنزل "استحکام بنیان خانواده" است. در میان انبوه رسانههای در دسترس افراد جامعه، "رسانهملی" به دلیل گستره گسترده مخاطبانش از نظر قدرت تعمیق و تبیین آموزش غیررسمی و الگوسازی بنیادین در جامعه و خانواده، همچنان و همواره از جایگاهی قابل تأمل برخوردار است.»
کتاب «جایگاه رسانه ملی در تقویت نهاد خانواده» را انتشارات علمی و پژوهشی «بوعلی» و با قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است./826/