ترویج الگوهای منحط غربی از سوی روشفکران با ظاهر تحول خواهی
حجت الاسلام فرهاد دهقانی مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع)، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ماهیت تحول را دگرگونی و انقلاب بیان کرد و گفت: اگر جامعهای بخواهد به رشد و پیشرفت برسد لازم است در پنج بعد فردی، خانوادگی، اجتماعی، نظام آموزشی و شیوه عملکرد مسؤولان به تحول دائمی دست یابد.
وی در خصوص ضرورت و اهمیت تحول، بیان کرد: جامعه بشری دائماً نیازمند تغییر و تحول است، آدمی نباید به یک مرتبه از پیشرفت راضی شود و از توسعه و تغییرات پیرامونی خود غفلت داشته باشد چراکه عالم آفرینش نظام تحول و پیشرفت است.
حجت الاسلام دهقانی تحول و نوآوری را لازمه بقا و حیات دانست و اظهار داشت: برای مثال اگر گفته شود ما یک مرتبه انقلاب کردیم و به همان انقلاب اولیه خرسند و راضی باشیم در این صورت باید فاتحه و نابودی انقلاب را خواند در حالیکه انقلاب اسلامی اساس حرکت و تحول جهان به شمار میرود.
مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) ادامه داد: آفتی که ممکن است به اسم تحول دامنگیر برخی افراد به اصطلاح روشنفکر یا غربزده شود آن است که از الگوهای غلط و منحط غرب که سیاستمداران آنان زبان به اعتراف آن گشودند، الگوبرداری کنند؛ بنابراین مقصود از تحول تغییر و تبدیل ارزشها نیست بلکه مراد تقویت ارزشها است.
وی در خصوص تغییر و تحول فردی و خانوادگی، عنوان کرد: در تغییر و تحول فردی لازم است افکار و اخلاق شخصی افراد متحول شود و در حوزه خانواده میطلبد سبک زندگی دینی به جامعه به خصوص نسل جوان ارائه شود تا مجذوب فرهنگ غلط و حیوانی غرب نشوند.
حجت الاسلام دهقانی درباره تحول اجتماعی و نظام آموزشی، گفت: بصیرت افزایی و آگاهی بخشی یکی از لوازم تغییر و تحول در اجتماع است. همچنین برای تغییر و تحول در نظام آموزشی باید همه مراکز علمی اعم از مدارس، مؤسسات، دانشگاهها و حوزههای علمیه باید متحول شوند.
مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) ادامه داد: البته در هر تحول و انقلابی مشکلات و مخالفتهایی وجود خواهد داشت زیرا عدهای به زندگی روزمره عادت کرده و از آنجا که این تغییر نیازمند جهاد و تلاش است حاضر به تغییر حالت خود و پذیرش دشواریها نمیشوند.
وی با تأکید بر اینکه شیوه عملکرد مسؤولان باید تغییر کند، اظهار داشت: یکی از مهمترین تحولاتی که امروز جامعه در همه ابعادش نیازمند آن است وجود مسؤولان و مدیران جهادی با افکار و ایدههای نو است، گاهی مسؤولان تصمیم صحیحی میگیرند اما آن تصمیم را صحیح اجرا نمیکنند لذا با اعتراضات آحاد مردم مواجه میشوند.
حجت الاسلام دهقانی تأکید کرد: کاربردی کردن علوم در جامعه یکی از تحولات مهم در نظام آموزشی است که باید در حوزه و دانشگاه اتفاق بیفتد تا طلاب و دانشجویان بتوانند پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی جامعه باشند بنابراین دروسی که در حوزه و دانشگاه خوانده میشود باید در متن جامعه بهصورت عملی و کاربری نمایان شود نه اینکه در کلاسهای درس مدفون شود.
مدیر مدرسه علمیه امام حسین(ع) ادامه داد: برای تحول نظام آموزشی ابتدا باید گروههای اندیشهورز و اتاق فکر تشکیل و سپس با رصد آسیبها نقاط قوت شناسایی شود و موارد بررسیشده توسط حوزه و دانشگاه بهصورت عملیاتی در جامعه اجرا و دنبال شود؛ ریشه و اساس تمام تحولات در تحول نظام آموزشی است که باید اتفاق بیفتد که اگر محقق شود قهراً در چهار بعد دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود./813/ت302/ف