۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۶۵۵۱۵۳

«به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن» کتابی مناسب برای تربیت فرزندان

«به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن» کتابی مناسب برای تربیت فرزندان
در این کتاب، نویسندگان کوشیده‌اند، تا تکنیک هایی ساده ولی کاربردی را برای چگونگی برقراری ارتباط کلامی سازنده با کودکان آموزش دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، روش های مختلف همواره بر پایه مبانی، اصول و اهدافی هستند که اگر فراگرفته شوند، کار والدین آسان تر و دستاورد های آنها بیشتر می‌شود، اما حقیقت آن است که تربیت در نقطه پیوند آن با کودکان و نوجوانان بیشتر یک مهارت است تا علم؛ فنی که هرچه بیشتر برای به کارگیری آن تلاش شود، تسلط بیش تری به دست می‌آید. والدین فراوانی هستند که کتاب‌های بسیاری خوانده‌اند، و نکات تربیتی پرشماری اندوخته اند، اما در مواجهه با فرزندان خود چندان که باید، موفق عمل نمی کنند. بیشتر آنها احساس می‌کنند که هنوز نتوانسته‌اند. با فرزند خود به درستی ارتباط برقرار کنند تا در فضای ارتباطی ایجادشده، فرزند به سوی نقطه مطلوب حرکت کند.

ساختار مطالب

مطالب کتاب در هفت فصل اصلی و یک فصل جمع بندی و نتیجه گیری سامان داده شده است:

فصل اول: نخستین فصل کتاب دربردارنده راهکارهایی است که با استفاده از آنها می‌توان برخی از احساسات مانع تربیت را از راه گفت وگو با کودک از میان برد.

فصل دوم: در این فصل هفت فن ماهرانه معرفی شده که به منظور گشودن حالت تدافعی فرزندان در برابر تلاش والدین و برای جلب همکاری آنها بسیار سودمند است.

فصل سوم: نویسندگان این قسمت از کتاب را به «دام های مجازات و تنبیه » اختصاص داده اند و کوشیده‌اند لغزشگاه‌های کلامی این عرصه را به والدین گوشزد کنند.

فصل چهارم: در چهارمین فصل کتاب شش راهکار پیشنهاد شده است که به کارگیری درست آنها، ضامن تعهد، و خلاقیت فرزندان خواهد بود.

فصل پنجم: در این فصل به یکی دیگر از آسیب‌های کلامی والدین پرداخته شده است؛ تشویق فرزند، به گونه ای که سبب تحقیر دیگری شود و انتقاد از یک فرزند، به گونه ای که او را رنجیده خاطر سازد.

فصل ششم: در این فصل به والدین آموزش داده شده که چگونه می‌توانند فرزندی را که در یک نقش منفی و نامطلوب مانده است، با گفت وگو رها کنند.

فصل هفتم: این فصل، بیان کننده ضرورت همکاری والدین در زمينه تربیت فرزندان است و در این زمینه، راهکارهایی ساده پیشنهاد شده است.

فصل پایانی: آخرین فصل کتاب، به گونه ای جمع بندی مطالب در قالب یک داستان کوتاه است. 

البته درباره ساختار این کتاب، اشاره به دو نکته ضروری است:

نکته اول: آنکه نویسندگان برای بیان مطالب خود، از یک قالب ابتکاری و خلاقانه استفاده کرده و حرف هایشان را در قالب داستان هایی ساختگی آورده‌اند.

نکته دوم: در هر یک از این فصل‌ها پس از تبیین مسئله در قالب داستان و بیان راهکارهای پیشنهادی پرسش هایی از والدین درباره موضوع فصل آورده و پاسخ داده شده‌اند.

ویژگی‌های اثر

1. نخستین و شاید مهم ترین ویژگی آن، جذابیت و لذت بخشی آن برای خواننده عمومی است. ایده خلاقانه نویسندگان در طراحی سبک آماده سازی کتاب و نیز قلم ساده و صمیمی و بهره گیری از تصاویر مختلف برای توضیح مطالب، از جمله عواملی هستند که سبب گیرایی این اثر می شوند تا خواننده از مطالعه آن لذت ببرد.

2. کاربردی بودن راهکارهای مطرح شده در کتاب، دومین ویژگی آن است.

3. در بسیاری از موارد برای مطالب و راهکارهای پیشنهادی، مصادیق و نمونه هایی عینی و ملموس آورده شده است.

4. آخرین ویژگی این کتاب آن است که نویسندگان در هر مورد کوشیده‌اند خواننده را تا رسیدن به مطلوب اصلی همراهی کنند و به نتیجه برسانند.

جمع بندی

با توجه به عملیاتی بودن کتاب و ارائه راهکارهای مناسب در بخش های مختلف آن، در کنار ایده خلاقانه نویسندگان و همراه کردن والدین در مسائل گوناگون، می‌توان آن را منبعی قابل استفاده برای والدین دانست. مباحث مطرح شده در این کتاب، بیشتر ناظر به مهارت‌های کلامی و سخن گفتن در چگونگی ارتباط با کودکان باشد. آخرین چیزی که درباره این اثر باید دانست، ناسازگاری برخی از مطالب و راهکارهای آن با فرهنگ ایرانی – اسلامی ماست که برخاسته از فضای فکری نویسندگان آن است.

برشی از کتاب

 در صفحه 194 درباره موضوع استقلال شخصیت کودکان این مطالب آمده است:

بیشتر کتاب‌های تربیت کودک به ما میگویند که یکی از مهم‌ترین اهداف ما به عنوان پدر و مادر یاری کردن به کودکان برای یافتن شخصیتی مستقل از ماست. یاری کردن به آنها برای اینکه بتوانند بدون ما خودشان را اداره کنند. همه ما اصرار می‌ورزیم که کودکان‌مان نسخه بدل ما نباشند، بلکه انسان‌هایی باشند مستقل، با سرشتی مخصوص به خود و با سلیقه‌ها و امیال و آرزوهایی متفاوت با ما. با این تفاصیل چگونه می‌توانیم به آنان کمک کنیم تا شخصیتی جدا و مستقل بیابند؟ با آزادگذاشتن آنها برای انجام کارهای خود؟ با اجازه دادن به آنها تا خود با مشکلاتشان دست و پنجه نرم کنند؟ آزاد بگذاریم‌شان تا از اشتباهات خود درس عبرت بیاموزند؟ دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

انتشارات دایره، کتاب به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن(2) نوشته آدل فیبرو الین مازلیش را با ترجمه خانم نفیسه معتکف در قطع وزیری و  336 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کتاب به انتشارات دایره به آدرس: تهران، خیابان شهید عباسپور( توانیر)، خیابان نظامی گنجوی، خیابان پیوند، کوچه هفتم، پلاک 1 مراجعه کنند./826/ن601/ف

م/به بچه‌ها گفتن، از بچه‌ها شنیدن، کتابی مناسب برای تربیت فرزندان

ارسال نظرات