۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۶۵۲۸۹۰
منبرهای مجازی | حجت الاسلام مدنی مطرح کرد؛

لزوم توجه سیستماتیک به نیاز‌های معنوی و اخلاقی در سیاست گذاری‌ کلان

لزوم توجه سیستماتیک به نیاز‌های معنوی و اخلاقی در سیاست گذاری‌ کلان
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که متاسفانه در سیاست گذاری های کلان حکومتی به صورت سیستماتیک به نیازهای معنوی و اخلاقی توجه نمی شود، بر لزوم بازنگری در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمود مدنی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا به تبیین مهم ترین بایسته های معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه پرداخت.

او ضمن بیان تقسیم بندی مکاتب مختلف، درهم تنیدگی نیازهای مادی و معنوی را از افتخارات دین مبین اسلام می داند و تاکید می کند که انسان در کنار توجه به نیازهای جسمانی، به نیازها و خواسته های روحانی و معنوی بشر هم توجه و برای آن نسخه دارد.

مدیر جامعه الزهرا(س) گریزی هم به ماجرای شیوع کرونا و فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسائل معنوی می زند و از تاثیر دعا و معنویت در کاهش اضطراب های اجتماعی و روحی سخن می گوید.

بخش نخست سخنان این استاد حوزه علمیه قم در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت با موضوع «معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه» تقدیم مخاطبان و علاقه مندان می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع مورد بحث ما معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه است، در مجموعه مکاتبی که در دنیا وجود دارد، در یک تقسیم بندی کلی سه نگاه مورد توجه هست؛ یک نگاه توجه به نیازهای جسمی و مادی و به اصطلاح دنیوی انسان است، غیر آن را نگاهی ندارند، حتی پرهیزی ندارند بعضی ها مثل برخی فلاسفه معاصر از جمله توماس هابز معتقد است انسان حیوان است که در همان حد نیازها و خواسته هایی دارد.

گروه دوم مکاتبی هستند که تنها به بعد آخرتی انسان و نیازهای معنوی توجه دارند، آنها در مسائل دنیوی ساکت هستند؛ نکته اساسی و یک امتیاز پر افتخار دین مبین اسلام این است که دنیا و آخرت را بهم تنیده می بیند، اساسا نیازهای مادی و معنوی ما یک مجموعه را تشکیل می دهند.

دنیا و آخرت دو دنیای بریده از هم نیستند، آخرت تداوم این دنیا است، این دنیا با یک تعبیر زیبای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با یک جسر و پل به دنیای آخرت منتقل می شویم.

این نگاه به هم تنیدگی جسم و روح و دنیا وآخرت «الدنیا مزرعه الاخره» و «انّ الدّار الأخرة لهی الحیوان» این بیان که آخرت محیط بر دنیا است و این دنیا محاط توسط آخرت است باعث می شود که ما توجه کنیم در کنار نیازهای روز مره زندگی از جمله آب، غذا، دارو، کار، ازدواج و امثال آن حداقل در همین سطح نیازهای معنوی، اخلاقی، انسانی و تربیتی داریم.

اخیرا رهبر معظم انقلاب در مساله کرونا نکته ای را مطرح و فرمودند ما ضمن این که لازم می بینیم به همه پروتکل های بهداشتی عمل شود، ولی بررسی ها توسط کسانی صورت گیرد که توجه به اهمیت دعا و نقش دعا و معنویت در زندگی انسان ها دارند.

این نکته اساسی و مهم یعنی این که دنیا و آخرت را کنار هم ببینیم، هیچ کدام ما را از دیگری غافل نکند، متاسفانه در نظام های حکومتی دنیا تا جایی که من اطلاع دارم به صورت سیستماتیک به نیازهای معنوی و اخلاقی توجه نمی شود، حتی در نظام فعلی ما در قانون گذاری، آیین نامه ها، بخش نامه ها دستورالعمل ها آنچه می بینید حقوق متقابل است، اما اخلاق به عنوان یک پایه حکومتی نیست.

«ان الله یامر بالعدل و الاحسان» ما در بهترین فرضیه می خواهیم خود را به عدل برسانیم؛ در حالی که با عدل تنها مشکل حل نمی شود؛ جامعه نیاز به احسان دارد و این نکته بسیار مهمی است که ما باید در سیستم حکومتی جایگاه اخلاق را مشخص کنیم./924/پ202/ق

حسین عجمی
ارسال نظرات