۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۶۶۲۱۹۳

کتاب سه شهید منتشر شد

کتاب سه شهید منتشر شد
کتاب «سه شهید»، نیم‌نگاهی به زندگانی و خاطرات سه شهید شاخص انقلاب، شهید طیب حاج رضایی، شهید سید علی اندرزگو و شهید محمدعلی رجایی؛ نوشته حمید داودآبادی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات شهید کاظمی کتاب «سه شهید»، نیم‌نگاهی به زندگانی و خاطرات سه شهید شاخص انقلاب، شهید طیب حاج رضایی، شهید سید علی اندرزگو و شهید محمدعلی رجایی؛ نوشته حمید داودآبادی را منتشر کرده است.

ساختار کتاب:

کتاب سه شهید نوشته حمید داودآبادی دربردارنده گفت‌وگوی صریح با خانواده‌های سه شهید شاخص انقلاب، شهید طیب حاج رضایی، شهید سید علی اندرزگو و شهید محمدعلی رجایی می‌باشد.

در مقدمه بخش سوم از این کتاب درباره شهید رجایی این چنین می‌خوانیم:

شهید محمدعلی رجایی دومین رئیس‌جمهور اسلامی ایران بود که در یک ترور در دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسید. در این کتاب در بخشی که مصاحبه عاتقه صدیقی همسر شهید رجایی آمده خواننده با زندگی شخصی و احوال شهید رجایی در ارتباط با همسر، خانواده و اطرافیان آشنا می‌شود. سلوک شهید رجایی و همچنین مواجهه او با دوستان و هم‌رزمان از بخش‌های جالب توجه این کتاب است.

شهید رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 58 به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب و در دولت بنی‌صدر به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد. پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری شهید محمدعلی رجایی به سمت رئیس‌جمهور اسلامی ایران رسید. در کتاب «سه شهید» خواننده با حالات و رفتار این شهید انقلاب پس از تصدی مسئولیت‌های مهمی چون نخست‌وزیری و ریاست جمهوری آشنا می‌شود و به مشی ساده زیستانه او در آن دوره بیشتر پی می‌برد. حتی در بخشی از کتاب اشاره می‌شود که شهید رجایی در دوران نوجوانی به دست فروشی اشتغال داشته و این نشان می‌دهد که این شخصیت از ابتدا سخت‌کوش بوده و برای زندگی و کسب حلال از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرده است.

در صفحه 214 از این کتاب که مصاحبه با همسر شهید رجایی است چنین می‌خوانیم:

ایشان در خانه چند دست لباس داشت؟ در طول زندگی‌مان توی این بیست سال، سه دست یا چهار دست لباس دوختند که توی نوع پوشیدن این کفش و لباس، مو را از ماست می‌کشید. بیرون می‌آمدند، چنان مقید بودند پیش لباس رسمی بپوشند. هیچ وقت با لباس زیر توی خانه پیش میهمان نمی‌آمد. لباس‌هایی را که کهنه می‌شد یک درجه دو درجه کهنه می‌شدند، بیرون نمی‌توانست استفاده کند، می‌گذاشت برای میهمانی که توی خانه می‌آمد تا لباس‌های رسمی بپوشد. مثلاً برای کوه می‌خواست برود، یه جفت کفش قبلی‌ها که کهنه شده و وارفته بود، پاره پوره‌ها را می‌گذاشت؛ تخت می‌انداخت برای کوه. کفش نو را فقط برای محل کارش می‌گذاشت. این باعث شده بود که ایشان در حداقل لباس هزینه کند. این جوری بگویم که در طول سال، حداقل هزینه را برای لباس می‌کرد یا پوشاک و کفش و هر چیزی.

در پشت جلد کتاب چنین آمده است:

وارد دفتر «ازغندی» شدیم. دور اتاق مبلمان بود. به لج آن‌ها و برای این که خودم را به سادگی بزنم، رفتم وسط اتاق نشستم روی زمین. پشتی یکی از مبل‌ها را برداشتم و مهدی را روی پایم گذاشتم و خواباندم. گفتند که بنشینم روی مبل، ولی من گفتم: «ما تا حالا توی زندگی مون از این چیزها ندیدیم، همین جا خوبه.» یکی از آن‌ها به بقیه گفت: «این زن ساده است و چیزی نمی‌فهمد.» ولی یکی دیگر گفت: «نه، این داره زرنگی می کنه، او با شوهرش هم دست بوده.»

ویژگی اثر:

کتاب به‌صورت مصاحبه ساده و با بیانی خودمانی جمع‌آوری‌شده است که خواننده اصلاً احساس اینکه دارد یک کتاب می‌خواند را ندارد بلکه خود را در فضای صمیمی مصاحبه گیرنده می‌پندارد.

موسسه انتشارات شهید احمد کاظمی کتاب «سه شهید»، نیم‌نگاهی به زندگانی و خاطرات سه شهید شاخص انقلاب، نوشته حمید داودآبادی را در 236 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 18000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه اول، فروشگاه 131 مراجعه و یا با شماره تلفن: 37840844-025 تماس حاصل نمایند./826/ن602/ق

ارسال نظرات