۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۶۸۳۴۹
مسیر گمراهی؛

برخی مسأله وحدت را درست فهم نکرده اند

برخی مسأله وحدت را درست فهم نکرده اند
حجت الاسلام فاریاب گفت: اگر بخواهیم به شخصی نسبت کفر بدهیم باید معیار اسلام را در این خصوص در نظر بگیریم؛ معیار اسلام گفتن شهادتین است.

حجت الاسلام محمدحسین فاریاب استاد کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خیرگزاری رسا، با اشاره به سخنان سید کمال حیدری در رابطه با کفر باطنی اهل سنت بیان داشت: اگر بخواهیم به شخصی نسبت کفر بدهیم باید معیار اسلام را در این خصوص در نظر بگیریم و ببینیم آیا این شخص با توجه به معیارهای دین کافر به حساب می آید؟

وی ادامه داد: معیار اسلام در این رابطه این است که هر شخصی شهادتین را بر زبان جاری کند در جرگه اسلام وارد می شود؛ به عبارت دیگر پذیرفتن الله به عنوان یگانه پروردگار عالم و نیز پذیرش مقام رسالت رسول اکرم (ص) دو شرط اسلام است و هرکس این ها را پذیرفت از مسلمین شمرده می شود.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: البته این نکته ضروری است که شخصی که به مقام رسالت حضرت ختمی مرتبت (ص) اذعان دارد باید امر ایشان را مطاع بداند و اگر امری را که می داند از جانب پیامبر (ص) صادر شده است به طور عمد وقعی ننهد و آن را نپذیرد، کافر است چرا که این به معنی انکار پیامبری رسول خداست.

وی ادامه داد: اما این در مورد اهل سنت صادق نیست چرا که اهل سنت مدعی هستند که به طور مثال در ماجرای جانشینی امیر المؤمنین امر رسول خدا در این خصوص برای ما اثبات نشده است، از این رو نمی توان به آن ها نسبت کفر داد.

حجت الاسلام فاریاب با اشاره به مسأله وحدت اظهار داشت: برخی بحث وحدت را درست فهم نکرده اند و آن را به منزله عدول از اصول شیعه گرفته اند از این رو با آن به مقابله می پردازند چرا که این ها وحدت را با دست برداشتن از اعتقادات مسلم شیعه مترادف گرفته اند در حالی که این صحیح نیست و وحدت به معنای تکیه بر روی نقاط مشترک فرق اسلامی برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان است.

وی گفت: این حفظ وحدت در سیره امیرالمؤمنین (ع) و دیگر معصومین دیده می شود به طوری که ایشان برای حفظ اساس دین از برخی حقوق خود گذشتند و سکوت اختیار کردند تا دین پایدار بماند و به دست ما برسد./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات